• fru2011kanske

    Blåa blommor slutet av aug?

    Jag gifter mig den 20 aug och har blått och guld som "färgtema" (om man nu vill kalla det så, mest är det att blå är min absoluta favoritfärg )

    Var och träffade floristen idag, och kom fram till att det inte ska vara färgade blommor, och då kom vi bara på Hortensia.

    Någon blomkunnig som vet någon mer blomma som är blå och som det är säsong för så här i slutet av sommaren?

  • Svar på tråden Blåa blommor slutet av aug?
  • KirsiLaa

    Riddarsporre blommar nu och framåt augusti någon gång.

    Aster ska ju börja blomma lite smått nu, lite beroende på sort. Den finns i blå-lila aktiga toner.

    Det finns en mängd senblommande klematisar i olika blå toner (vad synd att jag nu inte tog en bild på mammas underbara blåa klematis när jag var där idag). 

    Om jag inte har helt fel så blommar gentianan i augusti.

    Blåklocka och andra typer av klockor.

    Nejlika finns väl i blått?

    Lavendel och salvia är i mitt tycke lila, men ser dem ofta inräknade bland blåa blommor...

    Det var dessa jag kom på nu. :) Hoppas att ni kommer fram till något som blir perfekt i buketten. :)  


  • Vichy
    PimPim83 skrev 2011-07-26 21:03:06 följande:
    Blåklint kanske? Vet inte om det är säsong för den, men den är ju blå. :)
    Blåklint? Är inte det mer försommar, om jag minns rätt...
  • PimPim83
    Vichy skrev 2011-07-26 23:30:15 följande:
    Blåklint? Är inte det mer försommar, om jag minns rätt...
    Som sagt. Jag har ingen aning om när det är säsong för den när TS ska gifta sig. Tipsade om den för att den är blå. :)
  • fru2011kanske

    Tack för alla tips!
    Blåklint är det inte säsong för, rosor som är blåa är färgade (och färgar lätt av sig ur stjälken)

    Men det där med blåklockor och riddarsporre lät intressant, och tack för tipset om Passionsblomma, henne ska jag leta upp här!

  • AnneliS

    Det är ganska svårt med riktigt blå blommor dom flesta är lite åt det lila hållet! Men här är några som jag kommer på!
    Agapanthus (afrikas blå lilja på svenska)
    Campanula
    Gentiana, riktigt blå!
    Iris
    Hortensia
    Lissiantus, lite mer lila
    Echinops, en slags tistel men rund som en boll och ljusblå
    Riddarsporre
    Stormhatt
    Anemon, tyvärr bara på våren...

    Hoppas det hjälper! :)
    Lycka till!!!

  • passionsblomman

    Är det till din bukett eller till dekorationer i lokalen du tänker på? Eller båda?

    Jag instämmer och upprepar med flera av de föregående;

    Hortensia
    Gentiana
    Riddarsporre
    Agapanthus (Afrikas blå lilja)
    Iris
    finns alla att hitta som riktigt blå (när det gäller tex Iris måste man vara noga med beställningen gentemot leverantören från floristens sida, eftersom sorterna och nyanserna är många)

    Eryngium (Martorn)
    Echinops (Bolltistel)
    är båda stålblå

    Anemoner, blåklint och förgätmigej samt pärlhyacinter går inte i augusti. Blå rosor och blå nejlikor är färgade, liksom chrysanthemum-fungerar ju i övriga dekorationer, men är riskfyllt i brudbuketten.

    Nästan alla blommor i de blå tonerna slår mer eller mindre åt det violett-ytterst få är riktigt klarblå, så det är inte en av de bredaste färgerna i fråga om utbud-som tur är går det ändå att året om åtmnstone hitta några sorter.

    Jag tror starkt på Hortensia och riddarsporrar som bas (nu tänker jag på bröllopet som helhet) och kanske Agapanthus eller Gentiana som mer exklusiva inslag i exempelvis brudbuketten.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman



    Så här vackert blå är Gentiana. Det är inte den billigaste blomman, men den har verkligen lyskraft.

     


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

     




    Eryngium-Martorn, ser ut så här, riktigt riktigt äcker blomma som verkligen kan skapa effekter om man vill ha det lite kaxigt.

    Massor av bilder:

    http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4ADBS_svSE261SE267&biw=761&bih=493&tbm=isch&sa=1&q=eryngium&oq=eryngium&aq=f&aqi=g6&aql=&gs_sm=e&gs_upl=293252l295946l0l305640l8l8l0l3l3l0l411l912l2-2.0.1l3l0


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman




    Iris är en väldigt prisvärd blomma, inte minst om du tänkt ha rörvaser med en eller ett par blommor i på borden. Elegant, tidlös och väldigt vacker.

    Och Iris finns i oräkneligt antal sorter...

    http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4ADBS_svSE261SE267&biw=761&bih=493&tbm=isch&sa=1&q=iris&oq=iris&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=359767l360789l0l365726l4l4l0l0l0l0l501l1141l2-1.1.0.1l3l0
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman




    Och så Hortensian såklart. Det är svårt att hitta en blomma som ger mer ut av varje enskild stjälk man köper! Den blir prisvärd även om den kostar en del. Och även de finns i många färgtoner och nyanser:

    http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1T4ADBS_svSE261SE267&biw=761&bih=493&tbm=isch&sa=1&q=Hortensia&oq=Hortensia&aq=f&aqi=g10&aql=&gs_sm=e&gs_upl=567867l569869l0l574065l9l6l0l0l0l0l410l1642l2-3.1.1l5l0
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

    Hm, och NU ser jag hur alldeles snart det är du gifter dig...Då hoppas jag verkligen att du redan är klar med vad du ska ha. Men kanske någon annan är hjälpt av tråden.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Smileycat

    Tack passionsblomman Jag gifte rmig den 27e aug, och ska ha vitt och blått, kikar in i denna tråd efter tips så det var kul att få se lite bilder

  • fru2011kanske

    Tack för alla tips! Och speciellt tack till dig passionsblomman för de fina bilderna!
    Kan säga att det blir Hortensia  och lite vita blommor i buketten och tanken är att det ska vara riddarsporre på borden.

Svar på tråden Blåa blommor slutet av aug?