• Chicita

    (4) Bröllop och En begravning...

    Ja nu blir det ju inte 4 bröllop då. Utan bara vårat.

    Men det blir också en begravning nu innan bröllopet...
    Fick besked nu på morgonen att min mamma dog i natt. Hon har ju legat på vårdhem pga att hon hade både MS och KOL. Och på slutet har hon haft sån panikångest att hon inte har klarat av att andas. Hon har varit rädd att det är hennes sista andetag. Så dom har varit tvugna att ge henne lugnande. Vilket har resulterat i att hon varit helt okontaktbar...

    Det jag minns av henne nu på slutet är när dom hjälpte henne ringa mig, och det enda hon ville prata om var att hon ville ha godis. Jag skulle köpa "sockerbitar" åt henne... Och dom försvann fort som attan. Så fort att jag flera gånger trodde att någon stal hennes godis...
    Det finns ju dementa personer där också liksom...

    Just nu känner jag bara - hur ska jag hinna?
    Hur ska jag orka?

    Ca 2 månader kvar till vårt bröllop och nu ska vi sälja lägenhet, dela upp allt i den och begrava henne. Ha begravningsfika och allt...
    Hur ska tiden räcka till? Och hur F-N gör man?
    Ring Fonus... ja men sen då?

    Måste nog ringa en jobbarkompis som varit med om detta nyss och be henne om råd och hjälp känner jag...

    Ville bara skriva av mig lite.
    Och till er som tycker att båtten är nådd, att ni sitter i skiten tidsmässigt, budgetmässigt eller klädmässigt så  kanske detta kan ge er lite perspektiv på tillvaron... 

  • Svar på tråden (4) Bröllop och En begravning...
  • Darling Daisy

    Beklagar verkligen sorgen, TS!

    Vet inte om någon redan sagt detta, men det kan vara skönt att få hjälp med alla papper som ska ordnas nu och ett tag i framtiden. Min pappa gick bort -08 och det dyker fortfarande upp brev adresserade till dödsboet...

    Ska ta ett krafttag och försöka avsluta alla konstiga konton, medlemskap osv nu i sommar. Jag tänker be min revisor att göra detta, för mig är det fortfarande för tungt att handskas med! 

  • Chicita

    Tack Darling Daisy...
    Bra tips. Att bli påminnd längre fram är inte roligt. Så vi ska försöka reda ut så mycket vi kan nu.
    Jag har ju rätt bra insikt eftersom jag skött hennes ekonomi senaste året, men jag måste försöka få tag i ICA-banken i alla fall och avsluta hennes konto där. Men dom har varit helt omedgörliga när jag försökt avsluta det åt henne medans hon levde. Trots att hon signerade ett brev om uppsägning... Dom ville att hon skulle handla upp pengarna...
    Alltså hon låg på vårdhem, och alltså inte kunde springa på ICA och handla hade dom ingen förståelse för Skrikandes

  • Darling Daisy

    Chicita:
    Visst blir man trött på byråkrati-crap!? Pappas telefonabonnemang hade tre månaders uppsägningstid bara för att han var företagare... som om han ringer mer efter döden för att han hade ett företag, liksom... Fascinerande vad många zombies det verkar finnas enligt banker, telebolag, ica m. fl....

    Lycka till med allt! Även ett stort lycka till med ert bröllop!!! 

  • Chicita
    Darling Daisy: Ja visst är det konstigt...
    En jobbarkompis pappa dog knall och fall i våras. Han var inte sjuk och ingen visste varför han dog, men grannen hade hittat honom död utanför huset.

    Hör och häpna så krävde flera företag bevis på att han "faktiskt hade dött". Och någon tyckte till och med att intyget som dom fick via skatteverket inte var ok. Dom ville ha obduktionsrapporten...
    Vad f-n ska dom med det till liksom? Läsa på fikarasten eller?
    *suck*
  • Darling Daisy
    Chicita skrev 2011-07-05 10:09:31 följande:
    Darling Daisy: Ja visst är det konstigt...
    En jobbarkompis pappa dog knall och fall i våras. Han var inte sjuk och ingen visste varför han dog, men grannen hade hittat honom död utanför huset.

    Hör och häpna så krävde flera företag bevis på att han "faktiskt hade dött". Och någon tyckte till och med att intyget som dom fick via skatteverket inte var ok. Dom ville ha obduktionsrapporten...
    Vad f-n ska dom med det till liksom? Läsa på fikarasten eller?
    *suck*
    Det är riktigt sjukt!!! 
    Instämmer i din suck!
  • Kattpoet

    En vän fick  dagisplats till sin  son som varit död i 2 år...  det  gjorde inte att de mådde bättre..

    Fast dagisfröken hon kom hem till dem med blommor och ett förlåt., så det var snällt. 

  • baby freeze
    Chicita skrev 2011-07-05 10:09:31 följande:
    Darling Daisy: Ja visst är det konstigt...
    En jobbarkompis pappa dog knall och fall i våras. Han var inte sjuk och ingen visste varför han dog, men grannen hade hittat honom död utanför huset.

    Hör och häpna så krävde flera företag bevis på att han "faktiskt hade dött". Och någon tyckte till och med att intyget som dom fick via skatteverket inte var ok. Dom ville ha obduktionsrapporten...
    Vad f-n ska dom med det till liksom? Läsa på fikarasten eller?
    *suck*

    Men jösses vad horribelt!! Kan förstå att det behövs till försäkringsbolag dock, eftersom det kan finnas vissa ersättningar som man inte får ut beroende på dödsorsaken. Då räcker ju inte skatteverkets besked, utan man måste göra en bedömning utifrån obduktionsrapporten.

  • Salat

    Du som alltid är så bra på att peppa andra och ge goda råd behöver lite tillbaka nu. Hoppas du har många i din närhet som kan hjälpa dig nu (vad jag förstår är du den som hjälpar alla, syr kläder till alla dina gäster, nästan) Lycka till med allt, hoppas ni får ett fantastiskt bröllop! Skall bli kul att höra sen hur ni hade det, har varit roligt att lesa om din planering!


    Skönt för dig att veta att din mamma inte lider längre, nu har hon det bra!


    Lycka till, kram

  • Chicita

    baby freeze: Ja om det hade varit andra saker så förstår jag... Men att typ säga upp abbonemang eller liknande liksom...

    Salat: Tack

Svar på tråden (4) Bröllop och En begravning...