litenkaka skrev 2011-06-20 21:02:02 följande:
Jag har också full förståelse för om ex min syssling inte skulle bjuda mig på sitt bröllop pga platsbrist och ekonomi. Men om jag sen skulle få en inbjudan två månader efter alla andra pga att kusin Olle med fru tackade nej, då skulle jag se det som väldigt småsint. Antingen bjuder man alla man vi ha där direkt eller så nöjer man sig med mindre gäster och låter det stanna där.
Jag skulle i stället blivit glad över att veta att dom tänkte på
mig nu när det blev ett avhopp.
Jag ser det inte som att jag blev
ratad i första omgången med inbjudningar, utan att jag (trots att jag troligtvis inte är så närstående) blev utvald och tillfrågad nu när det blev en öppning.
Vad är det småsinta i att bjuda in i efterhand? Jag tycker snarare att det är storsint att tänka på andra när möjligheten dök upp.
Om jag vet att jag har vänner eller släktingar som gärna skulle komma på bröllopet men som jag inte har kunnat bjuda från första början, och sen får avhopp så skickar jag givetvis en inbjudan till dom.
Mina två farbröder med respektive hoppade av, så då fick mina två kusiner med respektive komma istället... Och dom blev jätteglada för det. Att jag inte bjöd dom i första omgången var för att vi inte hade plats och för att jag inte träffar dom så ofta. Sist var på Farmors mans begravning. Och då sa vi på skämt att nån får väl gifta sig snart så vi kan träffas under trevligare omständigheter...
Sen fick vi höra att 3 personer troligtvis inte skulle komma pga att det krockade med älgjakten. Så då bjöd jag in två jobbarkompisar med respektive som jag hade hoppats kunna bjuda. Och dom blev också jätteglada...
Förra sommaren fick jag en inbjudan via Facebook där det helt enkelt stod "oj vi har glömt att bjuda er nu när vi fick platser över... Vill ni komma, bröllopet är om 3 veckor"
Och självklart kom vi, vi reste 20 mil enkel resa. Köpte nya fina kläder, tog in på ett dyrt hotell (eftersom det kostar mer när man bokar sent) och fixade en snabb present... Jag tycker att det är en ära att bli inbjuden, även om man kommer som reserv. För reserv är inte samma sak som andrahandsval när det gäller bröllop och fester.
Men man väljer ju själv om man vill tolka det så...