• 2 0 1 2
    Äldre 22 Jun 10:00
    6878 visningar
    7 svar
    7
    6878

    Även byta förnamn.

    Jag har ett galet tråkigt dubbelnamn, samt ett urtrist mellannamn. Därför tänkte jag, att när jag ändå ska byta alla id-handlingar i samband med bröllopet, modifiera mitt namn. Jag kommer därför plocka bort bindestrecket och ta halva mitt dubbelnamn som tilltalsnamn samt ta bort mellannamnet.
    Hur gör man detta på bästa sätt? Ska jag ansöka om namnändringen före eller efter vigseln? Om jag inte på riktigt heter Charlotte vid vigseltillfället, kommer ju inte prästen få säga Charlotte. eller? Men om jag ansöker om namnändring först, och sedan byter efternamn, får jag ju gå igenom processen flera gånger. Kan man helt enkelt ta vårt nya efternamn innan vigseln, och ta det i bruk efter? Då kunde jag ju göra allt på en gång tänkte jag.

    Förvirrad!

  • Svar på tråden Även byta förnamn.
  • kokajo
    Äldre 22 Jun 10:31
    #1

    Jag ska byta stavning på mitt förnamn samtidigt som jag byter efternamn, så jag har mailat och frågat skatteverket hur jag ska göra. Fick väldigt snabba svar på mail, så de kan säkert hjälpa dig få klarhet. Det svar jag fick var att skicka in blanketten om stavningsändring av förnamnet två veckor innan vigseln, för det är så lång handläggningstid de har, så skulle det lösa sig i stort sett samtidigt.

  • 2 0 1 2
    Äldre 22 Jun 14:33
    #2

    Tusen tack!

  • Future Mrs S
    Äldre 22 Jun 16:35
    #3

    Jag ska oxå "ändra" förnamn... ska oxå ta bort ett bindestreck i mitt tilltalsnamn så blir andra halvan av det mitt andranamn.. annars ska jag inte ändra något. Så om du vill ts får du gärna berätta hur du gör sen.. vill inte att prästen ska kalla mig för mitt dubbelnamn, annars kanske han bara kan säga det namnet jag kallas (första delen av dubbelnamnet) så ändrar jag det efter samtidigt som efternamnet? ;/

  • 2 0 1 2
    Äldre 1 Jul 14:19
    #4
    Future Mrs S skrev 2011-06-22 16:35:14 följande:
    Jag ska oxå "ändra" förnamn... ska oxå ta bort ett bindestreck i mitt tilltalsnamn så blir andra halvan av det mitt andranamn.. annars ska jag inte ändra något. Så om du vill ts får du gärna berätta hur du gör sen.. vill inte att prästen ska kalla mig för mitt dubbelnamn, annars kanske han bara kan säga det namnet jag kallas (första delen av dubbelnamnet) så ändrar jag det efter samtidigt som efternamnet? ;/
    Ja, jag har ett år på mig att luska ut detta så då kanske du hunnit gifta dej redan? I så fall får du berätta hur du gjort, så berättar jag ifall jag hinner först! Blir ju lite komplicerat, vill inte behöva byta ut id-handlingar 2 ggr ju.
  • Future Mrs S
    Äldre 1 Jul 18:22
    #5
    2 0 1 2 skrev 2011-07-01 14:19:01 följande:
    Ja, jag har ett år på mig att luska ut detta så då kanske du hunnit gifta dej redan? I så fall får du berätta hur du gjort, så berättar jag ifall jag hinner först! Blir ju lite komplicerat, vill inte behöva byta ut id-handlingar 2 ggr ju.
    vi gifter oss i November så jag får kanske berätta för dig sen då ;) 
  • Future Mrs S
    Äldre 12 Jul 14:20
    #6

    Hej igen jag har ringt skatteverket och frågat dom! 
    Jag ska skicka in blankett SKV 7630 ( http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7630.4.39f16f103821c58f680007056.html)
    Där skriver jag BARA in förnamnsändringen, alltså ta bort bindestrecket och efternamnet skriver jag mitt egna.

    Sen skickar jag samtdigt in blankett SKV 7831 ( http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html
    Där jag skriver förnamnen som jag har dom nu och efternamnet som jag vill ha det.

    Förnamnet kommer ändras innan men efternamnet börjar ju inte gälla fören efter vigseln.
    Kommer inte att skaffa nytt körkort eller något sånt emellan det blir ju inte så lång tid emellan och det verkade inte som jag behöver det heller.

    Så nu kan prästen säga mitt namn som jag vill ha det ;D
    Känner mig nöjd!
    (det svåraste var att jag blev liiite sugen på att lägga till något halvstört mellannamn hahaha) 

  • 2 0 1 2
    Äldre 12 Jul 14:23
    #7
    Future Mrs S skrev 2011-07-12 14:20:12 följande:
    Hej igen jag har ringt skatteverket och frågat dom! 
    Jag ska skicka in blankett SKV 7630 ( www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...)
    Där skriver jag BARA in förnamnsändringen, alltså ta bort bindestrecket och efternamnet skriver jag mitt egna.

    Sen skickar jag samtdigt in blankett SKV 7831 ( www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyr...
    Där jag skriver förnamnen som jag har dom nu och efternamnet som jag vill ha det.

    Förnamnet kommer ändras innan men efternamnet börjar ju inte gälla fören efter vigseln.
    Kommer inte att skaffa nytt körkort eller något sånt emellan det blir ju inte så lång tid emellan och det verkade inte som jag behöver det heller.

    Så nu kan prästen säga mitt namn som jag vill ha det ;D
    Känner mig nöjd!
    (det svåraste var att jag blev liiite sugen på att lägga till något halvstört mellannamn hahaha) 
    Åh tusen tack för hjälpen!

    Nu blev jag sjukt nyfiken på vad för stört mellannamn du vill lägga till .
Svar på tråden Även byta förnamn.