• metoyou

    Ledsen och besviken

    Jag brukar inte vara den som klagar men just nu är jag så otroligt ledsen. Vi träffade vår vigselförrättare idag och det kändes bara skit. Helst av allt vill jag gifta mig i kyrkan men eftersom min M2B gärna vill gifta sig utomhus och inte är speciellt troende så beslutade vi oss för en borgerlig vigsel utomhus.
    Vi vill ha egna löften, kanske någon text och två solosånger (plus "in och utgångsmusik"). Men när vi träffade vigselförrättaren idag så sa han att han kommer säga några ord till oss, inte "församlingen" och sedan läse han löfterna, vi säger ja och sedan är det slut och han går iväg. Vi försökte förklara hur vi hade velat ha det och då sa han bara att ni kan ju spela musiken efteråt. Detta känns verkligen inget bra. Är det så här det ska vara? I mitt huvud och i min dröm så har jag tänkt att vår vigsel är som i kyrkan fast istället för psalmer så har vi sololåtar och inte texter inriktade på tro och gud på ett ungefär, hoppas att ni förstår hur jag menar.

    Ni som gifter er borgerligt, hur gör ni?

  • Svar på tråden Ledsen och besviken
  • wiii

    Vi gifte oss borgerligt, vi hade ingen jättelång ceremoni, men vi hade in och utgångsmusik, och två dikter som vigselförättaren läste upp utöver den sk långa vigseltexten.
    Men, vår vigselförättare var väldigt öppen för förslag, och väldigt noga med att vi skulle vara nöjda, och det var så skönt! Och så tycker jag att det ska vara, har ni tid att leta upp en annan vigselförättare? 

  • Kattpoet

    Byt vigselförättare!!

    Det handlar om att ni ska bli nöjda och inte att han kommer därifrån så snabbt som möjligt  och förklara gärna varför ni vill byta eftersom han inte bryr sig om kunden, vilket är ni. 

  • metoyou

     Tack!
    Vi ska ringa vigselförrättaren imorgon och förklara precis hur vi känner och tänker. Är han inte med på noterna får vi försöka hitta någon annan men eftersom vi gifter oss redan om tre veckor så känns det lite kört.

    Men skönt att höra att vi inte har så otroligt höga eller konstiga önskemål.

  • Kattpoet

    Han kommer inte vilja gå er till mötes så  fråga  efter en ny, om personen inte klickar med er första gången och kör över er så kommer han göra det med på eran bröllops dag.'

  • EllaBella

    Säger som de andra, byt! Vår vigselförrättare lät oss lägga upp ceremonin precis som vi ville. Vi bad honom bl a läsa två dikter vilket inte var några problem. Han föreslog till och med att vi skulle ha musik men vi tyckte det blev lite overkill att hyra in någon att sjunga 1-2 sånger så vi struntade i det.

Svar på tråden Ledsen och besviken