• BlomAnna

    Fotas före eller efter vigseln?

    Vilket är egentligen "smartast" att fotograferas före eller efter vigseln?


    Vi kommer gifta oss utomhus på samma ställe som festen är vilket gör att vi inte kommer hinna ha en stund för oss själva vid transport till festen så att säga. Kan det då vara vettigt att fotograferas efter vigseln medan gästerna minglar och kanske går en tipspromenad eller något liknande? Tänker att det nog är skönt att bara vara med varandra en stund mellan vigsel och fest.


    Om man fotas före vigseln hur gör man då om man tex vill sitta på marken,klättra upp i ett träd eller limnade för att få bra bilder? Man vill ju inte gärna ha fläckar på klänningen innan vigseln. Vill ju inte ha fläckar på klänningen till festen heller men det känns ändå mer ok


     


    Hur har ni andra tänkt?

  • Svar på tråden Fotas före eller efter vigseln?
  • Kit73

    Efter!! Vi kanske inte är absoluuuuut perfekta då, men det är ju verkligheten! Det är så vi ser ut när vi är absolut nygifta. Hellre verklighet än att sätta på ringen innan jag sagt ja! Tycker jag...

  • Lissie84

    Absolut efteråt! Annars känns det fake.  Vill man inte se varandra innan kyrkan finns det ju inte så mycket alternativ, det tar ju bort den häftiga känslan i kyrkan ifall man redan har setts och hunnit studera varandra noga Flört 

    Jag skulle nog känna mig lite stressad innan, att man ska hinna innan man ska vara i kyrkan. Efter känns mer naturligt, och kan gästerna inte ha förståelse för att brudparet fotas efter vigseln så kanske de inte har på bröllopet att göra...  

  • Kit73
    Lissie84 skrev 2011-06-23 18:39:39 följande:
    Efter känns mer naturligt, och kan gästerna inte ha förståelse för att brudparet fotas efter vigseln så kanske de inte har på bröllopet att göra...
    Precis!!!
  • Pinkgrape

    Vi kommer fotas efteråt. Dels för att vi har vigseln redan kl.13.00 och dels för att det känns mer avslappnat då. Kyrkan är redan gjord och man är inte nervös längre :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Emblas Mamma

    Vi tyckte inte alls att det var "fake" att fotas före!
    Vi var superglada, förväntansfulla och överlyckliga!
    Fotona blev precis som vi tänkt oss och adrig kommer jag titta på dom och tycka det var fake,
    för det var det absolut inte!
    Har man sen vigsel så har man =)

    Sen tycker jag det hade varit oförskämt att låta gästerna vänta i flera timmar på oss.
    Fotograferingen tog 1,5 timme och vår transport tog en timme.
    Hade vi snabbat oss i en bil på 5 minuter till festlokalen hade vi kunnat låta gästerna vänta en stund.
    Men annars. Nej tack!
    Då hade middagen inte startat förrän 8 eller ännu senare, och så ville inte vi ha det iallafall ;)


  • Emblas Mamma

    Och för att svara på TS så är det nog "smartast" att lägga upp det som passar en själv bäst.
    har man vigsel kl. 13 så hinner man kanske inte fotas innan,
    har man kl. 16-17 så kanske man inte hinner fotas efter.
    Det är ju upp till var och en egentligen!


  • 4everwe2

    Min blivande man kommer inte att få se klänningen försen jag går in i kyrkan. Så vi kommer att fotas efter vigselakten. Men man ska göra det som känns bäst

  • Willowfield

    Samma här, det blir efter vigseln, vi är båda lite "stela" på det sättet Solig Han skall inte se mig förränsi kyrkan samt att vi båda känner inga bilder som "gifta" innan vi verkligen är det. Kan absolut inte tänka mig att ta foton med ringar innan jag är gift.

  • Lucia05

    Fota er innan vigseln! Det drar med all säkerhet ut på tiden och det blir såååå drygt för era gäster att vänta på er. Bäst att fotas när ni är nystrukna, nysminkad o fixad i håret. Inte så kul heller att ha bröllopsgästerna som "publik", kanske?

  • bruden i skogen

    Jag hade en vigsel i går och vi fotade innan. Men även efter vigsel. Gästerna minglade runt i deras trädgård medan vi ställde upp i olika fomrationer, poser.
    Innan vigsel är de alltid lite nervösa och har massor att tänka på, svårt att slappna av. Så det är bra att ta lite bilder efter, ja under också så klart. Men efter är det lite över och bara festen som väntar. Då är det mer avslappnat och ledigt.
    För övrigt blev det en bra midsommar utan regn

  • jeami174

    Vi fotar innan vigsel, vi ska vigas 16 så att fotas efter känns inte som ett alternativ, då skulle middagen inte börja förrens jätte sent.
    Så det är många faktorer som spelar in tycker jag, har man en tidig vigsel kanske man vill fotas efter, för annars får man gå upp tidigt, vara stressad till vigseln och orolig för tiden inte räcker till.

    Så jag tycker det beror på övrig planering av dagen och vigseltiden Skrattande

  • BlomAnna
    Emblas Mamma skrev 2011-06-23 08:57:00 följande:
    Tror att det är mindre stressigt att fotas före,
    fast det kanske beror på vilken tid man gifter sig.

    Frågan är om ni inte kan ta en liten omväg med er transport (om ni har nåon) efter kyrkan så ni bara kan ta det lugnt och njuta ett tag?
    Vi gjorde det och åkte runt i ett bra tag och tyckte det var skönt att bara sitta där och skåla och titta på varann :)

    Ska ni klättra upp i ett träd? hehe, häftigt :P
    Jag vet inte riktigt hur det ska gå? Men om ni vill sitta på marken så kan ni ju ha ett lakan under som ni gömmer lite snyggt.
    Om det är högt gräs kan du kanske gå och hålla upp klänningen lite, ha stövlar på dig.
    Är ni försiktiga tror jag inte ni får gräsfläckar! Vi fick inga och vi gjorde några konstigheter :) Det enda som hände var att kjolkanterna blev lite blöta, men det märktes inte sen. Som tu var ;)
    Min bliande man är MYCKET längre än mig så det skulle vara fräckt att ha en bild när han ser upp på mig och inte tvärt om
  • BlomAnna

    Känslan jag har är att det nog känns lite kosntlat att ta innan + att jag inte vet om jag vill att min blivande ska se mig innan det är dax så att säga Samtidigt vill jag ju inte som någon skrev ha gästerna som publik vid fotograferingen och vi vill ju inte att de ska behöva vänta länge...

    Herrejisses vad många beslut det är att ta när man ska gifta sig

  • prinsessanogrodan

    Vi fotades innan vigseln och våra bilder är jättefina. Vi ser ser ut precis som vi var dvs pigga, glada,lyckliga och avslappnade. Vi var inte ett dugg nervösa under fotograferingen. Vi hade en underbar fotograf som tog underbara bilder på oss. Vi blev inte nervösa förrän vi skulle gå in genom kyrkporten. Så det måste absolut inte synas på bilderna att man tar foton innan, det beror på ens egna nerver och fotografen om man ser stel ut på bilderna eller ej. Vi fotades när vi var precis som allra vackrast (nypiffade) men det är inte därför vi fotades innan utan vi fotades innan för att dagen skulle löpa på smidigt för oss och för våra gäster.
    Jag tycker inte att det är fusk att fotas innan, det viktiga är att det tas bilder den DAGEN, inte exakt NÄR på dagen.  Vad spelar det för roll om vi tar bilder med vigselringar innan vigseln? Vi ska ju gifta oss och vad skulle kunna ändra på det på själva bröllopsdagen? Självklart kan ha fotografering både före och efter vigseln om man nu tror att man kommer vara så nervös att man kommer se alldeles för stel ut på bilderna som tas innan vigseln.

    Vi hade dessutom en alldeles underbar stund innan fotograferingen när vi såg varandra första gången uppklädda i våra fina bröllopskläder. Det var bara vår stund, det var vi och ingen annan, ingen "publik" som tittade på utan bara han och jag. Helt underbart att vi fick ha den stunden för oss själva, den hade jag aldrig velat dela med våra gäster, nej det var bara vår stund.

    Mitt tips är att inte ha för mycket kvar att göra sista veckan innan bröllopet utan att ha allt ordnat och att vara ledig om det är möjligt. Vi hade allt fixat (det enda vi gjorde den sista veckan var att jag fick mina naglar gjorda) och vi hade ledigt 3 dagar innan, vi hann sova ut,slappna av och ta in att  "på lördag gifter vi oss". Det var underbara förväntansfulla dagar Vi slappnade av och stressade av och därför var vi pigga, glada,förväntansfulla, lyckliga och avslappnade på bröllopsdagen. Om allt är ordnat och man är utsövd då blir man inte nervös lika lätt som om man är slutkörd och uppstressad över saker i sista sekunden.

    Min erfarenhet av gäst på bröllop med fotografering efter vigseln är att det blir långtråkigt för gästerna och att ett par snittar och bubbel räcker inte långt, man blir lätt för hungrig som gäst. Det måste till väldigt bra lekar och mycket tilltugg för att man ska fylla en timme utan att gästerna blir uttråkade och hungriga. Och sen finns det alltid folk som inte vill leka. Man kan behöva flera aktiviteter och flera toastmasters som startar festligheterna om man har fotografering efter vigseln. Längre fotografering än en timme tror jag inte blir bra och då måste fotograferingen helst vara på ett ställe väldigt nära kyrkan och festlokalen så det inte blir så att gästerna får vänta mer än en timme på brudparet.
    En timme känns inte långt för brudparet som är i lyckorus men för gästerna blir en timme långt, även en halvtimme kan vara för lång tid. Som brudpar kan man ta en omväg mellan kyrkan och festlokalen (omväg på 10 minuter) så att man får rå om varandra och smälta det som hänt. Om man åker själva eller med en person man inte känner (dvs om man hyr en bil med chaffis) så får man då en liten stund för sig själva.

  • BlomAnna
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-25 22:38:48 följande:
    Vi fotades innan vigseln och våra bilder är jättefina. Vi ser ser ut precis som vi var dvs pigga, glada,lyckliga och avslappnade. Vi var inte ett dugg nervösa under fotograferingen. Vi hade en underbar fotograf som tog underbara bilder på oss. Vi blev inte nervösa förrän vi skulle gå in genom kyrkporten. Så det måste absolut inte synas på bilderna att man tar foton innan, det beror på ens egna nerver och fotografen om man ser stel ut på bilderna eller ej. Vi fotades när vi var precis som allra vackrast (nypiffade) men det är inte därför vi fotades innan utan vi fotades innan för att dagen skulle löpa på smidigt för oss och för våra gäster.
    Jag tycker inte att det är fusk att fotas innan, det viktiga är att det tas bilder den DAGEN, inte exakt NÄR på dagen.  Vad spelar det för roll om vi tar bilder med vigselringar innan vigseln? Vi ska ju gifta oss och vad skulle kunna ändra på det på själva bröllopsdagen? Självklart kan ha fotografering både före och efter vigseln om man nu tror att man kommer vara så nervös att man kommer se alldeles för stel ut på bilderna som tas innan vigseln.

    Vi hade dessutom en alldeles underbar stund innan fotograferingen när vi såg varandra första gången uppklädda i våra fina bröllopskläder. Det var bara vår stund, det var vi och ingen annan, ingen "publik" som tittade på utan bara han och jag. Helt underbart att vi fick ha den stunden för oss själva, den hade jag aldrig velat dela med våra gäster, nej det var bara vår stund.

    Mitt tips är att inte ha för mycket kvar att göra sista veckan innan bröllopet utan att ha allt ordnat och att vara ledig om det är möjligt. Vi hade allt fixat (det enda vi gjorde den sista veckan var att jag fick mina naglar gjorda) och vi hade ledigt 3 dagar innan, vi hann sova ut,slappna av och ta in att  "på lördag gifter vi oss". Det var underbara förväntansfulla dagar Vi slappnade av och stressade av och därför var vi pigga, glada,förväntansfulla, lyckliga och avslappnade på bröllopsdagen. Om allt är ordnat och man är utsövd då blir man inte nervös lika lätt som om man är slutkörd och uppstressad över saker i sista sekunden.

    Min erfarenhet av gäst på bröllop med fotografering efter vigseln är att det blir långtråkigt för gästerna och att ett par snittar och bubbel räcker inte långt, man blir lätt för hungrig som gäst. Det måste till väldigt bra lekar och mycket tilltugg för att man ska fylla en timme utan att gästerna blir uttråkade och hungriga. Och sen finns det alltid folk som inte vill leka. Man kan behöva flera aktiviteter och flera toastmasters som startar festligheterna om man har fotografering efter vigseln. Längre fotografering än en timme tror jag inte blir bra och då måste fotograferingen helst vara på ett ställe väldigt nära kyrkan och festlokalen så det inte blir så att gästerna får vänta mer än en timme på brudparet.
    En timme känns inte långt för brudparet som är i lyckorus men för gästerna blir en timme långt, även en halvtimme kan vara för lång tid. Som brudpar kan man ta en omväg mellan kyrkan och festlokalen (omväg på 10 minuter) så att man får rå om varandra och smälta det som hänt. Om man åker själva eller med en person man inte känner (dvs om man hyr en bil med chaffis) så får man då en liten stund för sig själva.
    Vi har en dotter som kommer vara nästan 2 år när vi gifter oss så det där med att ta det lugnt ett par dagar innan kan vi glömma

    Vi har vigsel och fest på samma ställe och därför har vi ingen transportsträcka däremellan.
  • prinsessanogrodan
    BlomAnna skrev 2011-06-25 22:49:28 följande:
    Vi har en dotter som kommer vara nästan 2 år när vi gifter oss så det där med att ta det lugnt ett par dagar innan kan vi glömma

    Vi har vigsel och fest på samma ställe och därför har vi ingen transportsträcka däremellan.
    Näe det är klart att "ta det lugnt" har en annan innebörd när man har barn. Men nog är det väl lite mindre stress att vara hemma med sitt barn (så länge barnet är friskt såklart) än att vara på jobbet och sen stressa till dagis och sen ha ett par fjuttiga timmar på sig när allt ska hända (laga mat, diska, tvätta, hinna fixa allt, natta etc)? Nog är det väl mindre stress att ha semester än att vara inne i vardagens ekorrhjul? Ett par dagar ledigt innan vigseln rekommenderar jag till alla, vare sig man har barn eller ej. Jag rekommenderar definitivt folk som har barn att inte ha för mycket kvar att göra sista veckan för att slippa vara slutkörd på bröllopsdagen.
  • ClaraH
    BlomAnna skrev 2011-06-23 07:55:43 följande:

    Vilket är egentligen "smartast" att fotograferas före eller efter vigseln?


    Vi kommer gifta oss utomhus på samma ställe som festen är vilket gör att vi inte kommer hinna ha en stund för oss själva vid transport till festen så att säga. Kan det då vara vettigt att fotograferas efter vigseln medan gästerna minglar och kanske går en tipspromenad eller något liknande? Tänker att det nog är skönt att bara vara med varandra en stund mellan vigsel och fest.


    Om man fotas före vigseln hur gör man då om man tex vill sitta på marken,klättra upp i ett träd eller limnade för att få bra bilder? Man vill ju inte gärna ha fläckar på klänningen innan vigseln. Vill ju inte ha fläckar på klänningen till festen heller men det känns ändå mer ok


     


    Hur har ni andra tänkt?


    Vi viger oss också i samma lokal sär vi har festen, men vi ska absolut göra det innan. Dels är man nyfriserad etc, och dels vet man hur lång tid vi har på oss och att det inte är några som väntar på oss. Jag är också lite orolig att gästerna skule ha tråkigt och bara går och väntar på oss om vi fotas efter vigseln. Vi kommer nu ha visel och sedan har vi mingel tillsammans med gästerna då de gratulerar oss. Fotografen kommer att vara med både på vigseln och minglet.
  • Rebecka och Jens

    Vi ska ha vår fotografering före vigseln, känns trist att gästerna ska vänta... och många har kommit såå långt för vigsel och fest, därför vill vi vara med dem!! Vi ska dock ta brudfölje - familjekort osv osv efter vigseln... innan är det bara jag och maken och eventuellt vår son, vi får se.

Svar på tråden Fotas före eller efter vigseln?