• Kattpoet

Hur man använder Parfym på rätt sätt.

En instruktion hur man på bästa sätt  bär parfym utan att åsamka andra  andnöd och huvudvärk.

1.  Parfym bör sättas på pulspunkterna dvs handleder och bakom öronen. 

2. Byt parfym  med årtstider, vi svettas olika mycket under sommaren och vintern och därför kommer parfymen lukta olika  under årets gång.  Genom detta sätt förhindrar  du att  bli  "doftblind" och ta på dig mer och mer parfym  för att lukta gott.

3. Blanda inte utan matcha din lotions, dushkräm och ibland  shampos doft med parfymen,  ibland blir det lite för mycket av det goda och en oparfymerad lotion kan vara bra att använda.

4. En parfym ska vara mellan dig och dina kära och inte världen.  Be en vän krama dig och sedan ta 2  steg bort, kände de parfymen endast när det kramade dig, har du gjort rätt.  Din doft ska förnimmas två steg i från och vara helt  neutral 4 steg i från.

5. Om du måste spreja,  spreja framför dig och gå snabbt in i parfymen, då blir det mindre tungt och  jämnare på hela kroppen.

6. Ha inte parfym på dig när du ska till doktorn och sjukhus, det kan finnas folk som är allergier där.

Varför jag skriver detta , jo jag har åter igen smakat någons parfym och det är inte gott och nu har  jag fått medicinera mig för att må bra igen. 

• Svar på tråden Hur man använder Parfym på rätt sätt.
  • knyttan

ack ja, jag har många gånger önskat lite mer parfymvett av folk! Inte för att jag är allergiker - det är jag som tur är inte (kan bara försöka föreställa mig en allergikers kval i sällskap med en doftterrorist) utan för att det helt enkelt är för j**la äckligt att bli överfallen av en främmande människas parfym. Även om det skulle vara en trevlig parfym i sig, överdosering kan förstöra vilken dyr parfym som helst. I detta fall är det helt klart att less is more!

• bruden

Jag är inte allergisk mot dofter men jag HATAR när folk ööööööser på sig litervis! Det gäller båda könen!
    Faktum är att jag så sent som förra veckan skällde ut en tant på en affär i stan just för att hon fullkomligen STANK hemskt frän parfym! Jag undrade helt enkelt om de inte hade vatten hemma alls eller om de har slutat att tappa det i deras kranar eftersom hon uppenbarligen hade badat i skiten{#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag som inte är känslig fick andnöd när hon gång på gång passerade mig. Jag bad henne att gå ut ur affären, åka hem och tvätta av sig så slapp hon i värsta fall ha någons allergichock på sitt samvete. Såklart surnade tanten och högg tillbaka en del men jag kunde bara inte hålla tyst! Nån måtta får det vara!!

Jag tänker på de som kliver in på bussar, tåg osv som också är indränkta i parfym. Vad fan tänker dessa med?? Det de sitter på?? 

• passionsblomman

Det var goda och läsvärda råd. Kan du inte trycka upp dem och erbjuda parfymerierna detta som flyers vid disken vid kassan?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Picnick i det gröna

Gäller för övrigt inte bara på sjukhus, utan även förskolor, skolor, affärer. Ja, överrallt.

Och samma hemska upplevelse får man av cigarettrök! Fy vad jag avskyr att ta ofrivilliga halsbloss för att jag råkar andas utomhus!
    Även när det är vindstilla kan röken färdas mååånga meter och träffa någon ofrivillig! + att det sätter sig i både hår och kläder, precis som parfym och kan ha samma biverkningar (tex andnöd).

Dofta lagom! 

• Aniara4

AMEN!

Jag är rejält allergisk mot alla de vanligaste parfymämnena, och att jag inte själv kan använda någonting som är det minsta parfymerat är en sak, men jag tycker det är skittråkigt att läpparna ska behöva svullna upp som på värsta Stureplansbruden när jag sitter i godan ro på tunnelbanan eller bion bara för att nåt pucko tror att h*n gör världen en tjänst genom att sprida sin "väldoft" till alla inom en radie på 2 km.

En gnutta räcker! Och som sagt, avstå helt om du ska till ett sjukhus.

• Kattpoet

Många gamla tanter kan inte längre känna sin  egen parfym för den har blivit en del av deras egen arom så det behövs mer och mer.

På vinter luktar jag vanilj, alla säger att jag luktar som jag stått i ett kök och lagat vanilj kakor, men endast då de kramar mig.  

Jag känner inte ens den och ger mig inte  några problem.

På sommaren använder jag  gardinia olja, den luktar inte starkt eftersom jag använder så lite  så effekten är som att jag sprungit genom en blomster häck. 

• passionsblomman

Faktum är ju dessutom att man har redan en alldeles egen doft-som är meningen ska attrahera andra. Om man tvättar sig med helt oprafymerade produkter kan man ändå få kommentarer som "Du luktar så gott! Du luktar sommar, sol och havet. Tillochmed på morgonen luktar du gott!" Det har jag fått höra, och jag använder ytterst sällan parfym alls.
    Man kan ju ge sig själv en chans att nå fram sådan man är också. Och om man vill bättra på, så tänka "framhäva och förstärka sin personlighet" hellre än "slå ihjäl varenda tillstymmelse till identitet hos både mig och omgivningen" 

• Kattpoet

Och det finns en studie i USA som visar att det  lättare att bli med barn  om man inte använder parfym, jag misstänker då att det är för man känner av när  tjejen "löper".

Mina parfymer tar aldrig bort vem jag är, för även utan parfym på vintern så luktar jag hembakt. 

• passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-07-18 21:56:11 följande:
    Och det finns en studie i USA som visar att det  lättare att bli med barn  om man inte använder parfym, jag misstänker då att det är för man känner av när  tjejen "löper".

Mina parfymer tar aldrig bort vem jag är, för även utan parfym på vintern så luktar jag hembakt. 
    Hahaha! Ja men det är ju lite det jag menar! Doftmolnen döljer det viktigaste...

Och tänk om den del hade bett om hjälp och tagit det lugnt när de prövade sig fram till en parfym, så de fick en som passade DEM istället för en som var populär för tillfället. För urk vad illa det kan bli väl på huden, det som doftade underbart från flaskan!
  • Kattpoet

Min vanilj parfym är faktiskt en  hudlotion, men om jag använde den som man skulle jag lukta som en  jätte marshmallow och det tar  6 timmar innan doften gå ner.  URK.  
    Så den blir bakom örona.

Bästa sättet att testa en parfym är att sätta en droppe på handleden, efter den blivit rengjord, gå runt i  2 timmar minimum , helst en dag, sniffa på den lite då och då och  sedan vet man om den pasar en.

Jag hittade en vanilj parfym som luktade rätt,  en timme senare  började den lukta brända apelsin skal, den och min kropp  gick inte ihop. 

• knyttan

Jag använder *nästan* bara parfymfria produkter plus två droppar av parfym bakom öronen, jag känner tyvärr inte längre själv den doften eftersom den har blivit "min" så att säga, men jag brukar ganska ofta få komplimanger för att jag luktar gott och frågor om vad jag använder för doft.
    Tycker att det är så sjukt störigt att de proppar parfym i varenda produkt nu för tiden (mascara tex - why????). Jag gillar verkligen doft och tycker det är roligt att prova fram just den som är rätt för mig - därför kan jag också tänka mig att lägga pengar  på en fin parfym. Men då vill jag ju också lukta av DEN och inte förstöra den med konkurrerande dofter av tvättmedel och hudkräm.

• Chicita

Jag använder väldigt sällan parfym och försöker då snåla lite med den. Handlederna och halspulsådern är det som får sig en "skvätt" så att säga...
    Jag och Kattpoet kom in på detta för ett tag sen när vi messade privat om lite annat, och denna tråd är en bra idé Solig
    Jag gillar deodoranter som är svagt parfymerade med exempelvis gurka, mynta eller liknande. Bara så det känns lite frächt. Har just nu en period då jag älskar granatäpplets doft och använder därför schampo, balsam och duschcreme med sånt. Och sen ingen parfym efteråt utan bara en oparfymerad deo...

Skulle ha behövt vända datorskärmen i dag och visat TS för en hotellgäst som kom ner och STANK så mycket rakvatten att jag fick en kräkreflex och inte kunde andas. Och jag är inte doftkänslig annars...
    Dom har fått sanera hans rum nu också pga doften. Så det kan vi inte hyra ut på några dagar heller...
    Måste man bada i parfym / rakvatten liksom?
    Det luktar inte godare för att man har på sig mer...

• Soldemor

Är en sådan där som tåler dåligt (ja, fin svenska!) när folk öser på sig litervis med parfym. Det liksom fastnar i halsen och tungan sväller. Skräcken är att hamna bredvid någon på en minnesstund som: har tokmycket parfym, röker och kanske inte varit såå noga med tvål och vatten denna dag. Som präst skulle det nog uppfattas lite märkligt om jag byter plats, speciellt om de närmast anhöriga vill ha mig hos dem., Hå hå ja ja, tänk om man kunde stänga av doftsinne och luftrör ibland!

• Kattpoet

Axe reklamerna gör ju att killar tror att de ska sprey lackera sig med  deo och lukta gott vilket inte är fallet, pulspunkter finns hos män med..... hoppas jag.....  

Män är väl inte zombies?  ;) 

• blivandefruAson
    bruden skrev 2011-07-18 21:06:30 följande:
    Jag är inte allergisk mot dofter men jag HATAR när folk ööööööser på sig litervis! Det gäller båda könen!
    Faktum är att jag så sent som förra veckan skällde ut en tant på en affär i stan just för att hon fullkomligen STANK hemskt frän parfym! Jag undrade helt enkelt om de inte hade vatten hemma alls eller om de har slutat att tappa det i deras kranar eftersom hon uppenbarligen hade badat i skiten{#emotions_dlg.djavulsk}
    Jag som inte är känslig fick andnöd när hon gång på gång passerade mig. Jag bad henne att gå ut ur affären, åka hem och tvätta av sig så slapp hon i värsta fall ha någons allergichock på sitt samvete. Såklart surnade tanten och högg tillbaka en del men jag kunde bara inte hålla tyst! Nån måtta får det vara!!

Jag tänker på de som kliver in på bussar, tåg osv som också är indränkta i parfym. Vad fan tänker dessa med?? Det de sitter på?? 
    Och det värsta är att tanter och farbröder allt som oftast inte har lätta, fruktiga parfymer på sig heller...
Svar på tråden Hur man använder Parfym på rätt sätt.