• car1021

Rotundan i Uddevalla

Jag och min sambo ska gifta oss i Regementsparken i Uddevalla nästa sommar. Vi har hittat en jätte mysig plats nere vid Bäveån. Vi ska ha festen i Rotundan som ligger precis ovanför vigselplatsen.
    Är det någon som har haft sin bröllopsfest där? Är lite intresserad av hur man kan göra det mysigt inne i lokalen. Lokalen i sig är ju väldigt mysig eftersom den är rund men skulle vilja ha lite tips om hur man kan göra inuti för att få en riktig mysig bröllopskänsla.

• Svar på tråden Rotundan i Uddevalla
  • Jalma

Vi har också precis bokat den till nästa sommar :) Tar gärna emot tips jag med. På de få bilder jag sett verkar det inte vara så fina stolar - men ska dit och kolla om några veckor och då vet man väl mer. Har ännu bara sett den utifrån (och då fanns inte riktigt bröllopsplanerna med än).

• car1021

Nej det verkar vara vita plaststolar. Jag funderade på om man kunde sy stols överdrag till de kanske? Ser lite roligare ut då, men jag vet inte måtten på stolarna. Frågade ni när ni bokade om ni fick komma och titta på lokalen?
    Jag hittade lokalen på nätet och sedan åkte vi dit och tittade utanför och då bestämde vi oss!
    Vi tänker gifta oss utomhus och vi hittade vigselplatsen då också. Om man går ner för trappan som är precis vid Rotundan och går bort mot vattnet så långt man kommer. Där är den en ganska stor gräsyta som våra gäster kan få plats på och vi står vid vattnet. Det är så mysigt där med vattnet och ett litet vattenfall.

• Jalma

Åh vad fint det kommer att bli! Vår vigsel kommer att vara i Uddevalla kyrka. Vi bor inte i Uddevalla men ska dit under semestern (har rötter i stan) och tänkte kolla på lokalen då, någon gång i mitten av augusti. Hon jag pratade med sa att vaktmästaren skulle vara åter från sin semester då, men det verkade som om det går att få hjälp av någon från museet som är där om man vill titta på lokalen och vaktmästaren inte är där.

Det verkar lite mycket att sy stolsöverdrag, jag är inte så duktig på sånt heller. Jag funderar på om man ska hyra stolar, tror inte att det behöver vara superdyrt. Men jag hoppas fortfarande att det kommer att finnas fina stolar där när vi åker och kollar.

När kommer ni att gifta er? Vårt bröllop är den 9 juni.

• car1021

Vi ska gifta oss den 4 augusti. Det är skönt att ha ordnat lokal så nu kan man fokusera på allt annat ! Det är ju en del att planera men det är jätte kul!
    Vi ska bjuda ca 45 personer, släkt och vänner. Jag har varit gift en gång tidigare men för min sambo är det första gången.
    Det borde ju finnas någon som har haft sin bröllopsfest här före oss så jag hoppas vi får massa bra tips :)

• MrsDRBM

Ni får hemskt gärna ta kort på lokalen när ni är där och tittar (om man får) och sedan posta dem här! Kommer själv gifta mig i Uddevalla, men har ännu inte bokat lokal. 

• Jalma

Absolut, det kan vi göra! Det jag tänkt fråga om mest är hur det funkar med stolar och bord, vill även se hur köket och förvaringsmöjligheter ser ut. Säg gärna till om det är något du vill att vi frågar om. Det är i och för sig nästan en månad kvar tills vi ska dit...

• car1021

Jag skulle vilja veta hur stora borden är så man vet hur många som kan sitta vid varje bord. Har börjat planera dukningen så det är bra att veta hur många bord man behöver.

• MrsDRBM

Hyrs lokalen bara ut under sommar halvåret eller är den öppen på vintern också? Hur ser det ut med värme i så fall? Kan vara bra att veta även på en kall sommardag kanske? Hoppas du får många bra svar och tar många kort. Glad Jättesnällt att låta oss få ta del av eran information!

• KakanMackan

Vi var där idag o kollade. Har bokat till nästa augusti men vi är sådär nöjda.. Vi är ca 70 gäster så det är i minsta laget. Dock fanns det massa bord och 105 stolar. Inget porslin, litet kök.. Sen var det blandade stolar, inte för att det gör något egentligen men.. Borden var bra, det var väldigt många och de var rektangulära med plats för 4 på varje. Åh, jag som var så säker innan.. Men nu vet jag inte, vi måste ju liksom få plats.. En annan mindre bra sak var att man hade lokalen 11-11. Man kunde såklart boka den två dygn men det vill man ju slippa. Jag tänkte på dukningen. Man vill ju inte komna dit o duka kl 11 om man sedan ska gifta sig kl 14 som vi ska.. Hm, det tål att tänkas på.. Naturen runt omkring är ju vara sååå underbar! Vet inte om detta bara gjorde er besvikna, om ni nu tänk vara där. Detta är ju bara min uppfattning, man kan ju såklart tycka olika =) Åk ni dit o bilda er en egen uppfattning. Det kanske är det perfekta stället för er ; ) Lycka till!

• car1021

KakanMackan: Vad var det för typ av stolar?
    Vi bokade den från fre-sön för att vi ska kunna duka och fixa allting i lugn och ro på fredagen.
    Vi ska vara ca 40 så jag tror att den är lagom stor för oss.
    Vi ska även gifta oss där ute nere vid vattnet.

Finns det ingen här på Bröllostorget som har haft sin bröllopsfest i Rotundan ( om ni är kvar härinne förstås)?

• Jalma

Vi har bestämt oss för en annan lokal (av typ de skäl som KakanMackan skrivit) så vi har inte varit på Rotundan och tagit några bilder.

• KakanMackan

Jalma: Var har ni bokat nu? Blir lite nyfiken ; )

• Jalma

Vi ska vara i en stor privat villa istället som vi lyckats låna. Så det blir billigare och personligare men såklart begränsat rent utrymmesmässigt.

Svar på tråden Rotundan i Uddevalla