• missemmz

Favor till gästerna?

Har ni någon "present" till gästena som väntar på tallriken? Godis är väl det vanligaste i en fin liten ask. Finns det något annat alternativ? Vad har ni tänkt/gjort?

• Svar på tråden Favor till gästerna?
  • Chicita

Vi har gjort en deal med en lokal smed som kommer att smida trollkors (hängen) till vårt medeltida bröllop.
    Något vi aldrig trodde att vi skulle ha råd med eftersom dom kostar mellan 120 och 200:- om man köper dom styckesvis på marknaden...
    Men nu får vi dom för 25:- styck och då tvekar vi inte Skrattande

• Rosi
    Amejuli skrev 2011-07-04 11:46:12 följande:
    Nej favors är verkligen inget måste tycker inte jag heller och jag tycker det är bra att du påpekar det för det kan vara lätt att glömma i industrins bröllopshets!

Våra råkade mer vara en slump eftersom dekorationerna blev så bra presenter. Men det är ju verkligen inte alla som har råd med några överflödiga dekorationer heller och när jag går på bröllop så är favors iaf inget som jag förväntar mig. Så jag tycker din värd kom med ett gott råd!
    Jepp tyckte med att det var en smart ide... 
  • sandis1977

Jag har köpt boxar på Ebay och i dem kommer vi lägga två macaronns i färger som vi har på bröllopet. På lådan kommer deras namn sitta så det är både en liten ätbar present och namnskylt.

Det är ju verkligen inget måste men jag tycker om sådant själv när man är bortbjuden och jag brukar alltid ge något litet om man så bara bjuder hem. 

• oh yeah
    Gottblåbär skrev 2011-07-04 07:55:55 följande:
    Vi köpte tvålmassa på panduro och gör små tvålar i hjärt iskuber som varje får tillsammans med ett tvättråd för kärleken. i en liten organza påse:)
    Vi ska göra våra tvålar idag :)
    kommer också att användas som bordsplacering.
  • SloveP

Chicita, vilken himla fin /bra idè.. Jag fick ett trollkors av min sambo härom veckan faktiskt, mycket fint och uppskattat var det.
    Att sen ta det ett steg längre och ha som presenter till gästerna är ju hur smart som helst, jag menar vem vill inte ha ett fint trollkors? :)

• Gottblåbär
    oh yeah skrev 2011-07-06 18:12:34 följande:
    Vi ska göra våra tvålar idag :)
    kommer också att användas som bordsplacering.
    Jaha va kul, av tvålmassa från panduro? Hur ska ni göra era? Va har ni för former?
  • Humlan

Vi hade tänkt att ge våra gäster miniflaskor med likör till tjejerna och cognac till herrarna och ha egna ettiketter på flaskorna. Nu är bara problemet att hitta miniflaskor. Helst tomma till ett vettigt pris. Att köpa mini flarror på systemet är inte att tänka på

• Paper Feed
    Humlan skrev 2011-07-07 08:31:50 följande:
    Vi hade tänkt att ge våra gäster miniflaskor med likör till tjejerna och cognac till herrarna och ha egna ettiketter på flaskorna. Nu är bara problemet att hitta miniflaskor. Helst tomma till ett vettigt pris. Att köpa mini flarror på systemet är inte att tänka på

Stackars de tjejer som föredrar cognac, men då kan dom väl iofs byta med de killar som föredrar likör kanske.

Ett tips är att springa på en himla massa loppisar och kolla efter flaskor, brukar finnas en hel del om du hamnar på rätt loppis. Då blir det ju förstås olika flaskor men det kanske inte gör något. Sen kan du ju lägga ut sökesannonser på lite olika ställen på nätet, samt höra med släkt och vänner. Gifter ni er efter kräftskivetider så bör ni kunna samla ihop ett par stycken snapsflaskor.

Själv har vi dekorerade betonghjärtan som placeringskort, så om folk vill ta hem sitt så är det fritt fram. Tror dock inte det är så många som vill ha.

• Chicita
    SloveP skrev 2011-07-06 18:41:37 följande:
    Chicita, vilken himla fin /bra idè.. Jag fick ett trollkors av min sambo härom veckan faktiskt, mycket fint och uppskattat var det.
    Att sen ta det ett steg längre och ha som presenter till gästerna är ju hur smart som helst, jag menar vem vill inte ha ett fint trollkors? :)
    Vi började faktiskt göra egna i cernitlera först Flört Då skulle dom kosta 2:- styck och det var ju helt enligt budget. Fick till dom jättebra och dom såg äkta ut förutom att dom ju var väldigt lätta och dessutom gick sönder relativt enkelt.
    Men tanken då var mest att vi skulle ge alla något som dom kunde använda på bröllopet som smycke om dom ville. Och som kanske skulle inspirera dom att lära sig mer och kanske skaffa ett äkta...

Men så kom smeden som bor granne med oss över med dörrknacken som vi beställt (i form av ett trollkors) och jag frågade henne på ett infall vad hon skulle ha för att göra 80 trollkors till våra bröllopsgäster och om hon hade lust och ork att kanske stå och smida lite utanför festlokalen när vi kommer dit efter bröllopet...
    Hon funderade en stund, gick hem och räknade på materialkostnad och kom fram till att vi kunde få betala 2500:- för alla kors + att hon sätter vaxad lintråd på dom och så kommer hon på plats och smider lite också så det ger lite stämning...

Vi hade aldrig haft råd om inte hon hade varit så generös att ge bort sin tid och bara ta betalt för materialet i stort sett. Och även detta pris är ju faktiskt lite mycket för en gästgåva tycker jag egentligen...
    Ett par karameller för några kronor räcker ju gott och väl egentligen. Men den här möjligheten kunde vi inte avstå ifrån även om det betyder att vi måste avstå från något annat...

Eftersom trollkorsen har en mening och funktion enligt gammal tro så passar dom ju ännu bättre som gästgåvor då vi ju önskar våra gäster lycka och trygghet (som alla andra)... Solig 
  • Aleta

Vi hade ingenting och personligen tycker jag som gäst att det är lite jobbigt om man får en pryl som man förväntas ta hem. Mer skräp till hemmet.
    Sedan är det så att man redan är bjuden på så himla mycket redan, att dessutom få gåvor känns nästan lite besvärande, men det är jag det. 

Jag har hört siffror på att så många som 80% av gästerna lämnar sina gåvor kvar. Kan vara bra att veta så att man inte blir ledsen över att allt jobb inte uppskattas av alla.

• Paper Feed
    Aleta skrev 2011-07-07 10:24:26 följande:
    Vi hade ingenting och personligen tycker jag som gäst att det är lite jobbigt om man får en pryl som man förväntas ta hem. Mer skräp till hemmet.
    Sedan är det så att man redan är bjuden på så himla mycket redan, att dessutom få gåvor känns nästan lite besvärande, men det är jag det.

Jag har hört siffror på att så många som 80% av gästerna lämnar sina gåvor kvar. Kan vara bra att veta så att man inte blir ledsen över att allt jobb inte uppskattas av alla.
    Det är precis det jag tänker på också. Det som är viktigast att tänka på är väl att inte sätta sina egna namn och datum på gåvan för hur glada än gästerna är åt att man gifter sig så betyder tyvärr inte dagen lika mycket för dom som för en själv. Att ha en prydnadssak med någon annans namn och vigseldatum på är väl inte roligt för någon annan än brudparets föräldrar.
  • Chicita
    Paper Feed skrev 2011-07-07 10:29:40 följande:
    Det är precis det jag tänker på också. Det som är viktigast att tänka på är väl att inte sätta sina egna namn och datum på gåvan för hur glada än gästerna är åt att man gifter sig så betyder tyvärr inte dagen lika mycket för dom som för en själv. Att ha en prydnadssak med någon annans namn och vigseldatum på är väl inte roligt för någon annan än brudparets föräldrar.
    Vem säger att det måste vara en prydnadssak med namn och datum på?

Hur gåvan tas emot betyder nog mycket på vad det är för gåva.
    En fin ask med några karameller eller praliner är säkert inget som de flesta tackar nej till.
    En söt tvål som ligger i en påse med namnlapp borde inte heller vara något som blir kvar när gästerna åker hem.
    Däremot tror jag som du att de som köper glas eller annat och graverar in namn och datum på kan hitta många av dessa när dom städar efteråt.
    Även om det står MITT namn på vinglaset så har jag ju ingen nytta av ett glas hemma med mitt namn på. Jag lär ju inte duka med det glaset till mig på nästa middag i alla fall liksom... Och dessutom... hur ska jag frakta det? Det är ju inget man stoppar i fickan eller väskan liksom... Men om man bara ser det som ett annorlunda placeringskort som gästen får ta med hem om dom vill så är det ju en helt annan sak. För då har det fyllt sin funktion som placeringskort, och det var ju huvudsaken...
    Sen har jag varit på bröllop där jag inte vetat om jag fick ta hem det som stod på tallriken eller det där vinglaset eller vad det nu var... Och då lämnar jag ju det även om jag kanske gärna hade tagit med det hem. Så information kan nog vara viktig om man vill att gästerna ska veta att dom får ta med sig saken när dom går... 

Som exempel: Våra halsband, som fyller en funktion på festen eftersom det hör till temat. Det är också lätt att ta hem och något som man kan använda efteråt också. Jag har använt mitt trollkors till vardags och inte bara på medeltidsmarknader. Vi lägger med information om vad det är och varför dom har fått det. Och sen är det upp till dom om dom vill ha halsbanden eller inte. Vill dom inte det så finns det ett andrahandsvärde i dom och smeden kanske tar tillbaka några och säljer på nästa marknad för betydligt mer än vad vi gav för dom och på så sätt kan få tillbaka lite av det hon förlorade (eller tja det är ju ingen ekonomisk förlust, bara tidsmässig).  
  • Paper Feed
    Chicita skrev 2011-07-07 10:44:16 följande:
    Vem säger att det måste vara en prydnadssak med namn och datum på?

Hur gåvan tas emot betyder nog mycket på vad det är för gåva.
    En fin ask med några karameller eller praliner är säkert inget som de flesta tackar nej till.
    En söt tvål som ligger i en påse med namnlapp borde inte heller vara något som blir kvar när gästerna åker hem.
    Däremot tror jag som du att de som köper glas eller annat och graverar in namn och datum på kan hitta många av dessa när dom städar efteråt.
    Även om det står MITT namn på vinglaset så har jag ju ingen nytta av ett glas hemma med mitt namn på. Jag lär ju inte duka med det glaset till mig på nästa middag i alla fall liksom... Och dessutom... hur ska jag frakta det? Det är ju inget man stoppar i fickan eller väskan liksom... Men om man bara ser det som ett annorlunda placeringskort som gästen får ta med hem om dom vill så är det ju en helt annan sak. För då har det fyllt sin funktion som placeringskort, och det var ju huvudsaken...
    Sen har jag varit på bröllop där jag inte vetat om jag fick ta hem det som stod på tallriken eller det där vinglaset eller vad det nu var... Och då lämnar jag ju det även om jag kanske gärna hade tagit med det hem. Så information kan nog vara viktig om man vill att gästerna ska veta att dom får ta med sig saken när dom går...

Som exempel: Våra halsband, som fyller en funktion på festen eftersom det hör till temat. Det är också lätt att ta hem och något som man kan använda efteråt också. Jag har använt mitt trollkors till vardags och inte bara på medeltidsmarknader. Vi lägger med information om vad det är och varför dom har fått det. Och sen är det upp till dom om dom vill ha halsbanden eller inte. Vill dom inte det så finns det ett andrahandsvärde i dom och smeden kanske tar tillbaka några och säljer på nästa marknad för betydligt mer än vad vi gav för dom och på så sätt kan få tillbaka lite av det hon förlorade (eller tja det är ju ingen ekonomisk förlust, bara tidsmässig).

Inget måste med prydnadssaker, det var bara ett exempel.

Som jag skrev tidigare så har vi valt att göra placeringskorten så att folk får ta hem (dekorerade betonghjärtan där namnet går att ta bort), vi ska även meddela detta så att dom vet. Men jag räknar med att de flesta lämnar kvar dom. Dock vet jag några stycken som säkerligen kommer plocka med sig de som blir kvar. Visst är det väl trevligt med favors, om man har råd och vill ge det till gästerna. För oss känns det onödigt och är en extra kostnad som vi inte har råd med. Placeringskorten är nästan gratis.

Jag hade gärna velat ha ett trollkors.

• Chicita
    Paper Feed skrev 2011-07-07 10:59:19 följande:

Inget måste med prydnadssaker, det var bara ett exempel.

Som jag skrev tidigare så har vi valt att göra placeringskorten så att folk får ta hem (dekorerade betonghjärtan där namnet går att ta bort), vi ska även meddela detta så att dom vet. Men jag räknar med att de flesta lämnar kvar dom. Dock vet jag några stycken som säkerligen kommer plocka med sig de som blir kvar. Visst är det väl trevligt med favors, om man har råd och vill ge det till gästerna. För oss känns det onödigt och är en extra kostnad som vi inte har råd med. Placeringskorten är nästan gratis.

Jag hade gärna velat ha ett trollkors.

Ok då förstår jag hur du menar... 
    Betonghjärtan låter trevligt och att man kan ta bort namnet är ju riktigt bra. Sött att ha såna i rabatten om man har hus och om man bor i lägenhet så kan man lägga det i en större blomkruka exempelvis.
    Att upplysa om att det är ok att ta hem dessa är nog A och O. Jag vet inte om jag hade förstått att det var meningen annars om jag kom som gäst...
    Däremot kanske jag skulle suttit och suktat efter dessa och funderat på om jag skulle klara av att göra det själv Flört 

Och som med allt - om man är medveten om vad ens val innebär så accepterar man ju också konsekvenserna av detta...

Läste tidigare om en som hade bränt in gästernas namn på smörknivar i trä och använt som placeringskort.
    Det tyckte jag var en riktigt smart sak. Och skulle gärna ha kopierat om vi hade hunnit byggt garaget med snickarverkstad... 
    Och som sagt, det lär nog framgå tydligt att det är ok att ta med sig saken hem. Oavsett vad dom får faktiskt... Glad 
Svar på tråden Favor till gästerna?