• Tovtov

    Byta präst

    Vi har precis haft vårt första samtal med prästen, och jag grät när vi var klara. Vi "klickade" inte alls med prästen och ännu väre är att jag förstår inte vad människan säger...  Får man be om att bli vigd av en annan präst? ANnars vet jag inte vad jag ska göra, kan inte ha en präst som ingen kommer att förstå i kyrkan..

  • Svar på tråden Byta präst
  • JT2010

    Ring till kyrkan och fråga, ska inte vara några problem. Skulle de inte tycka det är ok får ni väl byta kyrka. Eftersom vi fick välja att bli vigda av en präst som inte ens jobbade i just den kyrkan vi valde att gifta oss i så ska det väl inte vara några problem att byta för er. =)

  • Cantaton

    Så där ska det givetvis inte kännas! Ring församlingen och be dem boka om; hör vilka alternativ som finns.

  • Jeez

    Alltså, det finns inga garantier för att församlingen kan ställa upp med en annan präst. De har ju en präst som är i tjänst och som kostar lön redan. Men ni kan säkert få ta med er egen om ni hittar någon som ställer upp (observera dock att präster inte får ta betalt för vigslar mm av brudpar, och församlingen förmodligen inte vill betala heller, så det gäller att hitta någon som vill ställa upp gratis .eller får göra det inom ramen för befintlig tjänst). Har ni riktig tur kanske det finns flera i tjänst samma dag och då är det kanske inget problem.

     

Svar på tråden Byta präst