Egna kattälsklingar och andras kattskrällen...
Skriver anonymt då jag tror att min granne hänger här...
Jag och min sambo har för en tid sedan flyttat till ett hus på mina släktingars gård. Huset har stått tomt en tid, och grannens katter har tagit över tomten som sitt revir. Nu har vi tagit med oss våra två katter, och vi vill självklart att de ska kunna vara på vår tomt utan att bli påhoppade av grannens katter.
Vi har inte alls skyllt problemet på grannarna, katter är nästan omöjliga att bestämma över och våra katter är säkert på deras tomt också... att de är här gör mig egentligen inte så mkt heller om de bara kunde låta våra vara ifred. Vi har gjort vad vi kan för att hålla dem utanför tomtgränsen, och jag ser ju att de utmanar våra katter ofta.
Ser jag något bråk, eller att någon muckar gräl, brukar jag gå ut och spraya vatten på dem för att dels få dem att sluta bråka och dels få grannkatterna att tycka vår tomt är ett skitställe att vara på. Har sagt till grannarna att de gärna får göra samma sak mot våra katter om de störs av dem... de har gott om plats att ha sina revir ändå, med flera hektar öppen yta på var sida av husen, och om de gör upp om vem som "äger" hästhagarna och åkrarna utanför gör mig inget... det är vår tomt jag inte vill ha dem på.
Nu har katterna slutat visa sig här dagtid. Våra är alltid inne på nätterna, medans grannkatterna är ute dygnet runt. Jag vet att de använt våra rabatter som toalett innan vi bodde här, och det är inte mycket att göra åt mer än att hålla dem borta från tomten... det är inte världens grej heller för mig. Men nu har de börjat skita på vår farstu och altan, uppepå däcket... eftersom det är rent på kvällen men inte på morgonen så vet jag ju att det inte är mina katter... Riktigt äckligt! Dessutom finns det fullt av krafsvänliga ställen att göra det på runtomkring, så det känns som ett sätt att markera på...
Finns det något man kan göra? Sätta ut något över natten så de inte känner sig välkomna att skita där? Vill ju ha mina ute på dagarna, så någon permanent lösning skulle inte fungera... Tycker mest det är äckligt :S