• Sara Belfra­ge
    Äldre 28 Jul 22:56
    7900 visningar
    5 svar
    5
    7900

    Gammalt släktnamn

    Jag och min sambo ska gifta oss i juni 2012, och har tänkt byta efternamn till ett gammalt släktnamn från min sida.

    Jag undrar bara om det är svårt att få igenom ett sådant byte? Jag har skrivit ut blanketterna och ser att man ska skriva en motivering.. VAD skriver man?

    Namnet finns senast sju generationer bakåt..

    Help me folk! :)

  • Svar på tråden Gammalt släktnamn
  • marime­kko86
    Äldre 28 Jul 23:37
    #1

    Man får anta ett släktnamn om man kan bevisa att man är släkt i rakt nedgående led. Alltså att du är släkt med din mamma som är släkt med sin mamma som bar namnet BLABLA som ogift...det är ett exempel på att giltigt skäl till att få ta släktnamnet.

    Om jag minns rätt så måste namnet ha burits i visst antal många generationer och får inte ha använts alltför längesedan...det får inte vara för gammalt med andra ord...

    Enklaste sättet är att kontakta PRV och fråga dem, de vet ju bäst

    Sedan måste DU byta till namnet innan ni skickar in hindersprövningen, så att du då heter det ni vill heta efter vigseln, för då ska din blivande kryssa i att han tar ditt efternamn. Så blev jag tvungen att göra nu, så jag heter redan vårt nya efternamn (min pappas släktnamn) medan min sambo inte kommer heta det förrän vi gifter oss.

  • Äldre 28 Jul 23:39
    #2

    Vi skrev helt enkelt som det var, att det var makens morfar som bar namnet och att vi nu ville ha det.

  • Fru Koppar­skiöld
    Äldre 29 Jul 08:11
    #3

    Godmorgon,

    Min sambo tar också ett gammalt släktnamn och det var en del detektivarbete innan för oss, puh! Jag tyckte ibland att det var svårt att hänga med på vad PRV menade. Om man ska slippa det långa arbetet att ta ett släktnamn får det ej vara mer än 4 generationer bakåt i tiden och i rakt nedstigande led.


    När det är 7 generationer bakåt som du skriver måste det bli (så som de sa till oss) att ni väljer att ta ett nytt namn (fast det finns i familjen). Då ska det ligga för kungörelse i 1 månad hos dom. Då får andra chansen att opponera sig mot namnet så att säga. Om ingen gör det då ska det godkännas och ni får ta namnet som ert.


    Om min sambos släktnamn går igenom kommer kommer han registreras på det och efter det kommer vi göra hindersprövningen. Vi gifter oss 24 september så jag hoppas det inet tar lång tid med hindersprövningen =)


    Lycka till!

  • fru201­1kansk­e
    Äldre 29 Jul 08:16
    #4

    Vi har också tagit ett släktnamn och vi skrev på motiveringen att vi vill föra namnet vidare och att nuvarande ofta ledde till förväxling (-sson namn) och det gick bra


    Jag vet inte hur viktig motiveringen är, men man vill ju inte få problem på grund av den..


    lycka till!

  • Sara Belfra­ge
    Äldre 10 Aug 00:18
    #5

    TACK för era svar! Ska nog skriva till PRV och se vad dom säger. Har ju ingen lust att göra en prövning och betala pengar för att sen få avslag... :)

    Ska göra lite djupare efterforskningar kring namnet också, men har ju typ 6 månader på mig så ingen fara på taket..

    Tack igen!

Svar på tråden Gammalt släktnamn