• Nikkita

Hur är det egentligen med spex & lekar på bröllop?!?

Har funderat en del på detta... Vem är det som ska planera ev. spex & lekar? Vad jag förstått är det oftast inte brudparet själv. Eller har jag fel där? Min blivande vill INTE ha några lekar & för min del blir det bra vilket som känner jag! (hade varit kul med någon lek om hur väl vi känner varandra eller så kanske) Men om man inte själv planerar det utan någon annan fixar det utan vår vetskap, hur passas det då in på middagen / festen?!? kan ju bli vid helt fel tillfälle i så fall...

Är liet kluven & orolig för detta, vill ju inte att allt ska bli knasigt för att vi inte har planerat in spex & om någon annan gör det, att min blivande inte vill leka...

Förslag, tips & råd om detta är varmt välkomna Glad 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-10 21:21
    Om man inte har en toastmaster, finns det då några förslag på hur man bäst undviker att någon fixar spex & lekar under middagen?!?

• Svar på tråden Hur är det egentligen med spex & lekar på bröllop?!?
  • KarinSkog

Har ni en toastmaster? Berätta då för henne eller honom att han inte vill ha lekar så kan toastmastern se till att ingen ordnar något han inte vill vara med på. Det brukar inte vara brudparet som ordnar sådant själva.

• Nikkita
    KarinSkog skrev 2011-07-07 20:57:06 följande:
    Har ni en toastmaster? Berätta då för henne eller honom att han inte vill ha lekar så kan toastmastern se till att ingen ordnar något han inte vill vara med på. Det brukar inte vara brudparet som ordnar sådant själva.
    Vi har inte någon toastmaster... Jag vill gärna ha koll på allt & vi tänkte inte göra det så avancerat. Men måste kanske börja fundera på om vi ändå ska ha en toastmaster. 
  • marimekko86

Det är väl vanligen toastmaster/madame som planerar festen i sig, alltså alla lekar och spex. Jag och mitt toastpar gör det tillsammans, för jag är ett kontrollfreak och jag har dessutom så många bra idéer .

Jag vill inte ha töntiga lekar, utan mer spex, nån rolig snapsvisa, vi ska smälla ballonger som start för middagen exempelvis och så vidare Dock vill jag inte ha så mycket inplanerat, folk vill ju äta och många kommer hålla tal vet jag... så det får inte bli för mycket, däremot vill jag ha med lite så att stämningen lättas upp och folk får sig ett skratt och så

• Nikkita

Måste nog skaffa en toastmaster fast vi ville ha det okomplicerat & enkelt.... 

• Chicita

En toastmaster är till för att göra det mindre komplicerat.
    Han / hon tar hand om allt under kvällen (från brudskålen och framöver) och underlättar och avlastar alltså er något enormt.

Även om du har ett visst kontrollbehov så är det guld värt att ha någon du litar på som toastmaster /toastmadame Glad 

• På rosa moln

Även fast ni inte har någon toastmaster så kanske ni har någon annan som är lite ansvarig för tillställningen, någon som tar emot anmälningar och liknande? Då är det väl en bra idé att ni skriver i inbjudan att alla som har planerat någon form av aktivitet säger detta i samband med att h*n tackar ja så att ni kan planera dagen på bästa sätt och avstyra eventuella idéer som ni inte gillar? En annan idé ifall ni vill att folk ska hålla tal är att skriva någonting i stil med "Vi ser gärna att ni förgyller vår dag med fina tal, men lekarna sparar vi till en annan dag" i inbjudningarna. Vill ni inte ha några tal heller så kan ni förstås väva in det i informationen också.

• bruden

Vi hade ingen toastmaster fram till för en månad sedan. Vi insåg att det kommer bli tufft för vår koordinator att försöka hålla kontakten med oss under vår dag så vi beslöt att min bror och hans sambo ska vara toastmaster & toastmadame.
    Nu har vi själva förvisso fixat det mesta så de behöver bara plugga på festhäftet och snacka ihop sig med koordinatorn så deras jobb blir ändå ganska eneklt. 

• Vott

TS. Jag tror du ska försöööka släppa tanken på att det bara är komplicerade fester och tillställningar som har toastmastrar/värdar/festansvariga/middagskoordinatorer/vad man nu vill kalla han som har koll. De fester som verkar enklast och uppsluppnast är oftast de som är mest planerade. Inte planerade som i "nu ska vi göra så och så och så och alla ska vara glada" utan där det finns någon som håller i en plan för festen. 

Planen kan ni som brudpar utarbeta själva eller tillsammans med toastmaster/värden. Eftersom ni inte verkar vilja ha lekar och verkar lite rädda för att det ska bli sådana kanske är skäl nog att ha en utomstående person som tar emot tal och dylikt. Den personen skulle ju då kunna säga "nej det här är inte vad brudparet önskar, gör gärna nått annat".

Och du säger att du vill ha det enkelt. Hur enkelt blir det för dig om du själv ska hålla koll på hela kalaset hela kvällen, med mat och tal och dryck och tårta och allt vad det innebär? Skulle det inte vara enklare att någon annan du litade på ansvarade för att allt fungerar så du kunde fokusera på att vara lycklig med din man och trevlig mot gästerna? 

• Nikkita
    Chicita skrev 2011-07-13 16:41:59 följande:
    En toastmaster är till för att göra det mindre komplicerat.
    Han / hon tar hand om allt under kvällen (från brudskålen och framöver) och underlättar och avlastar alltså er något enormt.

Även om du har ett visst kontrollbehov så är det guld värt att ha någon du litar på som toastmaster /toastmadame Glad 
    Haha såg nu hur mitt inlägg kunde tolkas här Skrattande 
    Jag menade att vi vill ha en okomlicerad fest, med middag goda vänner & dans hela natten lång utan restriktioner om hur & när saker ska göras. Men efter att ha läst på en massa om bröllop bla här inne på BT har jag förstått att många väljer att ha organiserade tal/lekar/spex mm mm. Jag ville att talen skulle komma spontant utan att någon styr & ställer om när & var osv. Men har förstått nu att det lätt blir kaos & att det kan skapa en mer komplicerad kväll om ingen har koll på utförandet Flört Så jag får helt enkelt kolla upp vem som kan vara med & styra upp kvällen så att allt inte bara blir blaha. 
    Förstår givetvis att det blir enklare för oss att ha någon som hjälper till under kvällen!
    Tack för alla era svar {#emotions_dlg.flower}
  • Chicita
    Rebekka 2012 skrev 2011-07-13 21:17:57 följande:
    Haha såg nu hur mitt inlägg kunde tolkas här Skrattande 
    Jag menade att vi vill ha en okomlicerad fest, med middag goda vänner & dans hela natten lång utan restriktioner om hur & när saker ska göras. Men efter att ha läst på en massa om bröllop bla här inne på BT har jag förstått att många väljer att ha organiserade tal/lekar/spex mm mm. Jag ville att talen skulle komma spontant utan att någon styr & ställer om när & var osv. Men har förstått nu att det lätt blir kaos & att det kan skapa en mer komplicerad kväll om ingen har koll på utförandet Flört Så jag får helt enkelt kolla upp vem som kan vara med & styra upp kvällen så att allt inte bara blir blaha. 
    Förstår givetvis att det blir enklare för oss att ha någon som hjälper till under kvällen!
    Tack för alla era svar {#emotions_dlg.flower}
    Det behöver inte bli konstlat även om man har en toastmaster / Toastmadame Glad

Det enda är i så fall, att alla som vill göra något har någon att vända sig till.
    Den personen kan då styra lite så att det är saker som passar ihop och som kanske inte är direkt emot era önskemål. Och se till att det inte kommer 10 st tal på 3-5 min var medans varmrätten ska serveras. För då blir ju maten garanterat kall...
    (som exempel bara Flört
    Lycka till hur som helst Glad 
  • Nikkita
    Chicita skrev 2011-07-17 13:23:20 följande:
    Det behöver inte bli konstlat även om man har en toastmaster / Toastmadame Glad

Det enda är i så fall, att alla som vill göra något har någon att vända sig till.
    Den personen kan då styra lite så att det är saker som passar ihop och som kanske inte är direkt emot era önskemål. Och se till att det inte kommer 10 st tal på 3-5 min var medans varmrätten ska serveras. För då blir ju maten garanterat kall...
    (som exempel bara Flört
    Lycka till hur som helst Glad 
    Tack så mycket Skrattande Det kommer att bli super bra!!! Ska spåna lite till på vem som ska få äran att hjälpa till Flört 
Svar på tråden Hur är det egentligen med spex & lekar på bröllop?!?