Favor till gästerna?
Har ni någon "present" till gästena som väntar på tallriken? Godis är väl det vanligaste i en fin liten ask. Finns det något annat alternativ? Vad har ni tänkt/gjort?
Har ni någon "present" till gästena som väntar på tallriken? Godis är väl det vanligaste i en fin liten ask. Finns det något annat alternativ? Vad har ni tänkt/gjort?
Vi har gjort en deal med en lokal smed som kommer att smida trollkors (hängen) till vårt medeltida bröllop.
Något vi aldrig trodde att vi skulle ha råd med eftersom dom kostar mellan 120 och 200:- om man köper dom styckesvis på marknaden...
Men nu får vi dom för 25:- styck och då tvekar vi inte
Jag har köpt boxar på Ebay och i dem kommer vi lägga två macaronns i färger som vi har på bröllopet. På lådan kommer deras namn sitta så det är både en liten ätbar present och namnskylt.
Det är ju verkligen inget måste men jag tycker om sådant själv när man är bortbjuden och jag brukar alltid ge något litet om man så bara bjuder hem.
Chicita, vilken himla fin /bra idè.. Jag fick ett trollkors av min sambo härom veckan faktiskt, mycket fint och uppskattat var det.
Att sen ta det ett steg längre och ha som presenter till gästerna är ju hur smart som helst, jag menar vem vill inte ha ett fint trollkors? :)
Vi hade tänkt att ge våra gäster miniflaskor med likör till tjejerna och cognac till herrarna och ha egna ettiketter på flaskorna. Nu är bara problemet att hitta miniflaskor. Helst tomma till ett vettigt pris. Att köpa mini flarror på systemet är inte att tänka på
Stackars de tjejer som föredrar cognac, men då kan dom väl iofs byta med de killar som föredrar likör kanske.
Ett tips är att springa på en himla massa loppisar och kolla efter flaskor, brukar finnas en hel del om du hamnar på rätt loppis. Då blir det ju förstås olika flaskor men det kanske inte gör något. Sen kan du ju lägga ut sökesannonser på lite olika ställen på nätet, samt höra med släkt och vänner. Gifter ni er efter kräftskivetider så bör ni kunna samla ihop ett par stycken snapsflaskor.
Själv har vi dekorerade betonghjärtan som placeringskort, så om folk vill ta hem sitt så är det fritt fram. Tror dock inte det är så många som vill ha.
Vi hade ingenting och personligen tycker jag som gäst att det är lite jobbigt om man får en pryl som man förväntas ta hem. Mer skräp till hemmet.
Sedan är det så att man redan är bjuden på så himla mycket redan, att dessutom få gåvor känns nästan lite besvärande, men det är jag det.
Jag har hört siffror på att så många som 80% av gästerna lämnar sina gåvor kvar. Kan vara bra att veta så att man inte blir ledsen över att allt jobb inte uppskattas av alla.
Inget måste med prydnadssaker, det var bara ett exempel.
Som jag skrev tidigare så har vi valt att göra placeringskorten så att folk får ta hem (dekorerade betonghjärtan där namnet går att ta bort), vi ska även meddela detta så att dom vet. Men jag räknar med att de flesta lämnar kvar dom. Dock vet jag några stycken som säkerligen kommer plocka med sig de som blir kvar. Visst är det väl trevligt med favors, om man har råd och vill ge det till gästerna. För oss känns det onödigt och är en extra kostnad som vi inte har råd med. Placeringskorten är nästan gratis.
Jag hade gärna velat ha ett trollkors.
Inget måste med prydnadssaker, det var bara ett exempel.
Som jag skrev tidigare så har vi valt att göra placeringskorten så att folk får ta hem (dekorerade betonghjärtan där namnet går att ta bort), vi ska även meddela detta så att dom vet. Men jag räknar med att de flesta lämnar kvar dom. Dock vet jag några stycken som säkerligen kommer plocka med sig de som blir kvar. Visst är det väl trevligt med favors, om man har råd och vill ge det till gästerna. För oss känns det onödigt och är en extra kostnad som vi inte har råd med. Placeringskorten är nästan gratis.
Jag hade gärna velat ha ett trollkors.