• Superpingla

Lokalen har plats för max 80, hur många bjuder ni?

Hej alla, Jag undrar hur ni tänker när ni bjuder in till bröllop? Vår lokal har ett max antal på 80 gäster, hur många kan man bjuda in då? Jag tänker på att alla kommer ju inte tacka ja. Bröllopet är mitt i sommaren och kanske några blir sjuka. Vilken felmarginal ska man ta? Jobbiggt om fler tackar ja än vi får plats.... Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lokalen har plats för max 80, hur många bjuder ni?
  • madeleinejohan

Bjud dem ni vill bjuda, man behöver ju inte bjuda folk bara för att det finns plats :) Vet ju inte hur många ni har tänkt att bjuda, men om ni bara vill att det ska komma 40, så bjud bara dessa 40.

• Sebastiána

Det kan ju hända att alla tackar ja, även om det inte är troligt. Bjud 80 personer och sätt ett lite tidigare O.S.A. Om sedan några tackar nej kan ni kanske skicka ut inbjudan till några till.

• Loche

Vi kommer att vara 46 pers i en lokal som rymmer 100,,, 4 st har tackat nej, så vi bjöd långt färre än vad som skulle få plats. Fördelen är att vi får gott om plats och kan ha dansgolv m.m. Så som lokalen är utformad tror jag inte det blir "ödsligt" heller,,, 100 pers hade blivit ruskigt trångt faktiskt! *S*

• Superpingla

Tack för svar! Vi hade nog tänkt bjuda ca 80 och vi är inte klara med gästlistan än. Vi vill bjuda vår släkt i första hand och sedan vänner. Men ibland är det svårt att avgränsa, vi tycker ju om dem alla och då kan det kännas bättre att i alla fall bjuda och så får vi se vilka som kan. Samt att vi vill ju också ha en rolig fest, inte bara en massa gamla säktingar :)

• Chicita

Vi hade räknat med att alla sambons släktingar skulle komma och att några av mina skulle hoppa av.
    Vi bad våra föräldrar att liksom "sprida ett rykte" om att de som visste tidigt att dom inte kunde komma skulle svara oss så fort som möjligt så att vi kunde bjuda alla.
    Det funkade rätt bra. Tyvärr så blev det nästan 20 sena avbokningar i alla fall. Men 9 stycken fick vi reda på bara nån vecka efter inbjudan gick ut så vi kunde bjuda andra istället.
    Vi hade räknat med att försöka bli ca 80-85 st, nu blev det 64 till slut.
    Men vi har inte frågat prästen än plus ett par till såna där "reserver" om dom vill komma. Så det kan fortfarande ändras Glad

Jag skulle inte ha bjudit 80 "bara för att fylla upp lokalen".
    Men om du har många att bjuda så bjud dom 78 viktigaste (glöm inte att ni också räknas Flört)  och skriv i inbjudan (infobladet) att det finns folk på reservlistan som gärna vill ha plats om någon annan inte kan, så att det är jättebra om dom svarar snabbt... eller något sådant...

• Niini

Säkrast är väl att bjuda 80-85, man ska ALDRIG anta att det faller bort folk.

Vi hade en lokal som tog endast 80 pers, absolut max 85. Vi bjöd 98 inkl. oss. Vi blev sammanlagt 77 pers, men då har min man mycket släkt utomlands som hade förhinder.

• Dejli

Bjud inte fler än du har plats till. Gör hellre så som någon föreslog, sätt ett tidigt OSA-datum och bjud några "reserver" i efterhand. Man ska inte skämmas för att bjuda in lite senare - en del ligger högre på priolistan än andra, och det tror jag alla har förståelse för när resurserna inte är oändliga.

Var i vintras på en 50-årsfest där man bjudit 130 personer och 128 kom. Så man ska aldrig anta att de där "normala" 10-15% inte dyker upp...

• jeami174

Vi har en lokal som rymmer 80 personer, vi bjöd 74 stycken i tron om att inte alla skulle tacka ja då jag har släktingar utomlands. Men alla våra gäster har tackat ja så det verkar som vi blir 74! Har just nu lite ångest över att det kommer bli trångt som attan Skrattande

• Lanin

Vi har bjudit 98 pers till en lokal som rymmer 120. Vi bjöd alla vi ville, men vet ju inte ifall alla kommer.

Jag hade inte bjudit fler än vad lokalen tar för det brukar inte bli så stort bortfall på bröllop (om folk inte bor långt borta). Eftersom att inbjudningarna brukar skickas ut tidigt har folk lättare för att avsetta den dagen.

Kör i så fall som många andra redan tipsat om en reservlista om ni vill bjuda fler än vad lokalen rymmer Glad

• nötmix

Åh... vi har tvärtom problem... Vi hittar ingen lokal som rymmer våra 115 gäster som vi vill bjuda.

• litenkaka

Om ni har så många ni vill bjuda hade jag bytt lokal så ni kan inhysa alla ni vill. Det där med "reservlista" känns respektlöst och skulle aldrig tacka ja till en sådan inbjudan.

Men om ni absolut ska ha den lokalen hade jag bjudit kanske 75-78st, inte fler.

• Blivande fru Swärdh

Vi satte osa 2 månader innan vårt bröllop. Lokalen rymmer 70 pers, vi bjöd 70. 5 pers kunde inte komma så när osa hade gått ut skickade vi ut 5 nya inbjudningar och alla dem tackade ja så nu blir vi 70! Bjud inte fler än lokalen rymmer utan fixa det i efterhand är nog smartast.

• Dejli
    litenkaka skrev 2011-06-20 19:02:06 följande:
    Om ni har så många ni vill bjuda hade jag bytt lokal så ni kan inhysa alla ni vill. Det där med "reservlista" känns respektlöst och skulle aldrig tacka ja till en sådan inbjudan.

Men om ni absolut ska ha den lokalen hade jag bjudit kanske 75-78st, inte fler.
    Varför är det respektlöst? Jag har själv inga problem med lokal för stor fest då vi bor på landet och har logar så vi klarar oss, men har all respekt för att andra inte har alla möjligheter och val, särskilt i en liten stad där det kanske inte finns så mkt att välja på. Jag förstår iofs inte hysterin med att man MÅSTE ha just DEN lokalen, och då kan man bara få plats 50 pers istället för de 100 man skulle vilja bjuda, eller att man inte har råd att bjuda fler därför att maten är för fin och exklusiv och då kan man inte bjuda fler... men finns där inte så mkt att välja på, vad ska man göra?

Men beroende på hur nära man står brudparet så hade iaf jag haft all förståelse för om inte jag var högst upp på listan hos t ex en mindre nära släkting, en gammal kompis man inte sett på länge eller annan som man inte har väldigt nära kontakt med. Hade det varit bästa kompisen eller syrran hade jag självklart blivit sur, och hade det varit en enkel bjudning till ett barnkalas hade jag inte prioriterat det, men annars... nä, sådana höga hästar sätter jag mig inte på, utan tycker det är kul att bli påtänkt till en sådan tillställning som ändå betyder mycket för brudparet.
  • marimekko86

I vår lokal rymms 130 sittande gäster, men vi bjuder "bara" 78 stycken. De närmsta som vi bara måste ha med på vår stora dag Men vi kommer ju få plats med dansgolv nu och sedan behöver vi inte möblera trångt inför middagen. Blir alla tiders.! Tror ca 75-80 personer är lagom för ett bröllop. Inte för många så det blir opersonligt och inte för få heller så det känns ödsligt.!

Skriv upp dem ni vill bjuda,sedan ser ni ju hur många det blir...blir det för många får ni skala av listan. som sagt sätt ett tidigt OSA datum så kanske ni kan bjuda till några extra om många tackar nej.

• litenkaka
    Dejli skrev 2011-06-20 20:15:14 följande:
    Men beroende på hur nära man står brudparet så hade iaf jag haft all förståelse för om inte jag var högst upp på listan hos t ex en mindre nära släkting, en gammal kompis man inte sett på länge eller annan som man inte har väldigt nära kontakt med. Hade det varit bästa kompisen eller syrran hade jag självklart blivit sur, och hade det varit en enkel bjudning till ett barnkalas hade jag inte prioriterat det, men annars... nä, sådana höga hästar sätter jag mig inte på, utan tycker det är kul att bli påtänkt till en sådan tillställning som ändå betyder mycket för brudparet.
    Jag har också full förståelse för om ex min syssling inte skulle bjuda mig på sitt bröllop pga platsbrist och ekonomi. Men om jag sen skulle få en inbjudan två månader efter alla andra pga att kusin Olle med fru tackade nej, då skulle jag se det som väldigt småsint. Antingen bjuder man alla man vi ha där direkt eller så nöjer man sig med mindre gäster och låter det stanna där.
  • Chicita
    litenkaka skrev 2011-06-20 21:02:02 följande:
    Jag har också full förståelse för om ex min syssling inte skulle bjuda mig på sitt bröllop pga platsbrist och ekonomi. Men om jag sen skulle få en inbjudan två månader efter alla andra pga att kusin Olle med fru tackade nej, då skulle jag se det som väldigt småsint. Antingen bjuder man alla man vi ha där direkt eller så nöjer man sig med mindre gäster och låter det stanna där.
    Jag skulle i stället blivit glad över att veta att dom tänkte på mig nu när det blev ett avhopp.
    Jag ser det inte som att jag blev ratad i första omgången med inbjudningar, utan att jag (trots att jag troligtvis inte är så närstående) blev utvald och tillfrågad nu när det blev en öppning.

Vad är det småsinta i att bjuda in i efterhand? Jag tycker snarare att det är storsint att tänka på andra när möjligheten dök upp.
    Om jag vet att jag har vänner eller släktingar som gärna skulle komma på bröllopet men som jag inte har kunnat bjuda från första början, och sen får avhopp så skickar jag givetvis en inbjudan till dom.

Mina två farbröder med respektive hoppade av, så då fick mina två kusiner med respektive komma istället... Och dom blev jätteglada för det. Att jag inte bjöd dom i första omgången var för att vi inte hade plats och för att jag inte träffar dom så ofta. Sist var på Farmors mans begravning. Och då sa vi på skämt att nån får väl gifta sig snart så vi kan träffas under trevligare omständigheter... Flört

Sen fick vi höra att 3 personer troligtvis inte skulle komma pga att det krockade med älgjakten. Så då bjöd jag in två jobbarkompisar med respektive som jag hade hoppats kunna bjuda. Och dom blev också jätteglada...

Förra sommaren fick jag en inbjudan via Facebook där det helt enkelt stod "oj vi har glömt att bjuda er nu när vi fick platser över... Vill ni komma, bröllopet är om 3 veckor"
    Och självklart kom vi, vi reste 20 mil enkel resa. Köpte nya fina kläder, tog in på ett dyrt hotell (eftersom det kostar mer när man bokar sent) och fixade en snabb present... Jag tycker att det är en ära att bli inbjuden, även om man kommer som reserv. För reserv är inte samma sak som andrahandsval när det gäller bröllop och fester.
    Men man väljer ju själv om man vill tolka det så...
  • fru2011kanske

Vi bjöd 37 familjer, och alla kommer!! Dock tar inte alla med sig barnen så det blir ett litet bortfall.

Vi skickade ut Save The Date kort, vilket jag tror bidrog mycket till att alla tackat ja.

• Dejli
    litenkaka skrev 2011-06-20 21:02:02 följande:
    Vad mycket man skulle missa om man går omkring och tycker folk är småsinta för sådana skitsaker som att bli inbjuden lite i efterhand därför att någon annan står högre upp på priolistan. Skulle du tacka nej till ett superroligt jobb du blivit erbjuden om någon annan fått chansen först och tackat nej? Man måste väl se till sig själv först... Skulle det vara roligt att gå på bröllop/ta det här jobbet? Ja eller nej... sedan tycker iaf jag att man får vara vuxen nog att bortse från omständigheterna. Hade de inte velat ha dig alls så hade de ju inte bjudit dig.
Svar på tråden Lokalen har plats för max 80, hur många bjuder ni?