När man blir galen...
Jag har varit ihop med min sambo i snart fyra år och bott ihop i drygt tre år. Vi har det jättebra ihop, och jag älskar honom mer än något annat. Han har dock några egenheter som jag kan bli tokig på... vi har pratat om det många gånger, och han håller med mig om vad jag säger när han är på bra humör, men när han är grinig så är det som att prata med en vägg och han går inte alls att resonera med. Varning för långt inlägg...
Han har ett jobb som kräver mycket planering, uppföljning och självdisciplin. Han sköter sitt jobb perfekt och är mycket omtyckt och trivs otroligt bra på sitt jobb. När det kommer till våra privata grejer så har han extremt svårt att t ex ringa viktiga telefonsamtal eller boka in/boka om möten, han lämnar över grejer till mig att göra som egentligen är hans helt och hållet (som att boka om läkartider etc). Jag vet att jag kunde strunta i det, men då gör inte han heller det och han får påminnelseavgifter etc vilket drabbar oss båda då vi har gemensam ekonomi.
Han lämnar alltså över väldigt mycket saker till mig, som ofta inte rör mig eller som är våra gemensamma (där han borde ta hälften). Om jag glömmer/struntar i att fixa det (ja, ibland struntar jag i det) så blir det alltid föremål för diskussion och är han då grinig blir han helt oresonlig och tycker att jag inte följer upp, vilket jag självklart tycker är obefogad kritik.
Jag har som sagt tagit upp detta många gånger, men jag orkar oftast inte ta diskussionen till sitt slut utan nöjer mig med att säga "whatever" och ser till att lösa situationen istället för att slippa grälet. Jag är nog en ganska konflikträdd person medan han är en person som gärna diskuterar högt och lågt och inte är rädd att ta ett gräl (han är dock inte långsint). Hans förmåga att argumentera kommer jag inte i närheten av (han är ett retoriskt geni när han sätter den sidan till) och oftast håller jag egentligen med honom om vad han säger, vilket gör mig ännu mer förbannad och tappar all förmåga att tala för mig själv.
Jag är absolut inte rädd för honom, men jag är en "lågenergiperson" medan han är en "högenergiperson" som inte drar sig för att ta upp saker på en gång och med mycket gestikulerande, och jag orkar bara inte ta alla diskussioner. Jag tror att det är våra olika personligheter som gör att vi nästan alltid fungerar väldigt bra ihop eftersom vi inte hetsar varandra utan diskussionerna hålls oftast på en ganska civiliserad nivå, men det gör också att jag inte alls hänger med i svängarna när han tänder till - därför att jag själv hade aldrig brytt mig eller reagerat så starkt.
Vad gör man? Jag är inte hans morsa annars och känner mig inte som en heller annars, men just dessa grejer som antingen är hans eller våra gemensamma som "någon" behöver ta tag i gör mig galen, för det är i 9 fall av 10 jag som tar dem. Säger jag att jag inte tänker göra det så försöker han aldrig tvinga mig, men jag vet att det inte blir gjort... Vi har pratat om det, jag har förklarat, "hotat" och allt jag kan komma på och när han är sansad så håller han med mig i allt jag säger, men tar man det när det gäller så kvittar det... Hur i hela världen gör man? Är det grejer som jag inte blir drabbad av så bryr jag mig inte, men tyvär påverkas man ju av mycket när man bor ihop och har det mesta (inkl ekonomin) gemensamt...