• Brud  vår 2012

ost till efterrrätt

Hej Alla blivande Brudar!

Är så otroligt glad att få uppleva varje tjejs dröm!!

Vi vill ha det rätt så traditionellt, ni vet; kyrka, 55 pers, stor fest, liveband, buffe' osv.
    Men vi känner ändå att vi vill göra något lite annorlunda, som tex. att välja ostbricka istället för efterrätt, då vi tycker att det blir lite kaka på kaka med både en söt dessert o bröllopstårta.
    - Vad skulle ni om Ni var min gäst, tycka om att få 3 sorters ost i stället?
    - Om du själva är ostmänniskor, vilka 3 ostar skulle ni välja?

vi kommer att ha buffe' som huvudrätt, o jag vet ännu inte om det blir ostbuffe' eller att vi lägger upp på tallrik.
    Såg en 'Osttårta' här på BT, kanske det vore något :)

• Svar på tråden ost till efterrrätt
  • Pinkgrape

Grattis till att börja med :)

För att sedan svara på fråga vad Jag som gäst skulle tycka om det.. ja, jag skulle helt enkelt inte äta utav det. Jag tycker inte om ost alls för fem öre. Därför jag jag ju inte heller något om ost, men om ni har de som är laktosintolleranta eller mjölkallergiker, kan de äta sådant? Kanske beror på vad det är för ost?

Nåja, det har ni säkert bra koll på :)

Det jag tänkte på var dock, behöver ni efterrätt alls då? Kan ni inte ta tårtan som efterrätt?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

Jag kan ju tillägga också att vi valt en söt dessert, men inte kommer äta tårtan förrän mycket senare, just för att det inte ska bli kaka på kaka.

• Brud  vår 2012

ALLA i vårt gäng o släkt är nog ostmänniskor - dóck inte pappa...
    Blande det bsta vi vet är ost o rödvin, lite nötter, honung, marmelad om man vill vid sidan om - mmm!!

Men jag tänkte att man kanske kan ha något choklarmousse eller något till alergiska/icke ostgillande. Men kanske då att gästerna får 'beslutsångest' om vad de ska välja...?
    Ett alternativ är att ha ostbricka i matbuffen och så bara ha en pralin till kaffe o avec - men det kanske skulle kännas för snålt??

Har oxå funderat på att hoppa efterätten, men vi får se!

• Pinkgrape

Personligen skulle jag ju uppskatta en pralin istället för ost, men det är ju för att jag inte tycker om ost :P Egentligen tycker jag inte alls det är snålt, definitivt inte om ni sedan bjuder på tårta. Man kan ju ha två praliner också, en som du valt och en som din blivande valt kanske?

Näää... jag vet inte :P haha Ni känner ju era gäster bäst och vet ju vad de skulle uppskatta :)

• TheD

Jag ÄÄÄÄÄÄLSKAR OSTAR!!! (och salami...)

Vi kommer inte ha det dock... Tårta kan man ha och sen senare att osten kommer framså att säga.

Tre ostar.... Svårt att välja hörru

Cambozola
    Taleggio
    Saint Agur

:) Och inga kex!!! Haha, kex förstör osten :p

• jenniejummie

Vi är inne på samma spår. Min sambo är inte så mycket för efterrätter, så vi funderar på en osttallrik till efterrätt. vi isf ha en vitmögelost, en blåmögelost och kittost. Jag kommer nog att koka egen plommonmarmelad att servera till och även göra egna kex.

Kolla runt för at se om du har ngn lokal lite ostproducent som du kan köpa ngr ostar från. De kan säkert tipsa om goda tillbehör och viner också...

Man kan göra det hur fint och bra som helst och jag tror att gästerna upskattar en osttallrik ist för efterrätt om man ska tårta också. Ni kan ju ha gottebord senare ist om ni vill. Det ska nog vi ha!

Lycka till!

• Silverglitter

Vi kommer ha osttallrik. Vi fick det på ett annat bröllop och tyckte det var en bra idé just för att slippa både söt dessert och tårta.

Vi har inte bestämt ostar än, utan tänkte gå till ostaffären och prata med dem och se vad de rekommenderar. Troligtvis blir det knäckebröd från en lokal producent till, och någon slags marmelad.

• Brud  vår 2012
    :) Och inga kex!!! Haha, kex förstör osten :p
    visst är det så ;)
  • TheD
    Brud vår 2012 skrev 2011-06-20 20:37:22 följande:
    visst är det så ;)
    MIn blivande måste ha kex till haha och jag knuffar undan det. Ost + sked = himmelriket!!!!!
  • Brud  vår 2012

vi kommer nog oxå att köpa ostarna själva - har en jättefin ost o delikatessbutik här i Norrköping (Norins Ost)

tror nämligen att man kan tjäna rätt mycket på att inte låta catringen fixa den, o så svårt är det ju inte!
    blir nog en Brie, någon mögel o så någon hårdar variant.

• ClaraH

Jag funderade också på ost till efterrätt först, så jag började planera för det. och började titta efter ett vin som jag skulle ha osten till. Jag var ute efter ett sött vin och då passa ostar som gorgonzola, parmesan och västerbotten etc till. Men det blev för extremt ostval insåg jag. De flesta vill ha helt olika ostar och verkar inte tänka på vin och tillbehör som passar alla valda ostar. Så jag lade ner idén, jag är själv lite för nördig för att vilja blanda friskt.

Men om du vill vet vad jag gillar för ostar så gillar jag t.ex. saint agür, vasterbotten, gorgonzola, cambozola,, men om jag var du skulle jag gå till en ostdisk och smaka och botanisera lite.

• Sörön10

hm.. jag skulle varit skeptisk. äter brie, that's it! maken äter inte ens det! haha!

Men ni känner väl era gäster bättre än vad jag gör, och till o med jag skulle klara mig om det fanns goda marmelader och kex samt en vetskap om att en smaskig tårta väntade om hörnet!  

• Nordiskbrud

Jag älskar ost och vi hade ostar istället för dessert. Visade sig vara smart eftersom middagen drog ut på tiden och vårt körschema sprack . Rejält! Hade vi ätit dessert + tårta så hade det blivit total fel. Trots att vi sköt upp tårtan så blev det bara någon timme mellan ostar och tårta mot tänkta två, närmare tre.....
    Så i min värld är det bara smart att skippa dessert.

• tweety

Hejsan!

Vi kommer att ha ost buffé eller kanske kallar det ostbricka det kommer att dukas upp på buffé bordet så får alla ta det de vill ha.
    Kommer ha en camembert saint agur, chevre, munster, någon hård ost och något till, inte alls för många.

Måste dock tillägga att jag gifter mig med en fransman och OST är ett MÅSTE efter maten, hihihihih. Tungan ute
    Så jag anser inte efter 4 år att ost är efterrätt utan tillhör själva maten numera har franskat till mig med åren. Kommer servera detta med baguetter, och så några kex för de svenska gästerna.

Så vi slår ihop kakor, bullar, tårtor mm och kallar det bara kaffe och kaka/ efterrätt.

Svar på tråden ost till efterrrätt