• blomman

Spexar ni på dansgolvet i brudvalsen?

Vi har fortfarende inte bestämt oss för om vi ska skaka loss lite extra på brudvalsen, känns som de flesta gör det nu för tiden.. Men å andra sidan så kanske inte alla som går på just vårt bröllop är så bevandrade i den företeelsen? Kul är det ju att se på ! Hur gör ni-seriöst romantiskt eller showdans?!

• Svar på tråden Spexar ni på dansgolvet i brudvalsen?
  • Hon sa ja

Vi har övat in en bröllops-rumba som är seriös och fin. Sen har vi en "grej" i vårt umgänge, att vi dansar fuldans när vi går ut. Så vi ska, efter vår rumba är klar, göra några fuldans-moves som vissa utvalda hakar på och som sen, förhoppningsvis, fler gäster hänger med på och på så sätt sätter igång festen. Men det blir inget "YouTube-klipp" direkt... Vårt syfte är att förena en personlig grej med att få igång festen efter den lugna låten vi dansat seriöst till. Vi vill inte slösa bort dansgolvstid på att folk ska "komma igång" i sin egen takt... 

Jag tror att det viktigaste inte är vad man gör, utan hur man gör det. Det blir nog absolut bäst om de som dansar känner sig helt bekväma i det de gör. Och att det är något som är "typiskt dem", spex eller ej... Eller vad tror ni?  

• MrsT2011
    Tittij skrev 2011-06-23 18:41:12 följande:
    Vi tyckte att antignen så dansar vi ordentligt och nåt som är kul att se på eller så dansar vi inte alls. För hur kul är det att se på några som dansar tryckare, eller som försöker sig på en usel vals och där man dessutom ser att brudparet tycker det är jobbigt och bara vill få det överstökat.  
    Fattar inte varför det ska vara så himla kul att se på? Första dansen som gifta är en sak mellan mig och min man, ett av de mest romantiska ögonblicken på hela bröllopsdagen. Inte fan brydde jag mig om huruvida gästerna tittade på oss eller gick till baren under tiden. Vi dansade en supermysig tryckare till "utan dina andetag", trubaduren hade övat in den speciellt för oss utan extra kostnad. Dessutom sjöng jag med i min kärleks öra hela låten igenom. DET är en bröllopsdans att minnas! (För oss alltså, vad gästerna tyckte har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller.)
  • Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-06-25 12:00:22 följande:
    Fattar inte varför det ska vara så himla kul att se på? Första dansen som gifta är en sak mellan mig och min man, ett av de mest romantiska ögonblicken på hela bröllopsdagen. Inte fan brydde jag mig om huruvida gästerna tittade på oss eller gick till baren under tiden. Vi dansade en supermysig tryckare till "utan dina andetag", trubaduren hade övat in den speciellt för oss utan extra kostnad. Dessutom sjöng jag med i min kärleks öra hela låten igenom. DET är en bröllopsdans att minnas! (För oss alltså, vad gästerna tyckte har jag ingen aning om och jag bryr mig inte heller.)
    Tummen upp! Håller med.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MrsT2011

Kan tilläggas att efter vår mysiga tryckare hade jag självklart gett trubaduren intruktioner om vad han skulle spela härnäst för att kicka igång partyt. Först dansade vi foxtrot, jag med pappa och kärleken med min mamma (hans föräldrar kan inte dansa på grund av värkande leder) till alla gästers favoritsommarlåt "En kväll i juni" (Han tog av sig sin kavaj). Därefter följde schlager-medley och andra säkra kort. Senare på kvällen skruvade trubaduren upp tempot ytterligare, brudparet headbangade och spelade luftgitarr till The final countdown, och lite senare sjöng jag "I won't let the sun go down on me" i mikrofon! Behöver jag säga att det var tidernas partystämning och den roligaste kvällen någonsin?

• Chicita

Vi kommer tillsammans med våra marskalker och tärnor att träna in en klassisk medeltida pardans (turdans).
    Jag har såna problem med en fot att jag är glad om jag fortfarande kan stå på foten när det kommer till dansen, så vi ville hellre visa gästerna lite hur man kan dansa till medeltida musik och sen låta dom köra igång själva (blir vanlig dans också...
    Eftersom det är pardans / turdans så får jag ju dansa med flera personer även om det bara är under en låt... Så vi slår flera flugor i en smäll Tungan ute
    Ju längre kvällen lider destå mer partymusik blir det... vi går från traditionella medeltida låtar med medeltidsbandet Själ - via Patrask, Nordman, Sarek och lite "styrdans" till typ Summer party Danshits

• ClaraH

Vi kommer att dansa en mycket seriös tango. Vi ska i alla fall gå på kurs och försöka lära oss. Jag räknar inte det som spex, eller borde man göra det?

Sen har vi tårta och sen börjar dansen med två valser, med det är för alla gäster, även om vi kanske börjar.

• Jag han

O gud vad vi har ångest över dansen!

Tänker inte alls köra spex. Det är vi för fega för! Vals... njaa.. känner press att ha det, men hur vackert blir det när ingen av oss kan dansa? Gå kurs har vi inte tid eller lust till heller..

Lutar åt en tryckare ändå.. Det kan liksom inte bli fel. :)

• marimekko86

Vi kommer inte att köra en spexig dans men inte heller bara stå och dansa stelt på dansgolvet. Vi kommer ta lektioner av min kusin som är dansare och öva in ett riktigt fint valsnummer med ett litet lyft och så

• himlenrunthörnet

Vi ska köra spex:o) Inget av de bröllop som varken jag eller min man varit på har haft det inslaget i samband med brudvalsen och jag visste faktiskt inte att det var så vanligt! För oss kommer brudvalsen att övergå i en låt som vi dansade, spexade och hade skitkul till i samband med att vi träffades. För oss känns det här som mycket mer vi än en mer traditionell vals. Men jag blir lite rädd att det ska uppfattas som patetiskt när jag läser den här tråden... Men skitsamma;o)

• Oniq

OM vi lyckas få till det så tänkte vi låt musiken stå för 'spexet'. Vi kan inte dansa, vi gillar inte dansa och därför tänker vi bara dansa en tryckare. Men när vi funderat på låtval så har det vist sig att vi inte kan bestämma oss för EN låt utan det blir nog en galen mix av en hel drös med låtar som är 'vi'. Förhoppningsvis så tar det bort lite dansprestationsfokus från oss men blir ändå lite speciellt utan att vi ska behöva flaxa runt och göra något vi inte är bekväma med.  

• Emblas Mamma

Vi körde vanlig vals, vi hade övat en hel del och det gick rätt bra :)
    Tycker själv att vi är fantastiskt bra på att dansa just vals,
    annat var det förståss i en jättestor klänning och klackskor på ett halt golv. Men det gick bra och gästerna gillade det som tur var! Dom gjorde oss sällskap efter en liten stund vilket vi tyckte var mysigt! :)

Absolut inget spex! Tycker att det är jättetramsigt faktiskt.
    Nästan alla gör det och jag slår vad om att det finns minst en gäst på bröllopet som suckar och himlar med ögonen,
    "jahapp, här också".
    Det är absolut ingen överraskning längre, och själv tycker jag inte ens att det är kul :P. Det är nog mer överraskning om man faktiskt lyckas dansa den där valsen hela låten ut i så fall ;)

• cc2011

Vi har gått på en privatlektion för vals, kommer att ta en till. Vi tycker att det ska vara traditionellt och fint inget spex och trams. Alla gör som de vill men för oss går det bort.

Bröllopsdagen är 6/8-2011
  • Blivande fru Swärdh

Det har blivit alltför vanligt med spex att det inte är lika kul nu som när det var en ny grej. Tror inte alls att folk tycker det är tråkigt att se brudparet dansa vals/tryckare i 3 min. Det är en romantisk stund mellan man och hustru som MrsT säger. Tycker det ska bli supermysigt att dansa tryckare med M2B.

• ClaraH
    ClaraH skrev 2011-06-25 20:48:26 följande:
    Vi kommer att dansa en mycket seriös tango. Vi ska i alla fall gå på kurs och försöka lära oss. Jag räknar inte det som spex, eller borde man göra det?

Sen har vi tårta och sen börjar dansen med två valser, med det är för alla gäster, även om vi kanske börjar.
    Skulle vilja ha ett ärligt svar. Ser ni också detta som spex? Vårt syfte är att överraska gästerna med tango, men vi hoppas att den ska vara proffsigt genomförd, vi ska i alla fall göra allt vi kan för att få den att vara det). Skulle ni tycka det är spexigt och larvigt?
  • förlovadflicka
    ClaraH skrev 2011-06-26 13:33:27 följande:
    Skulle vilja ha ett ärligt svar. Ser ni också detta som spex? Vårt syfte är att överraska gästerna med tango, men vi hoppas att den ska vara proffsigt genomförd, vi ska i alla fall göra allt vi kan för att få den att vara det). Skulle ni tycka det är spexigt och larvigt?

Det tycker jag är en jättekul grej! Däremot att dansa till sexy back och göra världens töntigaste danssteg som anspelar på sex är ju bara tragiskt...

• ClaraH
    förlovadflicka skrev 2011-06-26 13:43:15 följande:
    Det tycker jag är en jättekul grej! Däremot att dansa till sexy back och göra världens töntigaste danssteg som anspelar på sex är ju bara tragiskt...

Jo, det håller jag med om. Så var det ju t.ex. på ett av TV-bröllopen, det var ganska smaklöst. Men syftet är att det ska se elegant, kärleksfullt och lite dramatiskt (tango är ju lite så) ut.
  • förlovadflicka
    ClaraH skrev 2011-06-26 14:46:58 följande:
    Jo, det håller jag med om. Så var det ju t.ex. på ett av TV-bröllopen, det var ganska smaklöst. Men syftet är att det ska se elegant, kärleksfullt och lite dramatiskt (tango är ju lite så) ut.
    Ja, det tycker jag låter som en jättebra grej! Vi skippar att dansa helt för vi är så dåliga, men skulle vi dansat skulle vi gjort det ordentligt med en riktig koreografi :)
Svar på tråden Spexar ni på dansgolvet i brudvalsen?