Gåva till präst och kantor
Vi funderar på att ge en gåva till prästen som ska viga oss och till kantorn? Är det någon annan som har gjort det? Eller är det helt fel att ge dem något?
Vi funderar på att ge en gåva till prästen som ska viga oss och till kantorn? Är det någon annan som har gjort det? Eller är det helt fel att ge dem något?
Jag vet inte hur vanligt det är, men jag vet att ett tackkort efteråt med bild på brudparet brukar vara uppskattat!
Jag tror inte att dom får ta emot gåvor faktiskt. En donation till stiftet möjligtvis men inga saker.
Däremot som Aleta säger så kan väl alltid ett tackkort med bild på brudparet vara en bra sak att ge dom.
Någon mer som vet om de inte får ta emot presenter? För i så fall ska vi ju inte köpa något.
Ställ frågan i tråden "fråga prästerna" så borde du få bäst svar
Alltså här:
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3865023.html
Smart! Det ska jag göra, tack
Jag har lärt mig att man enligt sed ger prästen ett kuvert (med valfrit belopp i - vanligast typ en fem-hundring) Och så säger man - Till församlngen när man överlämnar kuvertet.
Jag har igen aning om hur vanligt det är, men vi kommer att göra det iallafall :)
Mvh Petra
Ni kanske kan skänka en gåva till något av kyrkans hjälparbeten istället?
www.svenskakyrkan.se/default.aspx
Nejnejnej! Överlämna INGA kuvert med gåvor! Vill man ge en gåva till församlingens verksamhet eller något annat välgörande ändamål, gör det INTE via prästen utan via expeditionen och med ett ordentligt gåvobrev eller lägg i kollekten. Om prästen får det i handen så kan det ändå, i värsta fall, räknas som en gåva till prästen som blir skattepliktig (vi pratade med en skattejurist om detta under prästutbildningen...)
Vill man visa sitt tack till medarbetarna (dvs präst, musiker) så gör det med ett tackkort. Det uppsakttas verkligen men är inte så vanligt som man skulle kunna tro.
Ger ni gåvor till henne i kassan på ICA, tandläkaren, hon i blomsteraffären.....nä dessa människor utför bara sina jobb och får lön för utförda tjänster...men ett tack kan man ju alltid ge
Jag har svarat i prästtråden