• AnnaJacob

Allt jag vill, men ändå inte!

Jag är så himla klyven! HJÄLP MIG!!!

Vi ska gifta oss 04-08-12, så det är ju ett tag till, men jag vill verkligen ha bokning av lokalen på plats så snart som möjligt.

Jag har möjligheten till att få mitt drömbröllop, det vill säga att vi ska vigas på min M2B mark (han äger en helt fantastisk gård i södra danmark), det var också på denna platsen han friade till mig..=) Sen ska festen vara i ett stort tält.

Problemet är var vi ska sätta upp tältet. Den mest praktiska plats är hos svärföräldrarna. De bor nära den plats som vi ska gifta oss på, har ett stort hus som ligger helt fantastiskt uppe på en kulle med en utsikt som inte går att beskriva med ord. Vi var där igår och de pratade om hur de skulle göra om utanför, så att vi kunde få upp tältet på den vackraste platsen i "trädgården".

Såhär långt så låter det ju som en riktigt dröm, men mina svärföräldrar är väldigt speciella. De kommer ju från landet och har bott där hela sina liv. De är så långt ifrån snobbar man kan komma, och även om jag inte är någon snobb, så vill jag att mitt bröllop ska vara en lite finare fest!
    Jag vill inte att deras hem ska vara festlokalen och jag vill inte att folk ska hålla på att springa runt inne hos dem. Jag vill i så fall att alla ska vara i tältet, och på terassen, men inte inne i huset. Jag sa det igår när vi var där, också att jag vill hänga för alla fönster i huset och sätta upp skyltar på alla dörrar att det är "endast personal" som gäller. Det blev lite konstig stämning, men de sa att det ju är vår fest och vi bestämmer...

Sen en annan sak. Jag hade precis suttit och förklarat för dem att det skulle vara en riktigt fin fest, jag använde till och med ordet "high class", för att de skulle fatta..hehe. Men sen när vi gick ut för att titta på var vi kunde sätta upp tältet, så började svärfar snacka om att de kunde låna ihop lite trädgårdsmöbler som kunde stå utanför, om folk ville sitta där! Det känns som att de aldrig kommer fatta att detta ska inte vara en ihop-plockad fest, så som deras brukar vara!!

Hur hade ni gjort???

• Svar på tråden Allt jag vill, men ändå inte!
  • Willowfield

Spontant eftersom du frågar...Hur väl känner du dina svärföräldrar?
    kan de tänkas att de bara vill hjälpa till och att dina ord kanske ger dem en känsla av att de inte duger?
    Att deras hem inte är fint nog?

Svår balansgång detta. Hoppas det löser sig 

• AnnaJacob
    Willowfield skrev 2011-06-27 10:04:07 följande:
    Spontant eftersom du frågar...Hur väl känner du dina svärföräldrar?
    kan de tänkas att de bara vill hjälpa till och att dina ord kanske ger dem en känsla av att de inte duger?
    Att deras hem inte är fint nog?

Svår balansgång detta. Hoppas det löser sig 
    Jag känner dem jättebra, min M2B familj är väldigt nära varann, och jag har redan från första dagen varit en del av den.
    Jag har förklarat det som att jag inte vill att mitt bröllop ska vara en "hemma hos" fest. Men det kan tänkas att de känner det som att de inte duger...
  • Willowfield

Nu känner jag ju inte dem eller dig heller Solig men vet att äldre människor gärna får för sig att de inte duger, men allt sånt går ju att lösa med ett samtal. :)

För övrigt som gäst skulle jag nog reagera mindre på huset och att den inte tillhör festen om man inte gjort alltför mycket för att stänga av den, skyltar vid dörrar känns som att det räcker, att täcka fönster skulle nog få mig att mera undra varför än ngt annat.

Har man även i inbjudan skrivit typ garden wedding så vet de flesta att huset så att säga inte ingår, men man har ändock lämnat öppet för svärföräldrarna och eventuella äldre gäster som ser annorlunda på saker än vad de flesta yngre gör. 

• Aniara4

Det kan nog vara svårt att undvika att förmedla intrycket att de inte riktigt duger, när de faktiskt inte verkar göra det?

• Dejli

Gör det så mycket om de lånar ihop trädgårdsmöbler och ställer utanför? Så de känner att de kan bidra med något också? Du kan ju köpa matchande filtar/dynor till alla stolar om det inte ska se så ihopplockat ut.

Jag tycker inte du ska täcka för fönstren, det hade jag tyckt var jättekonstigt som gäst. Vad har man då att dölja liksom? Sätt en skylt på dörren, det räcker. Toastmaster (om ni ska ha en sådan) kan ju också säga det i förbifarten, att det är tält och terrass som gäller. Hur har ni tänkt med toalettbesöken?

Om ni ska vara hemma hos dem så tycker jag det är lite väl otrevligt att stänga ute dem från all planering och dissa alla deras förslag även om det är er fest. Även om du vill ha en "high class"-fest så är det inte särskilt trevligt att trampa folk på tårna hur som helst när de ställer upp med festplats och ju verkar vilja hjälpa till och gå er till mötes. Ge dem konkreta uppdrag så är det nog lättare att få precis som ni vill, och så kanske de inte tar så många "egna" initiativ.

• Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-06-27 11:12:32 följande:
    Det kan nog vara svårt att undvika att förmedla intrycket att de inte riktigt duger, när de faktiskt inte verkar göra det?
    Håller faktiskt med. Ska du hänga för deras fönster, för att folk inte ska få se in ens? Det är väl att markera otroligt väl att du inte tycker att de och deras hus duger? Skulle jag vara någon av dem, så skulle jag nog ta lite upp och känna det som att du skämdes över dem och deras hem. Hur farligt kan det vara om någon gäst skulle råka slinka in och låna toaletten?
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Mace

Jag tror att du tänker fel... 

Säg till dina svärföräldrar att de skall vänta med att låna någonting, för "det är kanske lättare att hyra allt från samma ställe så slipper ni oroa er för de sakerna" och försök få dem att köra att kommunikation via dig, dvs att du får ett ok på allt de lånar och tar till. Hoplånade möbler kan dessutom vara jättecharmigt om de ställs på rätt ställen.

Blanda heller inte ihop "high class" med reklambilder där allt är stylat till tänderna, överklassen sitter också på gamla stolar ibland.  

Dina svärföräldrar kommer antagligen inte förstå exakt vad du vill, utan du kommer att behöva förklara det för dem flera gånger, rent konkret. Kanske det hjälper att visa bilder? Jag tror dock att det är ett problem man alltid får handskas med, för olika generationer har olika förväntningar. Det är trots allt rätt stor skillnad mellan oss och vår föräldrageneration (nu utgår jag att du är någonstans runt 20-30) för vår generation är mycket mer för slit-och-släng och välja saker bara för utseende, inte funktion.  

Täcka över fönstren blir bara konstigt. En skylt på dörren räcker, men som någon påpekat - hur gör du med toabesöken?

Fundera också på hur dina vänner är. Är de verkligen sådana som uppskattar och har vana av den sortens fest som jag tror att du tänker dig? Om de inte är det är risken stor att det slutar med besvikelse för dig. Jag har själv alltid tänkt mig pampigt bröllop med långklänning och hela kittet, men insåg när vi började prata om det att det inte skulle passa våra vänner alls. Jag skulle älska det, men de flesta av dem skulle bara känna sig obekväma och det skulle inte bli en bra fest alls.

Men framförallt - slappna av. Det låter lite som att du vill ha ett bröllop för att visa upp dig/er, och det tror jag inte blir bra. Slappna av och inse att både du och dina svärföräldrar duger precis som ni är och att du inte skall försöka dölja allt sådant. Fixa gärna så att det blir fint, men om du känner att du behöver dölja en stor del av deras hem skall du nog inte vara där... det kommer bara sluta med besvikelse.

• anne på grönkulla

Jag tror såhär - ska man vara hemma hos någon, om så bara i trädgården, så blir det liksom på deras villkor. Det är deras hus, de känner sig som värdar - och de är värda att vara mer än kuliss om de ställe rupp med sitt hem för er fest. Så, vill du ha din kuliss och din vision utan deras påverkan, var någonannanstans helt enkelt. Vill du vara hos dem, så får du köpa åtminstone lite av deras sätt och deras värdskap. Självklart ska du signalera att de inte behöver besvära sig för din/er skull, ni fixar allt (hyr nödvändiga möbler etc), men ni kommer inte kunna stänga ute dem helt från arrangemang och planering utan att relationen tar rätt mycket stryk. Hur ska gäster göra med toabesök?

• AnnaJacob

Tusen tack för att ni skriver och bryr er. Det värmer gott!

Jag vill börja med att säga att mina svärföräldrar faktiskt inte duger. Ja det kan låta väldigt hårt, men för att kort sumera det, de har en sjukdom som gör att de inte kan slänga saker och ting. Till exempel nu sist vi var där, så fick jag flytta på en massa saker för att kunna komma till toaletten, när jag väl hade gjort det jag skulle, så var det bara att glömma att tvätta händerna i handfatet, för det låg så mycket saker framför och i. Så jag tänkte att jag går ut i grovköket och tvättar händerna. Där fick jag börja med att tömma vasken, som var full av gamla kläder, hundmat, sura trasor..osv...
    De har två gästrum, men när vi är där så måste alla syskonen sova i vardagrummet, för gästrummen är så fulla av skit.
    De säger att de ska röja upp till bröllopet, men jag betvivlar det starkt, för de har alltid sätt ut så hemma hos dem. De har ett nytt fantastiskt hus, men de har bara för mycket skit. Jag vet inte om ni har sett "extrema samlare" på tv. Det är inte så allvarligt..men åt det hållet.
    Därför ville jag sätta för fönsterna.

Vad det gäller toaletter, så funderar vi på att hyra lyx-bajamajor. De är precis som en valig vattentoalett och har riktigt handfat, men kan sättas upp ute i trädgården.

En annan anledning till att jag inte vill att folk ska se in är att all personal kommer ju att arbeta där inne. Mina svärföräldrar har ett ganska så mordernt hus med öppenplanlösning och en massa fönster. Kanske inte så skoj att stå och titta på kockarna och serveringspersonalen när de diskar och lagar mat!?

Mina vänner är inga snobbar, verkligen inte typerna som vaskar i båstad, men vi är typerna som tar på oss smoking på nyår och aldrig haft brist på pengar. Jag om min M2B kommer från två helt skilda miljöer, men han är inte alls som sina föräldrar, utan mer som mig att det ska vara lite stil på stora fester..

• Aniara4

Då förstår jag lite bättre - om det inte bara handlar om att de inte är tillräckligt fina utan att de faktiskt har ett problem. Jag vet lite grann om hoarding, och det är ett större problem än att man bara inte bryr sig om att städa. Om alla gästerna då ska titta in i deras hus blir ju också deras "sjukdom" väldigt exponerad. Men samtidigt håller jag med om att det blir väldigt knepigt att täcka för fönstren.

Om jag var du skulle jag nog ställa upp partytältet och bajamajorna någon annanstans på ägorna, om det finns någon annan vacker plats. Har de någon som helst insikt i sina problem, eller tänker de på allvar att de har slarvat lite med städningen och ska fixa till det till bröllopet? Kan du prata med dem och säga att du förstår att de har det lite svårt med grejerna, och föreslå att ni ställer tältet någon annanstans för att inte sätta press på dem? Annars kanske du kan lägga fram det på nåt annat sätt, t.ex. att ni vill göra det till ert eget och inte vara precis vid deras hus?

• anne på grönkulla

Jag tycker helt enkelt ni ska vara nånannanstans. Ställ tältet på nån annan plats, särskilt om ni kan lösa toa-frågan så neklet utan hus. Du vill inte ha stressen av att vara utlämnad till deras sätt och det lär slita på er relation i onödan. Frågar de så kan det där med att personalen störs av att folk är i huset med den öppna planlösningen och inte kunna jobba i fred vara en utmärkt anledning att välja bort alternativet, eller hur?

• AnnaJacob
    Aniara4 skrev 2011-06-27 12:19:04 följande:
    Då förstår jag lite bättre - om det inte bara handlar om att de inte är tillräckligt fina utan att de faktiskt har ett problem. Jag vet lite grann om hoarding, och det är ett större problem än att man bara inte bryr sig om att städa. Om alla gästerna då ska titta in i deras hus blir ju också deras "sjukdom" väldigt exponerad. Men samtidigt håller jag med om att det blir väldigt knepigt att täcka för fönstren.

Om jag var du skulle jag nog ställa upp partytältet och bajamajorna någon annanstans på ägorna, om det finns någon annan vacker plats. Har de någon som helst insikt i sina problem, eller tänker de på allvar att de har slarvat lite med städningen och ska fixa till det till bröllopet? Kan du prata med dem och säga att du förstår att de har det lite svårt med grejerna, och föreslå att ni ställer tältet någon annanstans för att inte sätta press på dem? Annars kanske du kan lägga fram det på nåt annat sätt, t.ex. att ni vill göra det till ert eget och inte vara precis vid deras hus?
    Vi har försökt att prata med dem många gånger, min M2B har två systrar som också har försökt att prata med dem. Det har alltid varit såhär, och jag tror att ända sättet för dem att komma ur det är att få hjälp från någon proffisionell.
    Men jag vill bara inte att mitt bröllop ska vara i en sån rörig miljö, och jag vågar inte lita på att de röjer upp till bröllopet. För de har ju inte röjt upp de senaste 30 åren.

Vi har pratat om att sätta upp tältet där ute där vi ska hålla själva vigseln, för det är hur fint som hellst, plus att det ju faktiskt är vår mark. Problemet är egentligen bara med elen. Min M2B säger att vi kan hyra en stor generator, som klara av ström till tältet och livebandet, men problemet är ju lite med köket.

Problemet blir lite med maten. Visst kunde all mat lagas hos svärföräldrarna och sen köras till festen. Så kunde vi ha ett litet tält där var de kunde lägga upp maten och så, det tar max 4 min i bil från sväröräldrarna till vigselplatsen. Men det blir ju lite komplicerat...fast det hade gått...vad tycker ni??
  • Aniara4

Men går det verkligen att laga mat i deras kök? I alla fall om ni har proffs som lagar mat så kommer de förmodligen att kräva en viss hygienisk standard för att ha ryggen fri om folk blir sjuka!

• AnnaJacob
    Aniara4 skrev 2011-06-27 12:34:28 följande:
    Men går det verkligen att laga mat i deras kök? I alla fall om ni har proffs som lagar mat så kommer de förmodligen att kräva en viss hygienisk standard för att ha ryggen fri om folk blir sjuka!
    Så allvarligt är det inte! =)
  • Houdini

Eftersom blivande svärföräldrarnas hus inte duger så är det väldigt enkelt tycker jag, ni är inte där.

Ni gör som din blivande föreslår hyr en generator.Och köket går också att lösa relativt enkelt. När ni vet vilka ni ska anlita för att fixa maten pratar ni med dom om vilken lösning som är den bästa för alla parter.

Allt annat tycker jag är fruktansvärt elakt och oförskämt mot hans föräldrar när ni kan lösa det på andra sätt.

• Mace
    AnnaJacob skrev 2011-06-27 12:40:47 följande:
    Så allvarligt är det inte! =)
    Jag tror att Aniara4 bara menar att profesionella kockar/firmor inte kan laga mat i vilket kök som helst. Det går jättebra så länge de gör det som privatpersoner, men om de åtar sig ett uppdrag som firma så tror jag livsmedelsverket kommer in och säger sitt om hur det skall vara och då duger i stort sett inget hemmakök. 

Men om pengar inte är något större problem så går det ju att lösa, det går att hyra både köksutrustning och kylförvaring. Vi kommer göra så på vårt bröllop, men vi satsar på grillat till huvudrätt eftersom det är lättare att tillaga.  
Svar på tråden Allt jag vill, men ändå inte!