• KirsiLaa

Favors?

Ska ni ha favors på bröllopet och isåfall vad? Kostnad? 

Om ni inte ska ha, varför inte?

Själv försöker jag besluta om vi ska ha det eller inte. Hittar en massa fint att köpa, och har miljoner pysselidéer... Vet inte riktigt vilken ände jag ska börja beslutandet. :D 

• Svar på tråden Favors?
  • Charlie77

Toppen idé!
    Detta ska vi också göra

• litenkaka

Jag tycker nog att favors är mer för brudparet än för gästerna. Vart ska man göra av sakerna under festen? Hälften kommer ju tappa bort/ha sönder sina innan de hinner hem. Och värst är det när man får saker...vem vill ha en massa udda "skräp" hemma?

• Bettina

När man köpt från unicef så får man ett gåvobevis, där det står vad man har köpt och vad det går till.
    Jag skrev ut mina och ramade in så gästerna kan se vad vi köpt från dem.

Ställer det på bordet vid kuvärboxen och bröllopsboken.

• bruden

Inte riktiga favors utan bara små organzapåsar med lite chokladhjärtan i. Ärligt måste jag säga att jag har fått nog av pyssel för vårt bröllop. Nu vill jag bara slappna av och njuuuta tills det är dags nästa lördag

• KirsiLaa

Jag blev så imponerad av idéen med att ge bort en gåvodonation, så jag tror nog att vi kommer att köra på den också! :) 

• MalinMattias
    Bettina skrev 2011-07-25 20:10:57 följande:
    Vi har köpt 25 skolböcker med pennor, 3 sagoböcker, 1 myggnät, 300 doser med stelkrampsvaccin, 40 doser med poliovaccin som vi har fördelat på våra gäster.

vi har skrivit en fin lapp och lagt i en organzapåse vid deras plats. Så här har vi tex skrivit till en av gästerna

Som tack för att du vill fira vår dag med oss, så har vi köpt 6 doser med stelkrampsvaccin från dig,  via Unicef som gravida kvinnor i Uganda kommer att få

Tack för tipset! Jag hade ratat gåvor till gästerna eftersom det oftast bara är "skräp" och onödiga pengar som slängs ut (jag är absolut ingen snåljåp dock..) men nu har jag äntligen hittat den perfekta gåvan! Skrattande
  • förlovadflicka

Vi ska ha favours i små vita askar vi köpt från sweeties (och som var roliga att vika för någon som alltid pillar på något som mig :P) Vi ska lägga i någon liten godsak. Visst, det är totalt onödigt, men varför inte vara onödig en dag som bröllopsdagen om man har råd? Tänker be serveringspersonalen lägga en liten orange blomma (som passar vårt hösttema) på varje ask, så det blir en fin detalj i dukningen. Dessutom hade jag älskat att få ett litet minipaket om jag var bjuden någonstans. Minns ett bröllop min bästa kompis varit på, hon hade asken kvar och en del godis och hon var överförtjust verkligen (och de var inte lika fina som våra, mohaha!)

Askarna kostar 5 kr styck och sedan lägger vi väl i någon pralin eller något för max 5 kr styck. Så 350 kr för 35 gäster, det är en struntsumma i vår budget, även om vi ligger mellan 40-50 000. :)

• SnartFruSir
    Aleta skrev 2011-07-25 19:22:32 följande:
    Blir ni ledsna om man inte tar hem sitt glas?
    Jag är nyfiken, för själv vill jag absolut inte ha fler udda glas i skåpen.
    Jag har hört siffror på att ca 75-80% av gästerna lämnar kvar gåvorna, vet inte om det stämmer. 
    Nej. Vi hade fått köpa in glasen oavsett så kostnaden hade vi haft ändå. Sedan har jag bara varit på ett bröllop där man fått champagneglas och då tog alla med sig sina glas hem. Glasen blir inte så udda heller med tanke på att de flesta kommer parvis. Men visst, det finns ju en chans att man lämnar kvar dem. Då får vi väl köra de på 80 grader i diskmaskinen så är färgen borta sedan :)
  • Aleta
    SnartFruSir skrev 2011-07-26 13:34:49 följande:
    Nej. Vi hade fått köpa in glasen oavsett så kostnaden hade vi haft ändå. Sedan har jag bara varit på ett bröllop där man fått champagneglas och då tog alla med sig sina glas hem. Glasen blir inte så udda heller med tanke på att de flesta kommer parvis. Men visst, det finns ju en chans att man lämnar kvar dem. Då får vi väl köra de på 80 grader i diskmaskinen så är färgen borta sedan :)
    Det är ju bra, då har ni till framtida fester.
  • Chicita

Jag har ju redan svarat på det i en annan tråd om favours men jag kan ta det igen. Det spelar ju ingen roll Glad

Vi hade en tanke som från början verkade helt ouppnåelig.
    Vi ville ge våra gäster ett smitt trollkors, men dom kostar ju ca 110:- styck så vi hade aldrig haft råd. Jo kanske, om vi hade låtit bli allt annat förutom själva maten.
    Trollkorsen kunde dom använt på middagen/ festen som halsband då det passar i medeltidstemat.... men vi började misströsta.
    Gjorde ett försök att göra egna i cernitlera som faktiskt blev jättefina, men som vart sköra och inte hade varit något att spara för gästen i alla fall.

Sen var vår granne som är smed förbi med vår dörrknack som vi beställde av henne. Och jag slängde ur mig frågan hur mycket hon skulle ha för att göra 85 st såna hängen... Hon skulle fundera och ringde upp efter ett  litet tag. 2500:- för 85 hängen och då skulle hon förse dom med vaxad lintråd också så det gick att använda dom direkt. Och då åker hon också ut till lokalen vi ska vara i och sätter upp sin portabla smedja och står utanför och smider lite när vi kommer gående från kyrkan efter vigseln... Glad
    Det blev ju ändå dyrare än vi egentligen hade råd att lägga på favours. Men då får gästerna något med värde i. Och något dom kan använda redan under kvällen för att förgylla sin egen klädsel så att säga. Vi lägger också med en lapp med historien bakom trollkorsen (alltså inte vår historia, utan hur trollkorsen kom till och vad dom betyder / har för funktion enligt gammal tradition).
    Om några inte vill ta med sina trollkors hem så tar vi hand om dom. Smeden kan få tillbaka en del (utan att vi kräver tillbaka pengar förståss när hon varit så snäll) så hon kan sälja på nästa marknad. Och några kanske vi ger till sådana som hjälpt oss men inte varit med på bröllopet ändå...

Jag tror att så länge man ger en favour med hjärtat. Oavsett om det är en dos vaccin eller en sak så kommer det att uppskattas. Och alla vi som ger saker är nog också medvetna om att alla inte tar med sin favour hem.

• SnartFruSir
    Aleta skrev 2011-07-26 15:07:09 följande:
    Det är ju bra, då har ni till framtida fester.
    Exakt :) Det gör ju inget om Ikea-glasen går sönder på festen, men vi sparar gärna kristallglasen till lugnare tillfällen!
  • passionsblomman

Chicita, jag måste be att få veta just den där trollkorshistorien! *jättenyfiken*

TS, ursäkta att jag går OT här...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2011-07-26 16:24:29 följande:
    Chicita, jag måste be att få veta just den där trollkorshistorien! *jättenyfiken*

TS, ursäkta att jag går OT här...
    Det är inte så avancerat egentligen Flört

Att korsa stål och sätta över dörren är en väldigt uråldrig sed. Man gjorde det i ladugårdar för att skydda korna mot att knytt och troll kom och tjuvmjölkade eller trollband kritterna.
    Sen har det utvecklats till att bli en bärbar symbol som ska skydda bäraren mot trolltyg och olycka.
    Trollkors finns i en oändlig variant utseendemässigt.
    Den vi använder är baserat på en relativt nutida design, ca 100 år gammal men just denna design kommer från en dala-smed. Så därför passade det oss bra.

Vi har skrivit en kort beskrivning om seden att korsa stål för att skydda djuren och sedan fortsatt med att vi hoppas att dessa trollkors kommer ge bäraren lycka och skydd framöver. Och sen referens till smeden som smitt korsen åt oss...
  • passionsblomman
    Chicita skrev 2011-07-26 16:30:08 följande:
    Det är inte så avancerat egentligen Flört
    Nej, men fakta om olika saker i vår historia-stort som smått, behöver inte vara komplicerat-det är intressant även om det är enkelt! Och det där med djuren hade jag ju hört, när jag tänker efter. Men jag visste inte att de fanns som smycken. Tack!
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2011-07-26 16:34:59 följande:
    Nej, men fakta om olika saker i vår historia-stort som smått, behöver inte vara komplicerat-det är intressant även om det är enkelt! Och det där med djuren hade jag ju hört, när jag tänker efter. Men jag visste inte att de fanns som smycken. Tack!
    Historia är intressant Glad
Svar på tråden Favors?