• Sodere­k
    Äldre 21 Jun 17:57
    2908 visningar
    11 svar
    11
    2908

    Färger till Sommarbröllop i trädgård?

    I augusti nästa år blir det ett sommarbröllop i en trädgård för ca 50 personer. Vi har redan börjat planera vissa saker och jag har insett att det är bra att bestämma färger som bröllopet ska gå i redan nu. Temat hittills är ju bara Sommar. Vi ska alltså plocka egna blommor och sätta på borden, grilla och sådant som hör sommaren till.

    Jag tycker om färgen blå och sen så känns gult väldigt somrigt och fint. Tyvärr blir ju blått och gult väldigt svenska flaggan över det hela och inte riktigt vad vi har tänkt oss.

    Några tips och ideér för färger på ett bröllop med sommartema?


  • Svar på tråden Färger till Sommarbröllop i trädgård?
  • Minuz
    Äldre 21 Jun 18:24
    #1

    ljusa pasteller tycker jag är fint på sommaren. och även Turkos,  rosa och lime som kombination?

  • Sodere­k
    Äldre 21 Jun 18:35
    #2
    Minuz skrev 2011-06-21 18:24:49 följande:
    ljusa pasteller tycker jag är fint på sommaren. och även Turkos,  rosa och lime som kombination?
    Jo det är fint, men det känns kanske lite mer som ett "finare" bröllop än ett lite mindre sommarbröllop i trädgården. Ha ha, kanske jag som är knäpp nu Skrattande
  • Gwenni­e
    Äldre 21 Jun 18:50
    #3

    Om ni ska plocka egna blommor så brukar den svenska naturen huvudsakligen kunna erbjuda blommor i blått, lila, rosa, vitt och gult och det är ju jättevackra färger, så ni har tur ;)  Ni får väl fundera på vilka färger ni vill (och kan hitta) mest av.
    I augusti brukar väl rallarrosorna/mjölke blomma? De är ju härligt ceriserosa. En av mina favoriter är älggräs som är lite vaniljvita och doftar helt fantastiskt - skulle vara jättefint att använda på samma sätt som brudslöja i buketter.



  • Sodere­k
    Äldre 21 Jun 20:39
    #4

    Om man säger färgerna lila, gult och vitt. Passar det ens ihop?


  • Gwenni­e
    Äldre 21 Jun 20:58
    #5
    Soderek skrev 2011-06-21 20:39:11 följande:
    Om man säger färgerna lila, gult och vitt. Passar det ens ihop?
    Hmm... Rent spontant får jag påskvibbar av lila och gult... ;P

    Men om du blandar mer nerstående färger som lila, blått och rosa med vitt?
  • 1700ta­l
    Äldre 21 Jun 21:01
    #6
    Soderek skrev 2011-06-21 20:39:11 följande:
    Om man säger färgerna lila, gult och vitt. Passar det ens ihop?
    Jag gjorde en droppbukett för ett tag sen med de färgerna av blommor som fanns ute, bara för att öva (ska binda min egen bukett sen). Kan ju lägga in som exempel på hur färgerna blev ihop (ska inte ha de färgerna själv utan det blev lite "man tager vad man haver" för dagen), är ju lite samma stil oxå med det vilda svenska:

  • Gwenni­e
    Äldre 21 Jun 21:03
    #7

    Återtar mitt senaste uttalande. Lila, gult och vitt funkar ju jättefint i de här buketterna så varför inte? Ser härligt somrigt ut :) Varför hålla er till ett färgtema egentligen? De vackraste buketterna med vilda blommor är ju de som har en mix av allt vackert man råkar på och då blir det ju det som sätter färgen. Om ni sen vill ha en matchande färg på dukar, servetter, inbjudningskort och liknande så kan ni ju egentligen välja vilken färg som helst som ni gillar.




  • 1700ta­l
    Äldre 21 Jun 21:14
    #8
    Gwennie skrev 2011-06-21 21:03:35 följande:
    De vackraste buketterna med vilda blommor är ju de som har en mix av allt vackert man råkar på och då blir det ju det som sätter färgen.
    DET är verkligen helt sant! {#emotions_dlg.flower}
  • Sodere­k
    Äldre 21 Jun 21:25
    #9
    Gwennie skrev 2011-06-21 21:03:35 följande:
    Återtar mitt senaste uttalande. Lila, gult och vitt funkar ju jättefint i de här buketterna så varför inte? Ser härligt somrigt ut :) Varför hålla er till ett färgtema egentligen? De vackraste buketterna med vilda blommor är ju de som har en mix av allt vackert man råkar på och då blir det ju det som sätter färgen. Om ni sen vill ha en matchande färg på dukar, servetter, inbjudningskort och liknande så kan ni ju egentligen välja vilken färg som helst som ni gillar.




     


    Jättefint!

    Blommorna kan jag ha vilka färger som helst men varför jag känner för att ha lite färgtema är för att veta vilka färger jag ska hålla mig till vad gäller inbjudningskort, dukar osv. Lite lättare och får någon sammanstrålning också.
  • Sodere­k
    Äldre 21 Jun 21:25
    #10
    Gwennie skrev 2011-06-21 20:58:59 följande:
    Hmm... Rent spontant får jag påskvibbar av lila och gult... ;P

    Men om du blandar mer nerstående färger som lila, blått och rosa med vitt?
    Även om jag har en rosa ros på presbilden här så har jag ändå lite svårt för färgen rosa. Lite för mycket gulligull över den färgen.
  • Mace
    Äldre 21 Jun 21:30
    #11

    Vi skall ha festen i trädgården hemma och hade först lila som färg, men insåg snabbt att det inte räckte, så nu är färgerna helt enkelt sommarfärger - rosa, blått, grönt, lila, gult och vitt. Jag tror det kommer att bli jättebra. 

    Jag tror det kan vara svårt att hålla sig till bara några få färger när det är sommar, så jag föreslår att du bestämmer en nyans/ton/styrka, eller vad man nu skall säga och kör på den istället. 

    Vi kommer köra på färger som liknar de nedan, men man kunde ju likagärna ha samma färger fast ljusare (mer pastell) eller ännu mörkare... 


Svar på tråden Färger till Sommarbröllop i trädgård?