• brollo­p6aug
    Äldre 19 Jul 11:47
    8326 visningar
    16 svar
    16
    8326

    Vad betala solist?

    Hej
    Vi har en solist som kommer att sjunga en sång på vårt bröllop. Vi gifter oss i min hemby där solisten bor och vi känner väl till varandra kan man säga. Byn är så liten att alla känner alla. När jag frågade vad hon ville ha för besväret så skruvade hon på sig och sa att hon inte visste utan att vi fick välja.

    Vad ska ni betala era solister? Vad tycker ni är lämpligt?

  • Svar på tråden Vad betala solist?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 19 Jul 11:50
    #1

    Jag tycker att det beror på lite. Om det är någon som gått på musikhögskola jättelänge och är riktigt proffessionell så betalar man mer, är det en tjej som tycker att det är kul att sjunga och vars största merit är att hon hade mvg i musik på högstadiet betalar man lite mindre :)

  • Äldre 19 Jul 11:56
    #2

    Brukar hon sjunga på bröllop och liknande så fråga vad hon brukar få då.
    Det är ju en bra riktlinje Glad

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 19 Jul 12:45
    #3

    Minst minst minst 500:-... Det ska ändå tränas på låten/låtarna osv så det tar ju faktiskt lite tid!

  • RedHea­d
    Äldre 19 Jul 12:56
    #4

    Jag ska ha en solist i kyrkan jag med, Men det är en kompis till min lillasyster och hon får 500kr + mat för tre dagar, boende under de dagarna och Tur och returbiljett hit och hem. Hon bor nere i skåne och vi nästan i kronoberg :)

  • brollo­p6aug
    Äldre 19 Jul 13:23
    #5

    Hon har nog sjungit en del men är inte vad jag vet utbildad. Som jag skrev så ville hon inte säga något. Vet itne hur ofta hon sjungit på bröllop.


     


     

  • RedHea­d
    Äldre 19 Jul 13:27
    #6
    brollop6aug skrev 2011-07-19 13:23:30 följande:

    Hon har nog sjungit en del men är inte vad jag vet utbildad. Som jag skrev så ville hon inte säga något. Vet itne hur ofta hon sjungit på bröllop.


     


     


    Vad har ni för budget på ert bröllop då ? DEt enda rättvisa är ju kanske 1000-1500kr + en inbjudan till festen med mat och dyl.
  • brollo­p6aug
    Äldre 19 Jul 13:33
    #7

    Vi har ingen särskild budget utan tar det lite som det kommer och värderar varje utgift för sig vad det är värt.
    En inbjudan till festen blir det inte. Vi har ett litet bröllop så det känns inte riktigt rätt. Tor inte att hon skulle känna det heller.

  • RedHea­d
    Äldre 19 Jul 13:36
    #8

    MEn ge henne en rimlig summan ovanför en tusenlapp och skicka ett tack kort för att hon sjöng samt kanske en liten blomma eller ngt.

  • bruden
    Äldre 19 Jul 13:48
    #9

    Vår solist får 1500:- + att han är med på festen. Tycker det är rimligt med tanke på all tid det tar att öva in sånger, noter osv.


  • pimory
    Äldre 19 Jul 17:16
    #10

    vår solist tar 1200 för 2 st sånger..(  och det är vitt) Skrattande

  • Pinkgr­ape
    Äldre 19 Jul 17:24
    #11

    Vår solist tar 1000kr för tre sånger. En annan tjej vi frågade ville ha 1500kr för två sånger.

    Själv tycker jag att det beror på, som de skrivit ovan, vad de har för bakgrund, hur väl man känner personen i fråga (kan ju vara syster eller kompis) och vad man har för budget.

    Vi kommer även ha en kille som spelar gitarr till, men han är vår vän och gäst på bröllop. Han får 350kr för besväret (vi har kuvertbröllop på 350kr/person) och det tyckte både vi och han var en superbra lösning.

    Jag tycker dock inte att man behöver bjuda in solisten på festen. Varför skulle man göra det? Ja, om man känner personen i fråga så kanske, men annars, nej. Tror inte hon/han skulle vilja gå på någon okänd människas bröllop heller. Vi kommer inte heller skicka något tackkort eller blomma efteråt. Hon kommer få ett kuvert med ett tackkort och pengarna i av vår toastmaster efter vigseln.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Bettin­a
    Äldre 19 Jul 17:31
    #12

    Vi betalar 1000 kr för 2 låtar och hon brukar sjunga på bröllop. Vitt

  • Fröken 25
    Äldre 19 Jul 17:42
    #13

    Vår solist som för övrigt är en gammal musiker än till mig och går på Musikhögskolan får 1000 kr för arbetet och 250 kr för resan. Lite av ett kompispris!

  • Theres­e och Gustaf
    Äldre 19 Jul 17:42
    #14

    Vi har två solister som ska sjunga 3 låtar. De tar 1000kr/st och har stor erfarenhet.

  • 2011br­öllop
    Äldre 19 Jul 22:19
    #15

    Vi ska betala 700  för 2 låtar 

  • Danned­o
    Äldre 20 Jul 02:23
    #16

    Tycker inte ni behöver ge så mycket som 1500 kr om hon är outbildad. Har ni budget för det, så visst, men det är inget måste. 800 kr, en flarra vin och tackkort skulle jag tycka var rimligt. Och inte bjuda in på festen! Det är en annan sak om det ska uppträdas på festen, då ska man erbjuda mat men inte att sitta till bords med gästerna.

Svar på tråden Vad betala solist?