TS, Hur det är att leva med en depression vet jag mycket väl och inte minst hur svårt det kan vara att försöka planera saker som är meiningen ska bli roliga. man kan verkligen gå igenom jobbiga stunder som absolut inte går att förklara för den som är "normal" om du förstår hur jag menar. Man undra kan jag säga också, i backspegeln, hur man ens kunde må så dåligt och det är svårt att förstå att hon den där som mådde så, verkligen var jag.Det finns en ljusrae värld på andra sidan depressionen, det är det jag främst vill säga till dig.
När det kommer till möhippor, så är det ju faktsiskt egentligen så, att man iinte kan bli bjuden till en sådan. Man är med och ordnar den. Eller, så har traditionen varit. en fest som vännerna gemensamt och i hemlighet ordnar helt utan bruden. den enda gästen är hon och ingen annan kan vänta sig en inbjudan, utan alla är lika ansvariga för att det ska bli av.
Det här man läser om på bt hela tiden. där det uppenbart blivit någon slags "vem ska få komma på kalaset-grej" där det sållas bland vänner och också diskuteras vilka som ska bjudas och ej, är ganska nytt. Man har ibland synen att detta är en förfest till brökllopet och en chnas för alla kvinnliga gäster att bekanta sig. I andra fall ser man det mer som att det är de allra närmsta tjejerna som ska fira i stt gamla gäng.
Då uppstår situationen att det numera ofta finns flera olika grupper av vänner runt en brud. Vi gifter oss senare i livet än förr och har hunnit få kretsar som kanske inte ens känner till varandra. Det innebär ibland flera olika hippor och ibland en jättestor. Ofta hjälper brudgummen till med att förmedla kontaktuppgifter mellan de som ska sra ihop hippan, för att så många som möjligt ska kunna sluta upp. Av praktiska skäl, blir det då ofta några få som planerar och bestämmer upplägget, efterom det blir svårt om alla ska tycka om allt.
Men så har vi då din vän. Här verkar det smärtsamma handla om att dina övriga vänner inte tar den vänne till gemenskapen av olika skäl. Det är ju inte roligt, men har inte så mycket med din möhippa att göra anser jag, utan där kommer du ju att vara tvungen att stå upp för denne på ett helt annat plan. Här kommer det att krävas kommunikation och att du orkar vara rak och visa hur man gör när man accepterar människor sådana de är. Du kan inte ändra dina övriga vänner. men du kan vara en förebild och genom dig kan de lära känna någon de hade undvikit annars. Gör inte möhippan till det viktiga här, utan ge dem mer tid och ha lite is i magen.