• Baryk

Mörk/ljus kostym?!

Är bjuden på ett bröllop i sommar där klädkoden egentligen är "mörk kostym", men det står också i inbjudan att man helst ska ha LJUS kostym. Hur i hela friden ska man tolka detta? Bör min pojkvän skaffa en ny kostym enbart för den dagen, eller kan han komma i mörk kostym med färgglad skjorta alternativt snygga ljusa byxor och färgglad skjorta? Och vad ska JAG ha på mig? Är ett antal år sen någon jag kände gifte sig senast, så jag känner att jag har rätt dålig koll. Googlade och blev inte mycket klokare av det heller. Nån som kan hjälpa?

• Svar på tråden Mörk/ljus kostym?!
  • Aniara4

Fråga inbjudaren! Varför skriver de mörk kostym när de vill att man ska ha ljus kostym? Inte ens "kavaj" betyder ju nödvändigtvis att man kan ha ljus kostym, utom på sommaren. Är det för att de vill att damerna ska ha lite tjusigare klänningar?

• Gwennie

"Vid klädkoden mörk kostym påbjuds traditionellt mörkgrå eller mörkblå kostym och vit skjorta. Måttligt mönstrad slips rekommenderas snarare än enfärgade slipsar, randiga skolslipsar eller för den delen fluga. På senare tid används även svart kostym, vilket traditionellt var reserverat för begravning. Kvinnor bär knälång dräkt, klänning eller kjol. Kvinnans klädsel skall ej vara axelbar och kjollängden skall inte vara golvlång. Det är ej fel att om mörk kostym gäller, påpeka vad som gäller för kvinnor då detta kan skilja sig från tillfälle till tillfälle."

Mörk kostym är helt enkelt som det låter när det gäller männen (var de har fått ljus kostym ifrån undrar jag...), och för kvinnor brukar det handla om någon form av festklädsel som inte är långklänning.

Enklast är ju att ni frågar brudparet eftersom de själva verkar lite förvirrade angående klädkoden.

• litenkaka

Mörk kostym anger att männen ska bära hel kostym med skjorta och slips, denna kan dock vara ljus sommartid. Så visst går det ihop

• Aniara4
    litenkaka skrev 2011-06-20 19:38:48 följande:
    Mörk kostym anger att männen ska bära hel kostym med skjorta och slips, denna kan dock vara ljus sommartid. Så visst går det ihop
    Nej, det är klädkoden kavaj som passar in på den beskrivningen!
  • litenkaka
    Aniara4 skrev 2011-06-20 19:42:27 följande:
    Nej, det är klädkoden kavaj som passar in på den beskrivningen!
    Ja jag insåg mitt misstag så fort jag postat

Men gissar på att TS vänner valt klädkoden Mörk Kostym mestadels för att sätta tonen för de kvinnliga gästerna.
  • Baryk

Kan vara så att jag kommer ihåg fel, att de bara skrivit "kostym, gärna ljus" osm klädsel. Inbjudningskortet ligger nämligen hemma hos min pojkvän. Förändrar det saken? Tror i vilket fall som helst att jag får ringa upp dem och fråga, är nog säkrast så.

Svar på tråden Mörk/ljus kostym?!