Så arg och besviken... Vart ska jag vända mig nu?
Måste spilla ur mig min ilska och besvikelse...
En lång historia som jag inte orkar dra gjord kort - så har jag efter otaliga veckor av dålig service från Guldfynd nu fått besked om att jag inte kommer att kunna ha den ring min m2b valt ut särskilt för mig när han friade till mig... Vilket var i början på mars. Nej, jag måste nog dra historien ändå... (Hoppa till sista stycket om du inte orkar läsa för att ge mig råd.)
Allt började då med en storleksändring till det mindre som de var osäkra på om guldsmeden skulle gå med på att göra, där jag fick veta att vi möjligen skulle bli tvugna att byta ring. Okej... Fick veta att guldsmeden gör en bedömning om det är möjligt och lämpligt..
Men allt gick bra och vi fick tillbaka den en aning mindre 2 veckor senare. Men fortfarande för stor. Om det är jag eller butiken som gjort det smärre allvaraliga missataget är svårt att fastställa, så jag lämnar det osagt.. (Får i butiken veta att ringen nu är storlek 15 komma nånting med ser senare på mitt handskrivan kvitto att ringen skulle storleksändras till 15 blankt. Får nån konstig förklaring att de inte kan föra in decimaler i datorn, men har i efterhand verkligen fått kämpa med att förstå vad det har med mitt handskrivna kvitto att göra...)
Storleksändrar ringen ytterligare. Nu tog storleksändringen märkligt nog mycket kortare tid, enbart en vecka. Mycket positivt... Och jag fick äntligen efter ett antal veckor bära min förlovningsring. Men...
En sten ramlar av. Jag återfinner den mirakulöst nog. Undersöker ringen närmare för att försöka se vad som hände. Upptäcker då att en "klo" som ska hålla fast stenen helt enkelt inte finns där. Dubbelkolalr mot foton vi tog i samband med förlovningen. Verkar som klon saknats frånf örsta början. Beger mig gensat till butiken igen för att lämna in den. Vill höra om det går att laga eller om vi ska få en ny ring. Personen som tar emot mig törs inte svara, utan måste höra med butikschefen vad de ska göra och hon var inte där den dagen.
Några dagar senare har jag vägarna förbi Guldfynd och går in. Kvinnan som tar emot mitt ärende är butikschefen och jag uppfattar henne som skeptisk gentemot min historia när hon säger "Men om du visste att en klo saknades, varför kom ni inte in med ringen tidigare?".
Tja, jag brukar anta att en ring som kostar flera tusen är konstruerad rätt när jag köper den (får den) och har inte verktyg för att millimeterundersöka.... Är det mitt ansvar att kvalitetskontrollera den? Såg inte Guldsmeden det här när han storleksändrat ringen... Två gånger?! Tydligen inte... Jag blir lite irriterad... Jag har nämligen vid det här laget lärt mig butikens rutiner och vet att de brukar skicak iväg ringar på tisdagar. Gick in med ringen en lördag och nu var det torsdag. De hade alltså låtit mitt ärende.. bara ligga!!
Kvinnan fortsätter och berättar att hon misstänker att det som är felet är att jag storleksändrat ringen två gånger. För det är inte bra.. får jag höra då. Å guldsmeden kan heller inte garantera några av de arbeten han utför att de kommer att hålla o.s.v. Jaha, låter som lite andra bud än de jag först fick höra. Nåja. De skulle skicka iväg ringen på tisdagen som kommer, sedan skulle jag komma in nästa fredag och få veta vad guldsmeden säger om rignen. Om den eventuellt är felkosntruerad och där vi kan få en ny ring. Men nu lyfts det fram att jag bör vara beredd på att byta ring p.g.a. min lilla ringstorlek. Jaja... inget nytt udner solen.
Nästa lördag beger jag mig till butiken. Får då veta att de glömt att skicka iväg min ring... Måste vänta ytterligare en vecka. Men får då veta att de faktiskt kan ringa mig och meddela vad guldsmeden säger.
Ingen ringer när de skulle. beger mig åter igen till butiken. De kan ännu inte ge någt svar. Guldsmeden har skickat något fax och det är otydligt i kommunikationen, uppenbarligen hur det ligger till med ringen.
De ska ringa när de vet något. Butikschefen ringer så småningom upp mig efter ngåra dagar och meddelara att, ja, det var ett kosntruktionsfel på ringen. Hon rekommenderar att vi tittar på en anna ring där de kan beställa rätt storlek från början utan att behöva ändra storlek. Gav det en chans. Men hittar ingen likvärdig det vi önskar. Vi frågar om det är möjligt att välja samma ring och att även få ett tydligt besekd från Guldsmeden om det går att ändra ringen till min storlek. Annars vill vi inte gå vidare. Jo, men det borde gå får vi höra. Han ändrade ju ringen till denna storlek tidigare. Hon försäkrar mig om att guldsmeden är mycket noggrann när det gäller att bedöma möjligheterna till storleksändring.. Ber dem ändå ringa så fort de hört något från guldsmeden och ber även om att han kollar så att alla klor finns på ringen.
Ingen ringer. Efter 10 dagar, tror jag det är... vi närmar oss upplsöningen... besöker jag butiken igen för att hämta ut ringen. Ingen har ju ringt, så jag antar och hoppas på att allt gått bra. Men jag vågar inte tro det bästa.
Mycket riktigt, som jag misstänker. Ringen är oförändrad i storlek. Nu är det plötsligt inte möjligt längre att ändra storlek. Tråkigt, visst. Vi får ingen förklaring tillv arför. Ett sista desperat och pinsamt försök från hon som tar emot mig... "Jag kan skicka ringen till guldsmeden på tisdag så han kan titta på den och återkomma med varför det inte går." Ja, gör det då.... jag bryr mig itne längre....
Jag ger upp nu. Jag vill aldrig nånsin ha något med just den Guldfyndsbutiken att göra mer. Inombords gråter jag p.g.a. all förlorad tid och den utdragna processen. Hur svårt kan det vara att komunicera?! Flera måndaer har passerat och vi har inte kunnat börja titta på vigeslringar än.. Vi gifter oss i september och jag har ingen förlovningsring som jag kan glädjas åt....
Så till mitt skrik på hjälp. Å det är här det blir en utmaning. Jag vill så klart ha en snarlik ring som den jag fick av min m2b. För att beskriva den lite... Rött guld, och gärna ett flertal mindre stenar (dimanter heter det väl) snarlikt en "blomma" eller likande. Måste gå att få i storlek 14.75-15.0. Har förstått att det är där nånstans jag ligger.. (Har ännu inte fått klarhet i vilken storlek jag har) (Ja, vi kör snarare vigelsrings-typ för förlovningen och kommer nog köra förlovnings-typ som vigeslring) Upp till ca 6000 kr?
Någon som känner till en bra butik i stockohlm som kan ha något snarlikt?