• Snartf­ruNimb­e
    Äldre 20 Jun 19:17
    3177 visningar
    17 svar
    17
    3177

    Inhandla tidigt!!!

    Har funderat mkt på dethär med kostnader för bröllop.
    Det gör lite ont i mig att man ska behöva spara in på allt för att kunna ha så mycket som möjligt på sitt bröllop.
    Alla dessa ideal om hur det borde vara.

    För att minimera den känslan tänker jag att man kan göra så mycket i god tid.
    Dela upp allting så att säga.

    Alkohol kan man ju inhandla redan nu och ställa i källaren. (Gifter oss 2/6 2012)
    Skor/assocearer kan man handla nästa lön. 
    Inbjudningskorten gör man själv med lite roligt papper och fantasi, hur charmigt är inte det. Sånt man kan pyssla med ett par mysiga hemmakvällar i soffan. Så har man dem klara. 
    Lokal kan man kanske komma undan med billigt om man känner ngn/bekant som kanske jobbar inom branchen osv. Kolla upp det redan nu.
    Baka egen tårta, eller varför inte bröllopscupcakes som du kan dekorera hur du vill. Baka nån månad eller 2 innan så hinner du göra några satser som du sedan tar fram ur frysen och dekorerar 1-2 dagar innan bröllopet. Också supercharmigt med hemmagjort!

    lite tips från lilla jag.
    Lycka till
     
  • Svar på tråden Inhandla tidigt!!!
  • Aniara­4
    Äldre 20 Jun 19:18
    #1

    Och klänningen kan man köpa på rean som brukar vara i oktober - november. Önskar att någon hade berättat det för mig förra året!

  • Snartf­ruNimb­e
    Äldre 20 Jun 19:19
    #2
    Aniara4 skrev 2011-06-20 19:18:29 följande:
    Och klänningen kan man köpa på rean som brukar vara i oktober - november. Önskar att någon hade berättat det för mig förra året!
    Precis!! =)
    Jasså vart det riktigt dyrt för er? 
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 20 Jun 19:25
    #3

    Hej! Bra idé! tänk dock på att hållbarheten på tex cider och såna drycker ibland inte har så lång hållbarhet. Runt ett år möjligtvis men kanske åka senare i höst?

  • Kattpo­et
    Äldre 20 Jun 19:31
    #4

    Att man kan spara Alkohol ett år beror på helt på vad det är, vissa viner är inte gjorda för att lagras ett år till och  öl har inte en för evig livslängd, läs på burkarna innan ni köper så ni inte står med 3 flak  öl som gått ut.

     Kom också ihåg att färdig lagad mat bara har en månads livlängd innan den börjar bli dålig.  Fryst kött är det samma,  ju fettare kött  ju kortare livslängd i frysen har det.  Kyckling bröst håller ett år  emedans   fläskfile i 2 månadar.

    Hemma frysen är nämligen inte gjord som  frysvaruhusen frysar så vi kan inte frysa ner saker och ting hur länge som helst.   

    Man kan frysa bakade kakor i  2 månader utan problem  men man kan också frysa obakade kakor i 1 månad och sedan baka av dem dagen innan.  Mindre stress eftersom kakorna bara behöver åka från frysen till ugnen.

     

  • Snartf­ruNimb­e
    Äldre 20 Jun 19:32
    #5
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-20 19:25:43 följande:
    Hej! Bra idé! tänk dock på att hållbarheten på tex cider och såna drycker ibland inte har så lång hållbarhet. Runt ett år möjligtvis men kanske åka senare i höst?
    Överlag har aluminiumburkar lång hållbarthet. men som du säger, man kan åka i höst ja!!
  • Snartf­ruNimb­e
    Äldre 20 Jun 19:34
    #6
    Kattpoet skrev 2011-06-20 19:31:32 följande:
    Att man kan spara Alkohol ett år beror på helt på vad det är, vissa viner är inte gjorda för att lagras ett år till och  öl har inte en för evig livslängd, läs på burkarna innan ni köper så ni inte står med 3 flak  öl som gått ut.

     Kom också ihåg att färdig lagad mat bara har en månads livlängd innan den börjar bli dålig.  Fryst kött är det samma,  ju fettare kött  ju kortare livslängd i frysen har det.  Kyckling bröst håller ett år  emedans   fläskfile i 2 månadar.

    Hemma frysen är nämligen inte gjord som  frysvaruhusen frysar så vi kan inte frysa ner saker och ting hur länge som helst.   

    Man kan frysa bakade kakor i  2 månader utan problem  men man kan också frysa obakade kakor i 1 månad och sedan baka av dem dagen innan.  Mindre stress eftersom kakorna bara behöver åka från frysen till ugnen.

     
    Man får ju kolla datum innan man handlar förståss, logiskt =)
    Jag är kock och kallskänka så jag har fördel med att jag kan planera bak och mat bra innan, riktig lättnad!
     
  • Kattpo­et
    Äldre 20 Jun 19:37
    #7

    Jag var privat kock en gång i tiden, jag också väldigt bra med  planering och sådant men jag vet att många  idag inte är det,  jag vet att många inte har en aning om hur länge mat håller sig i frysen.

  • Snartf­ruNimb­e
    Äldre 20 Jun 19:38
    #8
    Kattpoet skrev 2011-06-20 19:37:12 följande:
    Jag var privat kock en gång i tiden, jag också väldigt bra med  planering och sådant men jag vet att många  idag inte är det,  jag vet att många inte har en aning om hur länge mat håller sig i frysen.
    Tur att man kan googla ;)
  • Kattpo­et
    Äldre 20 Jun 20:01
    #9

    Jag trodde folk kunde det med, men efter att ha tagit hand om ett ungdoms site matforum har jag lärt mig så är inte fallet.
     

  • Mace
    Äldre 20 Jun 20:02
    #10

    Tänk också på att hemmapysslade kort inte nödvändigtvis blir billigare. Bara pappret kostar en hel del och det är nog där man kan spara mest om man tidigt bestämmer papprets tema och köper in en större mängd från ebay eller liknand.

    Samtidigt får man ju räkna alternativkostnaden... hur mycket "kostar" de där timmarna som man själv lägger ned jämfört med om man t.ex. jobbat den tiden.

    Tårta, mat, blommor och smink drar iväg jättefort och problemet är ju som många varit inne på att tiden är begränsad. Du måste alltså vara säker på att du hinner fixa allt innan bröllopet och att du har möjlighet att t.ex. kylförvara en tårta. Vi fixar vår mat själva (eller via en kock i familjen snarare) och det här med att ha kylutrymme är inte det lättaste när det blir så mycket.

    Men det går att ställa till med budgetbröllop som blir toppenbra, och att sprida ut inköp och planering är jättesmart. 

  • Ciccci
    Äldre 21 Jun 16:37
    #11

    Vi började "köpa/fixa" saker typ 10 månader innan bröllopet..
    Känns bra att veta att man delat upp allt som ska köpas på ett år.. :)

  • Snartf­ruNimb­e
    Äldre 21 Jun 19:48
    #12
    Mace skrev 2011-06-20 20:02:56 följande:
    Tänk också på att hemmapysslade kort inte nödvändigtvis blir billigare. Bara pappret kostar en hel del och det är nog där man kan spara mest om man tidigt bestämmer papprets tema och köper in en större mängd från ebay eller liknand.

    Samtidigt får man ju räkna alternativkostnaden... hur mycket "kostar" de där timmarna som man själv lägger ned jämfört med om man t.ex. jobbat den tiden.

    Tårta, mat, blommor och smink drar iväg jättefort och problemet är ju som många varit inne på att tiden är begränsad. Du måste alltså vara säker på att du hinner fixa allt innan bröllopet och att du har möjlighet att t.ex. kylförvara en tårta. Vi fixar vår mat själva (eller via en kock i familjen snarare) och det här med att ha kylutrymme är inte det lättaste när det blir så mycket.

    Men det går att ställa till med budgetbröllop som blir toppenbra, och att sprida ut inköp och planering är jättesmart. 
    Att beställa kort är svindyrt på de flesta ställen. Ska jag ha 100 styck kostar det närmare 1500 kr.
    Gör jag det själv köper jag fina ark för ca 1-2 kr styck, andra pysselsaker har jag hemma.
    Vad det kostar timmarna jag "lägger ner" är inget jag tänker på på det viset, det är ju vårat bröllop och jag lägger mer än gärna ner det engagemanget i korten.
    Visst, drar det iväg, men ingenting är omöjligt. Tårta och mat kan jag förvara på mitt jobb då jag är kock själv, sminkningen gör jag själv (eller vän) det är inget jag kostar på mig =) Man känner nog någon inom släkt och vänner som är frisör eller duktig som kan hjälpa en gratis. Eller för en symbolisk summa.
    Man måste leta i alla hörn =) Allting måste inte vara proffesionellt för att det ska bli bra!

    Lycka till 
  • Aniara­4
    Äldre 22 Jun 09:07
    #13
    SnartfruNimbe skrev 2011-06-21 19:48:04 följande:
    Att beställa kort är svindyrt på de flesta ställen. Ska jag ha 100 styck kostar det närmare 1500 kr.
    Gör jag det själv köper jag fina ark för ca 1-2 kr styck, andra pysselsaker har jag hemma.
    Så billiga ark lyckades då inte jag hitta! Jag tittade på möjligheten att göra korten själv, men kom snabbt fram till att det skulle bli dyrare. Vi köpte våra kort på Vistaprint, 50 fina kort stora som en halv A4 (jag blev lite överraskad, jag hade tydligen tänkt fel när jag tittade på måtten och trodde de skulle vara mindre) och i extra tjockt papper (snudd på kartong), med tryck på båda sidor (inbjudan på första sidan och all information på baksidan så slapp vi trycka infoblad separat), samt matchande kuvert med tryckt avsändaradress (fast vi valde att bara skriva "Namn <3 Namn" som avsändare) - allt för sammanlagt 750 kronor. Så ja, för 100 stycken skulle det nog bli närmare 1500, förmodligen lite mindre eftersom frakt och "behandlingsavgift" inte skulle öka proportionerligt, men nästan.

    Men när jag tittade i pysselbutiker av olika slag skulle själva kortet kosta 3-4 kronor, kuvertet ytterligare 4-5 kronor, och till det skulle sen komma tryck av texten (min skrivare har börjat kladda, så för att få det snyggt skulle jag antingen behöva beställa från ett tryckeri eller köpa ny skrivare, men även om skrivaren hade varit ok hade man ju fått räkna med bläckkostnaden och ev, annat papper om korten inte gått att skriva på direkt), och så alla dekorationer som jag snabbt såg skulle gå på minst en femma per kort. Enda sättet att komma undan billigare skulle vara att köra med vanligt skrivarpapper och vita kuvert i 50-pack!

    Men oavsett om man väljer att göra eller köpa korten färdiga så är det något som är svårt att börja med på allvar innan man säkert har spikat allt som ska stå i inbjudan - tid, plats, kanske vem som är toastmaster/värdar osv.  Fast iofs - har man bestämt sig för att pyssla själv kan man ju börja köpa material, just för att sprida ut kostnaderna som TS ville.
  • Zia 200906­18
    Äldre 22 Jun 09:17
    #14

    Sen måste man ju inte köpa allt över ett år innan. Man kan ju helt enkelt ta den summan man tänkt köpa ex.vis. alkohol för och spara och sen köpa när det närmar sig? 


  • Brud vår 2012
    Äldre 22 Jun 09:28
    #15

    2/6-12 gifter vi Oss =)
    Vi har oxå redan börjat inhandla saker som är på rea - typ Panduro o Gallerix  hade 50 % i helgen =)
    Genomskinliga paraplyn köpte jag 2 st i förrgå för 19 kr st på rea =)
    Skor (som jag antagligen) kommer ha på bröllopet köpte jag igår till 30 % =)
    Min M2B tycker det är lite väl tidigt, men men, ska man spara in på det som sparas in kan, måste man nu kika runt bla reorna.

    lycka till därute!!! O gör det ni kan i förväg, stressa inte upp er!!

  • 4everw­e2
    Äldre 22 Jun 09:34
    #16

    Vi har handlat mycket av det vi ska ha på rea, Började redan i Januari.  Har hittils inte köpt nått till ordinarie pris. Sen var vi in på en smyckesaffär som skulle flytta. Där hittade jag min ring för halva priset :D


    27/8-11
  • plin
    Äldre 22 Jun 10:28
    #17
    Zia 20090618 skrev 2011-06-22 09:17:14 följande:
    Sen måste man ju inte köpa allt över ett år innan. Man kan ju helt enkelt ta den summan man tänkt köpa ex.vis. alkohol för och spara och sen köpa när det närmar sig? 
    Det vill jag tipsa om att göra i så fall! Köp inte saker innan ni är säkra!
    Vi gifter oss 6 augusti i år och fast vi bestämde oss så sent som i julas har jag redan köpt onödiga saker just för att vi har hunnit ändra oss kring vad och hur vi vill ha. Billiga saker i och för sig.

    Och åk till Bordershopen i Puttgarden. Vi trodde att det skulle bli billigt, men att det skulle bli så billigt var ju helt sjukt! 
Svar på tråden Inhandla tidigt!!!