• ElinFalk85

Är det ok att bara bjuda familjen?

Är det ok att bara bjuda familjen och närmsta vännerna?
    jag har många syskon, med barn och respektive och likaså min blivande man.
    Med bara våra familjer (dvs syskon, syskonbarn, respektive, mamma och pappa) samt dom närmsta vännerna (och deras respektive) blir vi 38 stycken om alla kommer. Jag tycker att detta räcker likaså min blivande man. Vi vill ju hinna prata med alla :).
    jag hade tänkt att vi sedan har en vanlig fest med bästa vänner, bekanta osv.
    det går väl?

• Svar på tråden Är det ok att bara bjuda familjen?
  • förlovadflicka

Ja, klart det går!! Vi gör precis så, dock kände vi att vi inte ville att någon skulle känna sig utanför så vi fixar ett öppet hus efter vigseln där alla som vill är välkomna. Vi räknar med att det kommer ca 100 pers som får lite tårta o kakor (och godisbuffé, hehe). Har varit på flera bröllop som varit så och det är jättetrevligt verkligen. Sedan ska vi ha finare bröllopsmiddag i slottsliknande miljö med närmaste familjen och absolut närmaste kompisarna. :)

• izredam

Vi tänker göra så, eller ja, vi tar med hans mostrar och faster också - men väljer bort några vänner istället, totalt räknar vi med 40-45 gäster (runt 50 inbjudna) - vi insåg nämligen att oddsen för att  folk faktisk kommer är större om man bara bjuder in närmare släktingar.

• MrsT2011

Klart att det räcker att bjuda dessa personer! Tycker inte ens att ni behöver ha någon "extra" fest. Varken jag eller min man har någon nära kontakt med vår släkt, enda undantaget var min mormor annars bjöd vi bara föräldrarna samt syskon och närmaste vännerna med respektive. 31 gäster totalt, kändes ändå väldigt "fylligt" eftersom alla var så engagerade och genuint glada för vår skull! Vi körde hela baletten med stor kyrka, trerätters middag och dansgolv med levande musik. En helt underbar dag, personlig, vacker och fylld av glädje!

• ElinFalk85

skönt att höra att det är "okej". Det är så att jag har lite social fobi dvs för mycket människor. Dessa människor som vi ska bjuda känner jag väldigt väl och kan slappna av med. Vi ska ha stor kyrka, stor festlokal men ska ha buffé och sedan tårta. vi ska inte ha så långt in på natten utan lokalen ska vara uttömd kl. 23. vi är inga nattmänniskor någon av oss och vi vill gäna hinna njuta av varandra på vår dag också. bröllopsnatten kommer spenderas på hotell med roomservice om jag får bestämma med lite bubbel och jordgubbar :). Som sagt vi vill ju hinna mysa osv innan natten blir dag igen :).

• prinsessanogrodan

Vi hade 25 gäster. Vi bjöd bara dom som vi "inte kunde gifta oss utan" dvs de allra närmsta.
    Vi bjöd våra föräldrar, syskon med respektive och syskonbarn, min moster och hennes man och våra närmsta vänner. Vi hade en fantastisk dag med gäster som verkligen ville vara med och glädjas med oss, ingen som kom för att "de är tvungna", utan alla ville verkligen vara där. Vi kände oss väldigt älskade och uppskattade av våra gäster. Vi kunde bjuda dom på en härlig middag (2 rätters sittande middag, servering vid borden) med rejält med mat och dryck och vi kunde bjuda på allt. Om någon ville ha ett extra glas vin så var det bara att beställa mer, det fanns ingen begränsning. Alla var jätteglada och nöjda.
    Alla prioriterar olika men vi valde att hellre ha de allra närmsta som vi verkligen vill ha med oss på vår bröllopsdag och kunna bjuda på en rejäl middag än att bjuda släkt som vi aldrig umgås med och inte kunna bjuda på det vi ville.

• MrsT2011
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-27 20:14:16 följande:
    Vi hade 25 gäster. Vi bjöd bara dom som vi "inte kunde gifta oss utan" dvs de allra närmsta.
    Vi bjöd våra föräldrar, syskon med respektive och syskonbarn, min moster och hennes man och våra närmsta vänner. Vi hade en fantastisk dag med gäster som verkligen ville vara med och glädjas med oss, ingen som kom för att "de är tvungna", utan alla ville verkligen vara där. Vi kände oss väldigt älskade och uppskattade av våra gäster. Vi kunde bjuda dom på en härlig middag (2 rätters sittande middag, servering vid borden) med rejält med mat och dryck och vi kunde bjuda på allt. Om någon ville ha ett extra glas vin så var det bara att beställa mer, det fanns ingen begränsning. Alla var jätteglada och nöjda.
    Alla prioriterar olika men vi valde att hellre ha de allra närmsta som vi verkligen vill ha med oss på vår bröllopsdag och kunna bjuda på en rejäl middag än att bjuda släkt som vi aldrig umgås med och inte kunna bjuda på det vi ville.
    WORD!!
  • hedvig007

Jag tycker att det låter som ett fint bröllop!

Svar på tråden Är det ok att bara bjuda familjen?