• Linn89

    stolsöverdrag?

    Jag har börjat fundera på det här med stolsöverdrag, det gör ju sådan himla skillnad på hela intrycket! Vad betalar ni för era stolsöverdrag? Köper ni/hyr ni? Är det med eller utan rosett? Gör ni själva eller kommer någon och fixar det åt er?

    En jag känner hyr ut stolsöverdrag med rosetter. Det verkar som att han även kommer och fixar det och kommer och hämtar dem efteråt. För detta tar han 25kr/stol, 20kr skulle jag kunna få det för. Vad säger ni om priset? Är det jätte bra/bra/dåligt?

    Färgen han har på rosetterna är vinröda och vi har klarrött i färgtemat så det stämmer inte helt så det stör mig lite. Tycker inte heller att det såg superproffsigt ut på den lilla mobilbilden jag såg...

    Har ni några förslag?

  • Svar på tråden stolsöverdrag?
  • weddingdreams

    Jag syr mina egna. Det var faktiskt jätte enkelt. Får ut 2 överdrag på ett knoppa lakan. Men jag syr in en lila rosett så man kan knyta åt stolsöverdraget nästan som ett förkläde. Har tyvärr inte prövat på den riktiga stolen. Tror det kommer bli mycket snyggare på den.

    Tycker inte alls att 20 kr var dyrt. Jag ska sälja 80 st för 20 -25 kr st sen. men tråkigt om det inte blir rätt färg.

  • Gwennie

    Jag tycker också att stolsöverdrag gör att det ser väldigt stilrent och snyggt ut och gör mycket för det allmänna intrycket av dukning och festlokal. Jag tycker dock att det är ganska dyrt att hyra, även om priset du fått verkar rätt ok i sammanhanget. Har sett för runt 30 kr/stol på olika ställen, men känner att det blir en lite för stor budgetpost för något som bara är estetiskt och inte egentligen fyller någon reel funktion.
     Jag valde att sy själv istället. Då kostar de istället 4 kr/st... Har just avslutat mitt 85:e överdrag och är äntligen klar. Gjorde det lätt för mig och sydde väldigt enkla som bara täcker stolsryggen och baksidan av stolen, men det gör ändå stor skillnad så jag är jättenöjd, trots att det tagit lite tid :)
    Hade tänkt göra stolsrosetter, men tyget jag köpte var riktigt halt och besvärligt att sy i, så jag gav upp. Kör på helvitt istället - det ser faktiskt rätt snyggt ut det med.

  • Linn89

    vad är ett knoppa lakarn? Hur syr man dem själv och hur lyckas man få ett pris på 4kr st? :O

  • Rödvit brutta
    Linn89 skrev 2011-07-07 21:21:46 följande:
    Jag har börjat fundera på det här med stolsöverdrag, det gör ju sådan himla skillnad på hela intrycket! Vad betalar ni för era stolsöverdrag? Köper ni/hyr ni? Är det med eller utan rosett? Gör ni själva eller kommer någon och fixar det åt er?

    En jag känner hyr ut stolsöverdrag med rosetter. Det verkar som att han även kommer och fixar det och kommer och hämtar dem efteråt. För detta tar han 25kr/stol, 20kr skulle jag kunna få det för. Vad säger ni om priset? Är det jätte bra/bra/dåligt?

    Färgen han har på rosetterna är vinröda och vi har klarrött i färgtemat så det stämmer inte helt så det stör mig lite. Tycker inte heller att det såg superproffsigt ut på den lilla mobilbilden jag såg...

    Har ni några förslag?
    Vi beställde på Ebay från Indien, 100st för 2800 inkl. frakt. Tog en vecka att få hem dem.
    Inte riktigt rätt mått men det kommer se skitbra ut då måttet stämmer på baksidan och det är ju eg bara det som kommer att synas. Har sett de som hyr ut för 30-35;./st.
    Knoppa lakan är Ikeas billigaste lakan, kostar 19:-/st tror jag. Vi ska använda dem som dukar.
    Ha de gott alla! :)
  • Bröllop201187
    Linn89 skrev 2011-07-07 21:41:51 följande:
    vad är ett knoppa lakarn? Hur syr man dem själv och hur lyckas man få ett pris på 4kr st? :O
    Knoppa lakan är vita lakan som man köper på ikea för 19kr/st..

    Jag köpte knoppa lakan även här på bröllopstorget..

    Har inhandlat   vita knoppa lakan som jag ska använda som stolsöverdrag, och sedan köpte jag banden på ebay till  stolar för 349kr
  • Bröllop201187
    Linn89 skrev 2011-07-07 22:20:00 följande:
    Hur syr man dem då?
    Jag kommer inte att sy dom utan knyta ihop dom bak med banden så blir den rosett va banden och lakanet sitter på plats kolla i mitt bildgalleri så får du se på provdukningen, jag har inte rätta banden där, men iden
  • Gwennie
    Linn89 skrev 2011-07-07 21:41:51 följande:
    vad är ett knoppa lakarn? Hur syr man dem själv och hur lyckas man få ett pris på 4kr st? :O
    Lakan köpta på IKEA för 19:- styck. Delade dem i 5 längder och vek över stolsryggen och sydde ihop sidorna. 19/5=3,8+sytråd= ca.4kr/st.
    Är ju en väldigt enkel modell, men alla tillsammans ger ett fint intryck och det går oherrans snabbt att sy!
  • weddingdreams
    Linn89 skrev 2011-07-07 22:20:00 följande:
    Hur syr man dem då?
    Hmm, ska försöka förklara... jag elar knoppa lakanet på bredden på tre.. så jag fick tre långa längder... sedan tog jag ett av dom och la över stolen .. från golvet på framsidan över sittdynan, rygg och ner till golvet på andra sidan. gör likadant på en annan stol med andra längden...
    Den tredje längden delade jag upp i fyra fyrkanter som man sedan tar två per stol och syr fast nere mellan sidornas ben... Innan jag syde ihop vid stolsryggen sydda jag in organzaband så man kan knyta det bak och inte snurra dom runt stolen. Så rosetten finns bara på baksidan och syns inte fram.
    Låter krångligt men är skit enkelt.. men du måste mäta stolen bredeaste bredd för att få ihop  längdernas bredd....
    har ett mönster på det ska försöka finnas sidan och länka det till dig...
  • Mela

    Linn89 - skulle man kunna få hans nummer eller mail adress.. han som du kände och som hyr ut?

  • mirre01

    sy egna av knoppa lakan av ett lakan får du ut ca 3 stolsöver drag blir snyggt med, en tjej sydde sina här på bt helt superenkelt & snygga jag hade turen att få löpa alla

  • Mela

    jag funderar på att hyra men de e så jäkla dyrt.. hur syr man stolöverdragen?

  • Chicita
    Mela skrev 2012-09-11 10:06:56 följande:
    jag funderar på att hyra men de e så jäkla dyrt.. hur syr man stolöverdragen?
    Här är en bild jag gjort som förklarar det som bland annat weddingdreams skrev ovan.
    Ett enklare alternativ är att skippa sidor och bara sy en "ryggtäckare". Alltså helt enkelt något som hänger över ryggen på stolen så det ser fint ut när stolarna är inskjutna under borden och gästerna kommer till middagen.
    Då klipper du ut en bit som går från golvet (bakom stolen) och sen över ryggstödet och så långt ner att det når sitsen, men inte längre.
    Sen syr man ihop sidorna där det är dubbelvikt helt ekelt

  • mirre01

    precis sådana stolsöverdrag som vi har och dem är väldigt enkla men snygga o döljer fula stolar  bra

  • Sagogården

    Det verkar som om jag är väldigt ensam om att tycka att stolsöverdrag är fruktansvär fult! Eller? Klumpigt och pösigt, för det mesta fult sydda och det ser mest ut som om att en maräng försökt käka upp stolen! Nä, usch för överdrag!

Svar på tråden stolsöverdrag?