• MammaKarin

För mycket musik i kyrkan?

Hej!

Ikväll har vi träffat kantorn och prästen. Vi ska ha tre solosånger under vigseln. Jag tycker att det är svårt att välja psalmer för att det finns så många fina. Hade tänkt ha två psalmer men nu har jag fått igenom tre stycken med prästen. Tre psalmer och tre solosånger alltså. Tror ni att det blir för många och blir segt och långdraget? Jag vill ju inte att de församlade ska sitta och skruva på sig i bänkarna... Själva vigseln inkl. psalmerna skall ta ca 40 min. Lägger man till resten av musiken så landar vi på 50-55 min ca.

Åsikter?

• Svar på tråden För mycket musik i kyrkan?
  • Gwennie

De vigslar jag varit på, tycker jag ofta har varit över så himla snabbt, så vi kommer antagligen också ha en något längre vigsel än "normalt" - vill stanna kvar i kyrkan så länge jag bara får! ;) Vi har på förslag att ha två psalmer och fyra övriga musikinslag. För mig är musiken jätteviktig eftersom jag tycker att den avgör mycket av själva stämningen. Sen har vi tur som har väldigt många vänner och släktingar som antingen är musiker eller i alla fall har ett stort musikintresse så i vårt fall tror jag bara att det blir uppskattat.
    Däremot kan man ju se till att det blir en bra blandning av låtar med lite variation i tempo och stil och i hur de framförs. På så vis tror jag inte att man upplever det som långdraget oavsett om man är musikintresserad eller ej. Dessutom går det ofta att "klippa" lite i de flesta låtar så att man inte kör alla låtarna fullt ut utan kanske plockar ut godbitarna.

• Pinkgrape

Jag skulle börja skruva på mig i bänken och tycka det blir lite väl tjatigt. Om man vill dra ut på en vigsel, så kanske man kan be en förälder, syskon, vän eller liknande att läsa en dikt eller något. Det är ju dock bara vad jag tycker.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Vichy

Själv hoppas jag inte att det finns nått som heter för mycket musik, efter som jag mer än gärna har det med :P

• Annna

Är det vad ni vill så ska ni absolut ha det så! Musik kan man väl inte få för mycket av....

• lillabjörn

Bara kör! Som gäst på bröllop har jag aldrig skruvat på mig och tyckt det blivit segt, tvärtom, det går alltid för snabbt! :)

• S2011

jag tycker att det låter som lite många musikstycken, men mycket kan bero på vilken typ av sång/stycke det är och hur man placerar dem (framförandeordning) under själva gudstjänsten.

personligen tycker jag att om man planerar in många musikframföranden så bör låtar/stycken som man valt som är lugna/gracila/"högtidliga" komma tidigt och att det blir lite mer "sväng och röj" ju längre mot slutet man kommer. jag tycker att det är svårt att hålla fokus och känna att man hänger med och håller intresset uppe om den sammankomst man är på bryts upp i smådelar av musikstycken, särskilt om dessa är stillsamma kärleksballader (och liknande).

vill ni ha mycket musik - tänk till ordentligt vad gäller låtval och framförandeordning. 

• toastmadame80

Nej nej nej, kör, finns inget bättre än att få suga in andras lycka och jag skulle njuta i fullo, MEN kanske meddela de med små barn som kanske inte uppskattar det lika mycket, så kan föräldrarna sätta sig så det kan gå ut el ta med nåt kul till barnen om de blir rastlösa!

Kör hårt & lycka till! 

Svar på tråden För mycket musik i kyrkan?