• say yes

toastmaster??!

Hej alla duktiga tjejer där ute! Hoppas att planeringen går bra för er! Vi har otroliga problem med att hitta toastmaster.
    Så jag undrar om vi skulle få lite hjälp av detta underbara forum och undrar om någon vill svara på:
     Vem/vilka har ni valt som toastie/-s? Vilka uppgifter har ni kommit/kom ni överrens om att denna/dessa person/-er skall hålla i? Sist men inte minst, varför valde ni just denna/dessa person/-er?

Så otroligt tacksam för lite svar!

• Svar på tråden toastmaster??!
  • förlovadflicka

Hej!

Vi har valt min mamma, för hon är dels inte nervös att tala inför folk, dels gillar hon att styra och ställa, haha :P Men skämt och sido så älskar hon att planera bjudningar med lekar och så vidare.

Hennes uppgifter blir att hålla koll på när tal och spex kommer och även att instruera för eventuella lekar och så vidare :)

• ClaraH

En exkollega till mig har vi valt som toastmaster för att hon är bra på att hålla koll på saker samtidigt som hon är van att prata inför folk och att hon är lekfull och rolig. Hon börjar kvällens fest genom att utropa brudskålen, sen håller hon koll på hela festen, tal och eventuellt andra saker som kommer att hända. Hon har kontakt med serveringspersonalen när rätterna ska komma in osv.

• Gwennie

Vi har valt en av våra närmsta vänner. Känns bra eftersom han känner oss väldigt väl och vet precis vad vi gillar och inte gillar. Dessutom är han väldigt bekväm och otvungen att prata inför folk och är duktig på att skapa en trevlig stämning - han är en sån där person som alla gillar, oavsett ålder. För övrigt vet vi att han och vår festvärdinna fungerar väldigt bra ihop. Med de två vid rodret känner mig helt lugn :)

Vi har delat upp festansvaret mellan en toastmaster och en värdinna. Värdinnan ansvarar för allt som har med lokalen och köket att göra och toastmastern ansvarar för logistiken runt själva sittningen, framför allt talordning och underhållning. Sen kommer de att samarbeta mycket ändå, men det är skönt för dem att veta vem som gör vad.

• Pinkgrape

Vi hade ganska svårt att välja och jag startade precis en sånhär tråd då :) Nu har vi dock valt en av  våra marskalker, som är en av min blivandes bästa vänner, plus hans syster som är en gemensam vän till oss. De är båda väldigt trevliga, sociala och utåtriktade. De är påhittiga och kan definitivt ha koll på läget samt vara spontana. Vi valde att ha två, då det annars kanske kan bli lite väl mkt för en person, speciellt då den av våra är med i brudföljet också.

Uppgifter som de har.. ja, att hjälpa oss att ta emot anmälningar till bröllopet, ordna med talen och lekar och liknande under middagen. Brudskålen kommer även vår toastmadame att hålla. De kommer åka i förväg till festlokalen och kolla på att allt är på plats. Dela ut vigselprogram i kyrkan kommer toastmadame att göra med hjälp av min blivandes systers pojkvän, samt bröllopsbubblor. Ja, lite sådant fix är det som de ska hålla koll på och göra. De kommer informera om "bra att veta"-saker under middagen/festen och eftersom vi kommer ha spotify på kvällen så ska de få vara huvudansvariga för att se till så det flyter på bra och framförallt att ingen annan gäst är och pillar på det :

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Debe

Vi har valt min blivande mans syster. Hon är van att prata inför folk och är en rolig tjej helt enkelt som vi tror kan få liv i middagen och festen.

• lilja

Vem/vilka har ni valt som toastie/-s?
    Vi har valt min syster och min blivandes brors fru. Så vi kommer ha två Toastmadames.

Vilka uppgifter har ni kommit/kom ni överrens om att denna/dessa person/-er skall hålla i?
    Ta emot osa.
    Avsluta jobbet med festprogrammet.
    Hålla med informationen till gäster.
    Välkomna gästerna i kyrkan.
    Styra upp gästerna när de kommer til festlokalen.
    Styra upp middagen, fixa för tal osv.
    Finnas till hands om vi behöver hjälp innan, under och efter vårt bröllop.

Sist men inte minst, varför valde ni just denna/dessa person/-er?
    För att vi vet att de känner oss väl och klara av uppgiften.

* 21 juli 2012 *
Svar på tråden toastmaster??!