• RedHead

Är det jag eller min vänner som betalar möhippan?

Är lite tidigt ute med pratet är i fullt hålligång, och nu är det som så att jag ska ha möhippa i december ( datum ej bestämt) på en bar i Karlskrona där vi ska ha manliga strippor och en massa drinkar servarat.. MEn vem betalar för Schabraket?

Är det jag som får Minska på min gästlista för att ha råd med en möhippa? Eller får man be sina vänner att hjälpa till och betala möhippan så slipper de ist ge mig något i Bröllopspresent? :/:/

• Svar på tråden Är det jag eller min vänner som betalar möhippan?
  • RedHead

De som ska vara med på möhippan är bara personer som ska vara med på bröllopet, det är ett ganska stort bröllop där vi bjudit in hela stora släkten på båda sidorna och hela våran kompiskrets.

Och ett brudlopp är där ens vänner sätter ihop en lista man ska göra under 24 h och klarar man inte allt på listan så får man en straffgöra...

• passionsblomman
    RedHead skrev 2011-07-19 18:51:49 följande:

De som ska vara med på möhippan är bara personer som ska vara med på bröllopet, det är ett ganska stort bröllop där vi bjudit in hela stora släkten på båda sidorna och hela våran kompiskrets.

Och ett brudlopp är där ens vänner sätter ihop en lista man ska göra under 24 h och klarar man inte allt på listan så får man en straffgöra...

Varifrån kommer den sedan? Det är helt nytt för mig, så jag är väldigt nyfiken.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • RedHead
    passionsblomman skrev 2011-07-19 20:39:35 följande:
    Varifrån kommer den sedan? Det är helt nytt för mig, så jag är väldigt nyfiken.
    TRor inte det är nån sed direkt, men känner några som gift sig som har gjort Brudloppet.
  • litenkaka

En möhippa är hemlig för bruden och arrangeras av hennes vänner. Det du pratar om är en fest och ska du ha en sådan tycker jag du får pröjsa, om dina vänner arrangerar en möhippa betalar dem.

Och man kan inte önska sig en exakt summa pengar. Ni kan säga att ni önskar er pengar men inte kräva att någon lägger 500:-

• RedHead
    litenkaka skrev 2011-07-19 21:06:38 följande:
    En möhippa är hemlig för bruden och arrangeras av hennes vänner. Det du pratar om är en fest och ska du ha en sådan tycker jag du får pröjsa, om dina vänner arrangerar en möhippa betalar dem.

Och man kan inte önska sig en exakt summa pengar. Ni kan säga att ni önskar er pengar men inte kräva att någon lägger 500:-
    Att kräva va väl lite och ta i ? Svärfar min sa att om man vill önska sig pengar till en resa så är 500 inte förlite och inte förmycket. sen om man inte ger det är det ju en piss i sjön, vi har bara inget behov av grejeer då vi har ett komplett hem och egentligen önskar vi oss inte pengar heller men det kan va skönt att ha rumlepengar till bröllopsresan.
  • litenkaka
    RedHead skrev 2011-07-19 21:11:50 följande:
    Att kräva va väl lite och ta i ? Svärfar min sa att om man vill önska sig pengar till en resa så är 500 inte förlite och inte förmycket. sen om man inte ger det är det ju en piss i sjön, vi har bara inget behov av grejeer då vi har ett komplett hem och egentligen önskar vi oss inte pengar heller men det kan va skönt att ha rumlepengar till bröllopsresan.
    Mjo om ni säger att 500:- är önskat så känns det som att ni kräver. Däremot kan ni säga att ni önskar er pengar så får gästerna själva välja om de vill lägga 200:- eller 2000:-.
  • passionsblomman
    Precis! Det är lite att ta i. och därför hoppas jag ni inte tänkt specificera någon summa alls, utan lämna det åt era gäster att själva avgöra. eftersom det inte kommer an på vare sig er som brudpar eller din svärfar, utan var och en som själv kanske vill ge er en gåva.
  • iSusanna

Väldigt annorlunda upplägg på både önskelista och möhippa... 

Skulle själv aldrig säga en summa till de som frågade efter önskningar.

Piss i sjön? Låter väldigt otrevligt.... 

• Dannedo

Omg! Man kan ABSOLUT inte önska sig ett visst belopp på det sättet! Det är ok att önska sig ett bidrag till resekassan men sen är det helt upp till gästerna hur mycket dom vill ge. Riktlinjen brukar vara att man ger ungefär den summan man har tänkt lägga på en present, och att ens hinta om hur mycket pengar man skulle vilja ha är fel fel fel fel! För er egen skull hoppas jag verkligen inte ni kommer göra som du skriver, det kommer bli såååå pinsamt isf. Din svärfar har uppenbarligen ingen som helst koll på etikett så lyssna inte på honom. 500 kr är antagligen vad han skulle kunna tänka sig att ge till någon i bröllopspresent, vissa skulle ge mer, andra mindre. Oavsett vore det så sniket att säga hur mycket man vill ha. Tänk dig att ni skulle säga till folk hur mycket ni vill att presenterna dom köper till er ska kosta? Återigen: sååååå himla fel!

Och känner du någon annan som styrt upp sin möhippa själv? I din bekantskapskrets kanske det är så ni gör, själv skulle jag tycka det var väldigt märkligt att bli bjuden till en sådan fest och förväntas betala. Typ "Hej, nu ska ni fira MIG och ni får stå för kalaset". Och förövrigt har jag ALDRIG hört talas om att någon planerat sin möhippa själv. Otroligt märkligt, speciellt med tanke på att du vet att dina vänner kommer ordna något åt dig. Så, såvida detta inte är tradition bland dina vänner och på så sätt accepterat, så skulle jag rekommendera att du helt enkelt bjuder in till en tjejkväll med motiveringen att du vill festa och ha kul med dom och passa på att umgås innan bröllopshysterin sätter igång. Annars finns det risk att dom tycker du är lite knäpp och väldigt ego. 

• Anneli256

Jag tycker oxå att allt låter märkligt. Sen är jag av den åsikten att alla gör som dom själv vill. En möhippa för mig är helt enkelt som många skriver något som vänner... ofta tärnorna anordnar som en överraskning.. Mina vänner har "hotat" mig.. o jag vet att dom klurar... Det  enda jag har sagt och det gäller kanske främst min blivande makes svensexa är att jag vill att det ska vara miiiiiiiinst en vecka innan bröllopet.. Sen när d kommer till kostnaden så tycker jag det är så tråkigt att folk har fått för sig att möhippor ska vara så dyra.. Själv har jag fått tacka nej till att följa med på en väninnas möhippa för min kostnad skulle bli över tusen kronorGuld i mun En annan väninna berättade om sin möhippa där hon fick "sälja" saker som en kul grej... det blev pengar både till hennes egen mat o pengar över Glad

Eftersom jag o min blivande make redan bor ihop så kommer vi också att önska pengar till bröllopsresan. Hade en annan väninna som formulerade det fint på deras inbjudan.. kommer inte ihåg exakt hur men  ung : dom som hade tänkt ge en present skulle kunna överväga att istället bidra med en slant till våran bröllopsresa på konto och så kontonr..  Att önska sig en viss summa tycker jag är oetiskt och girigt. Bröllop firar man för att man vill dela den dagen med sina nära o kära inte för att få massa pengar.. då kan man lika bra skippa bröllopet över huvudtaget o använda dom pengarna till resan. Tråkigt att folk ska tacka nej för att dom inte har råd. Alla har olika förutsättningar. O som du skrev du har vänner som har lite "sämre" ekonomi.. 

Det är skillnad om man väljer att ha kuvertavgift iställlet.. där har jag oxå en erfarenhet när kuvertet skulle kosta ung 500 per person.. 2 pers = 1000 kr, nya kläder till mig.. o resa.. o övernattning.. vi var tvungna att tacka nej..det skulle bli runt fem tusen kronor att åka på det bröllopet. 

Som sagt var alla gör som dom vill.. Lycka till Skål

• 120530
    RedHead skrev 2011-07-19 13:24:56 följande:

Är det jag som får Minska på min gästlista för att ha råd med en möhippa? Eller får man be sina vänner att hjälpa till och betala möhippan så slipper de ist ge mig något i Bröllopspresent? :/:/

Jag tycker oftast att man får göra precis som man vill, men det låter märkligt att planera sin egen möhippa! Det brukar ju vara vännerna som planerar hippan och då planerar de (förhoppningsvis) aktiviterter som alla känner att de har råd med och sedan bjuder de bruden.

Om dina vänner skulle välja att ge er pengar i present skulle det vara ganska konstigt att använda dem för att täcka kostnaderna för möhippan som redan varit för länge sedan, bröllopspresenterna är ju till er båda som par.
  • Aleta
    Om det ändå är en piss i sjön för er så kanske det vore läge att önska dessa pengar (i ert namn) till några som verkligen behöver dem? 
    http://www.presentermotfattigdom.se/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=presentergrants&gclid=CPSCqajskKoCFQQYzQod_gEuzQ
    http://www.sos-barnbyar.se/Om-SOS-Barnbyar/var_verksamhet/katastrofinsatser/Pages/default.aspx?et_cid=2&et_lid=7479&et_sub=fattigdom
    http://www.unicef.se/stod-oss/gavoshop?gclid=COagq9LskKoCFUUYzQodoGAxyA
    https://portal.lakareutangranser.se/portal/page?_pageid=93,100358&_dad=portal&_schema=PORTAL&gclid=COT3t9nskKoCFUG9zAodQn-cxg
    http://www.presentjakt.se/c/i/600/valgorenhet

• Mirjami

Jag tycker att dina vänner ska planera en hemlig hippa och inget du ska planera. Blir ju roliga med lite överraskningsmoment. Min har ännu ej varit, men detta skrev jag som inlägg på ett annat forum om min blivande makes svensexa:

Förra helgen var min m2bs svensexa. Har inte varit inne sedan förra fredagen så jag har inte kunnat skriva om det ännu.

Han blev på fredag kväll kidnappad av ett gäng "sheriffer" som satte på honom en dräkt som en av bröderna Dalton ur Lucky Luke, "min" berömda svensexa-huva (jag sydde den) och fotboja med kedja (i plast). Han hade ingen aning om att det skulle ske så när han såg hgenom fönstret att det stod ett gäng "sheriffer" utanför med armarna i kors och glodde in genom fönstret blev han lagom paff! Men han förstod och svor då en del åt mig, ha ha: -"fan för dig, fan vad elakt!" fast med ett leende hela tiden. Jag bara skrattade.

De tog iaf honom till en indianby i urskogen och lämnade honom med sovräck, kudde och en flaska konjak och sen åkte de. En gammal indian instruerade honom om olika "viktiga" uppdrag han behövde utföra, som att: Tälja hela vår familj i trä inkl hunden, lösa korsord, rubiks kub (endast en färg som tur var) och lite olika "mind puzzles". Han fick bara en telefon utan simkort att kunna ringa 112 och ingen annanstans. Han vaknade vid soluppgången (vid fyratiden på morgonen fick han senare veta) åt lite, badade i en sjö, gjorde ingenting, badade igen... Sen dök äntligen alla upp igen och drog med honom till stan där fler uppdrag väntade. Som att bada i Viskan (ån genom Borås) och göra "fräskatten" inför en egen-raggad publik, ha pruttkudde i byxan och sätta sig jämte folk, anordna 50-meterslopp med oskyldiga passerande, tigga åt sig en öl på uteservering och mycket mer.

När han badat i Viskan och klivit upp för att klä på sig lyckas han få båda benen i samma byxben på shortsen och vurpar PRECIS samtidigt som hans VD dyker upp med kamera i högsta hugg, ha ha haaa...

Sen fortsatte kvällen hemma hos marsalken i poolen, med grillat och alkohol. Och först på söndag återfick jag honom, i väldigt gott skick faktiskt! Han mådde riktigt bra, förutom att kroppen ömmade en del :)

Och jag är mycket misstänksam mot att min hippa blir i helgen. Är sjukt nervös. Är ju bara två veckor kvar till bröllop, så denna eller nästa helg är de enda som går och nästa helg har jag massor att göra så jag hoppas det blir nu i helgen.

• passionsblomman
    Aleta skrev 2011-07-20 23:20:41 följande:
    Om det ändå är en piss i sjön för er så kanske det vore läge att önska dessa pengar (i ert namn) till några som verkligen behöver dem? 
    www.presentermotfattigdom.se/
    www.sos-barnbyar.se/Om-SOS-Barnbyar/var_verks...
    www.unicef.se/stod-oss/gavoshop?gclid=COagq9L...
    portal.lakareutangranser.se/portal/page?_page...
    www.presentjakt.se/c/i/600/valgorenhet

Ja, hellre en sådan sak än att ge för att brudparet ska kunna "rumla"-vilket jag gissar betyder festa? Hur gamla är ni egentligen TS? Jag upplever dina inlägg mer som om du snackar om att ta studenten än att du är på väg in i ett äktenskap? Men klart, jag är ju så gammal att jag nog nästan är död...
Svar på tråden Är det jag eller min vänner som betalar möhippan?