• Busunge

Hjälp-kan man ha "öppna landskap" på orgel?!

Hejt!

Mindre än en månad kvar till dagen D och alla trådar ska dras ihop.... Vi har funderat på att ha "öppna landskap" som utgångslåt på orgel, funderat fram och tillbaka. Saken är den att båda min föräldrar och m2b`s pappa har gått bort och under alla begravningarna spelade vi "öppna landskap" (dock ej på orgel), dels för att våra föräldrar tyckte om den men även för att vi gör det. Först tyckte vi inte att vi skulle ha den på vårt bröllop, det är ju vår dag, men nu tycker ivf jag att det skulle knyta ihop allt. Jag hörde lite på kyrkomusik.se och där finns den på orgel, men när jag pratade med kantorn igår tyckte hon inte den passade så bra på orgel utan mer på piano.... men jag vill ha orgel som utgångsinstrument. Jag vet att detta är ett i-landsproblem, tänkte bara höra om någon haft låten på orgel och om det blev fint?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp-kan man ha "öppna landskap" på orgel?!
  • Cantaton

Jag tycker att det låter fint att ni knyter ihop allt genom att spela "Öppna landskap" - på så sätt blir era föräldrar närvarande även på vigseln, tycker jag. Jag har ingen erfarenhet av hur den låter på orgel och det är inte alltid helt lätt att övertyga en kantor som "bestämt sig" för att den inte gör sig på orgel. Fortsätt känna efter och diskutera hur ni vill ha det, men min spontana tanke är: Ni kanske kan be kantorn spela "Öppna landskap" på piano någon gång under vigselakten istället för som avslutningsmusik?

• Moster Stina

Jo jag förstår verkligen eran kantor! Att spela den på piano går med stor inlevelse och rätt känsla, men på orgel skulle den nog faktiskt bli väldigt styltig!

Och själv skulle jag nog bli lite full i skratt om jag hörde den som utgångsmusk på orgel....

Förlåt, men det är ju bara för att jag spelar själv. Ni själva skulle kanske däremot tycka det är jättefint, och jag förstår att ni vill ha en pampig orgel till utgången!

Kan ni kanske lägga in det stycket ändå någonstans under vigseln. Att spelas på piano?

Och sen välja en annan pampig låt till orgeln och utgången?

• Bridezilla11

Förlåt om jag snor tråden lite, men är det någon som vet vad det är för låt som ligger etta på kyrkomusik.se ? Den heter UNDERBART, men vem är det som gjort den? Och någon som har noter till den? Vi ska träffa prästen på Söndag, och den tyckte jag skulle vara fin som utgångslåt.

Tack på förhand! =)

• Cantaton
    Bridezilla11 skrev 2011-07-04 09:58:17 följande:
    Förlåt om jag snor tråden lite, men är det någon som vet vad det är för låt som ligger etta på kyrkomusik.se ? Den heter UNDERBART, men vem är det som gjort den? Och någon som har noter till den? Vi ska träffa prästen på Söndag, och den tyckte jag skulle vara fin som utgångslåt.

Tack på förhand! =)
    Det är Orsa Spelmäns låt från melodifestivalen förra året. Noter finns på både kyrkomusik.se och notpoolen.com beroende på om ni ska ha den på orgel eller sång med komp.
  • Bridezilla11
    Cantaton skrev 2011-07-04 10:05:25 följande:
    Det är Orsa Spelmäns låt från melodifestivalen förra året. Noter finns på både kyrkomusik.se och notpoolen.com beroende på om ni ska ha den på orgel eller sång med komp.
    Vi vill ha den på orgel. Brukar kantorn fixa noterna, eller får man själv ta dit sånt?
  • Cantaton
    Bridezilla11 skrev 2011-07-04 15:58:28 följande:
    Vi vill ha den på orgel. Brukar kantorn fixa noterna, eller får man själv ta dit sånt?
    I de flesta fall är det nog brudparet som fixar noterna om det är önskemål av den arten. (Mendelssohn, Wagner och andra vanliga marscher kan de ju normalt utan och innan!) Kanhända har någon bett dem spela stycket förut och då har de ju normalt sparat noterna för framtida bruk.  "Underbart" har spelats som marsch på ett fleratal av de vigslar jag sjungit på senaste året, så fråga!
  • Bridezilla11
    Cantaton skrev 2011-07-04 16:06:24 följande:
    I de flesta fall är det nog brudparet som fixar noterna om det är önskemål av den arten. (Mendelssohn, Wagner och andra vanliga marscher kan de ju normalt utan och innan!) Kanhända har någon bett dem spela stycket förut och då har de ju normalt sparat noterna för framtida bruk.  "Underbart" har spelats som marsch på ett fleratal av de vigslar jag sjungit på senaste året, så fråga!
    Okej, tack så mycket för hjälpen :)
  • blivandefruAson
    Cantaton skrev 2011-07-01 21:25:33 följande:
    Jag tycker att det låter fint att ni knyter ihop allt genom att spela "Öppna landskap" - på så sätt blir era föräldrar närvarande även på vigseln, tycker jag. Jag har ingen erfarenhet av hur den låter på orgel och det är inte alltid helt lätt att övertyga en kantor som "bestämt sig" för att den inte gör sig på orgel. Fortsätt känna efter och diskutera hur ni vill ha det, men min spontana tanke är: Ni kanske kan be kantorn spela "Öppna landskap" på piano någon gång under vigselakten istället för som avslutningsmusik?
    Jag tror också att det beror lite på kantorns inställning till musik och tradition. Man kan ju också ställa in olika "inställningar" på en orgel så att det låter mera mjukt eller så kan man vräka på ordentligt som man tyvärr alltför ofta gör i Mendelsohn. Det är bara att prata med kantorn tycker jag, och testa.
    All lycka på er stora dag.
    Jag har kommit till planeringsstadiet gällande musik, sång och psalm:)
  • förlovadflicka
    Moster Stina skrev 2011-07-04 09:53:30 följande:

Jo jag förstår verkligen eran kantor! Att spela den på piano går med stor inlevelse och rätt känsla, men på orgel skulle den nog faktiskt bli väldigt styltig!

Och själv skulle jag nog bli lite full i skratt om jag hörde den som utgångsmusk på orgel....

Förlåt, men det är ju bara för att jag spelar själv. Ni själva skulle kanske däremot tycka det är jättefint, och jag förstår att ni vill ha en pampig orgel till utgången!

Kan ni kanske lägga in det stycket ändå någonstans under vigseln. Att spelas på piano?

Och sen välja en annan pampig låt till orgeln och utgången?

Håller på, tanken är lite rolig faktiskt... :)
Svar på tråden Hjälp-kan man ha "öppna landskap" på orgel?!