• Cammee

hjälp mig att omvandla detta receptet!

Ska ha bål som mingel till gästerna innan vi anländer. Sedan efter det blir det såklart brudskål.
    Men vi ska fotograferas efter och det kan ta en stund, så vi vill helst inte bjuda på mousserande under 40 minuters tid, + brudskål.

Har iallafall hittat ett smarrigt bål utan alkohol, men det är skriver i liter.

Detta recept är 1½ liter, hur mycket behövs till 74 personer?

Ingredienser
    Alkoholfri:
    4 dl ananasjuice
    4 dl apelsinjuice
    6 dl fruktsoda eller sockerdricka
    1 l blandade färska bär och frukter i bitar
    Isbitar
    Mynta
    Strimlat apelsinskal

är sämst på att räkna om så behöver all hjälp jag kan få :)

• Svar på tråden hjälp mig att omvandla detta receptet!
  • MalinMattias

Det där receptet är för 7-9 personer. (ca 14dl vätska och knappt 2dl per skalle) så jag skulle ta det gånger 10 iallafall så att jag var säker på att det räckte till alla plus till de som kanske vill ha ett litet glas till. Det som blir över (om det blir över) ställer ni fram i barnen sen. :)

• lundabrud

När det kommer till mat vet jag att man inte ska ta ett recept för 4 och "gånga" det X antal gånger för att det ska räcka till fler (t ex 100 personer), då proportionerna i ingerdienserna ändras lite ju fler det blir. Vet inte om det är samma sak med bål. Tex myntan, frukter mm kan du nog ta "proportionerligt" mindre av när du gör receptet större. 

• Cammee
    lundabrud skrev 2011-07-21 14:10:12 följande:

När det kommer till mat vet jag att man inte ska ta ett recept för 4 och "gånga" det X antal gånger för att det ska räcka till fler (t ex 100 personer), då proportionerna i ingerdienserna ändras lite ju fler det blir. Vet inte om det är samma sak med bål. Tex myntan, frukter mm kan du nog ta "proportionerligt" mindre av när du gör receptet större. 

ja det kan nog stämma. Vätskan kan man gånga, men att ta frukten och gånga ett antal gånger så blir det en hel del frukt.
    MalinMattias skrev 2011-07-21 13:54:08 följande:
    Det där receptet är för 7-9 personer. (ca 14dl vätska och knappt 2dl per skalle) så jag skulle ta det gånger 10 iallafall så att jag var säker på att det räckte till alla plus till de som kanske vill ha ett litet glas till. Det som blir över (om det blir över) ställer ni fram i barnen sen. :)
    Tack så mycket, Tror att det kan stämma. Tar det kanske gånger 12 då många nog är törstiga efter att först suttit i kyrkan och sen kanske gått till lokalen som ligger ca 15 minuter från kyrkan.
    Nu vet jag iallafall på ett ungefär. Det är sååå himla svårt att räkna om sånt. usch!
Svar på tråden hjälp mig att omvandla detta receptet!