• BlomAnna

    Strunta i brudbukett?

    Kan man hoppa över att ha brudbukett eller ser det helt knasigt ut?

    Känner spontant att det känns lite "töntigt" att jag ska bära på en stor bukett och sen stå och hålla den som en lucia där framme Dessutom verkar de ju kosta galet mycket. visst man kan ju spara den men ändå...

    Är det någon som har/kommer strunta i brudbukett?

  • Svar på tråden Strunta i brudbukett?
  • BlomAnna
    förlovadflicka skrev 2011-06-19 21:24:29 följande:
    Tänkte också strunta i brudbukett tills jag upptäckte glameliarosor, googla det! Det är när man har en ensam ros som floristen bygger på massa rosenblad runt om så att det ser ut som en jättegigantisk ros :D
    JAg känner bara att det känns märkligt att gå med en bukett i handen...det är inte så mycket vad det är för bukett utan själva grejen...
  • queenelin

    Vilka fantastiska buketter Pinkgrape visade här uppe! Jag kommer att köra på egenhändig broschbukett.

    Hur som helst, som svar på din fråga. Jag tycker att man gör som man vill med buketten.
    Men, min kollega berättade härom dagen om sitt bröllop, hon hade varit helt inne på att inte ha bukett, kände sig inte så "bukettig" och tyckte att det skulle kännas lite fånigt. Hur som helst så bestämde hon sig med kort varsel, av någon anledning att ha bukett i alla fall, det blev en som inte alls passade in i deras tema, för hon ville verkligen ha orange-färgade blommor helt plötsligt, trots att de hade ett blått skärgårdsbröllop. Det roliga är att hon sa att hon itne ville lämna ifrån sig buketten när hon väl hade den i sin hand. Hon ville inte att någon annan skulle hålla i den när de skulle sätta på sig ringarna och hon ville inte sätta den i en vas under middagen. Hon kände att den var så rätt för henne. Hon blev jätteledsen när den vissnade.

    Tänk så det kan bli..!

    Stort lycka till på er dag, med eller utan bukett!

  • BlomAnna

    Hmm det här med bukett tåls verkligen att tänkas på...Tycker borschbuketter är jätte fina men frågan är om man får till det så snyggt själv?

  • MrsT2011


    Det behöver inte bli så himla dyrt! Detta är min bästa väns brudbukett, bestående av stora, mörkröda rosor och lite grönt. Sju rosor à 40 kr plus det gröna = 350 kr. Däremot min klassiska droppe (se profilbild) kostade 2300 kr och är ett oerhört tidskrävande hantverk. Min är dessutom inhandlad på Avenyn i Göteborg, hennes i utkanten av Malmö Stad.
  • Wintercandles

    Jag förstår inte alls vitsen med blommorna. Mannen klarar ju att hålla sina händer i styr trots lite nervositet, varför skulle inte jag klara det då.
    Många låter dessutom sin tärna hålla buketten så snart de kommit fram till altaret eller liknande, då har man ju ändå slängt sjukt mycket pengar på en bukett för kanske 30 sekunder. Nja..jag funderar på att hoppa buketten, känns töntigt att hålla i den. Håller med om att det kan kännas lite som Lucia ;)

  • Chicita

    Jag var tärna på ett bröllop för några år sedan och jag fick inte någon tärnbukett eftersom vi ju ändå tänkte att jag skulle ta hennes bukett när det var dags för ringväxling.
    Men jösses så jag saknade något att hålla i.
    När man är lite nervös och alla tittar på en och knäpper massa kort (och jag som hatar kort) så ville i alla fall jag göra av händerna någonstans. Jag ångrade nästan att jag inte sydde i fickor på klänningen nu när jag ändå sydde den själv Tungan ute
    Så fort jag fick hennes bukett så kändes det genast bättre.

    Marskalken hade stått och snurrat på ringarna tills dom blev varma och svettiga, för han kände också att han ville ha något i handen. Och brudgummen sa att han en vända hade funderat på att ta buketten från sin brud Flört

    Nu försöker jag inte säga att ni absolut måste ha en bukett...
    Köp en vacker spetsnäsduk eller något annat som ni kan krama i handen. Den kan ni ju ha nytta av till annat också Flört
    Men ha något med er fram. Oavsett om det är en enkel blomma, en stor maffig bukett eller något annat.

    Mina tärnor kommer få en varsin kalla med lite grönt, samt att den ena tärnan ska sjunga och spela tillsammans med en av marskalkerna. Eftersom vi har medeltidstema så kommer marskalkerna + min blivande att ha sina svärdsskidor hängade vid sidan, så dom har något att vila ena handen på i alla fall om dom känner att dom behöver det.
    Jag ska ha en bukett som man bär liggandes över armen. Mest kallor men lite grönt och om floristen ville så fick hon lägga in andra blommor också. Det var bara krav på att det skulle vara en liggande bukett i vitt, grönt och med kallor. Sen har hon fria händer att utveckla modellen som hon vill...

  • c4trin

    Du kan som andra sagt innan ha en blomma som inte e så mycket. Min brudbukett kostade 150 kr ( jag tyckte inte att buketten var den viktiga delen på bröllopet.) Blev supernöjd med den. Och det va faktiskt skönt att ha nå¨got i händerna under vigseln, in- och utgången


    OM du vill ha en enkel bukett gå till din florist och prata med dem.


     


    Här e min bukett iaf:



  • BlomAnna

    Nu har det rört till sig ordentligt i min hjärna...Jag gick förbi en blomsteraffär som hade gjort lite buketter och ställt fram. Där fanns den, min brudbukett! Den var enkel en hortensia tre gerbera(tror jag) och lite grönastrån och ajg belv förälskad. Det var "fel" färg för mig men just kombinationen av blommor.


     


    Så det kanske blir en bukett då trots allt

  • förlovadflicka
    BlomAnna skrev 2011-06-29 09:51:14 följande:

    Nu har det rört till sig ordentligt i min hjärna...Jag gick förbi en blomsteraffär som hade gjort lite buketter och ställt fram. Där fanns den, min brudbukett! Den var enkel en hortensia tre gerbera(tror jag) och lite grönastrån och ajg belv förälskad. Det var "fel" färg för mig men just kombinationen av blommor.


     


    Så det kanske blir en bukett då trots allt


    Visst är det en konstig känsla när man inser att man bara måste ha bukett trots allt? Men en bra känsla :)
  • BlomAnna
    förlovadflicka skrev 2011-06-29 23:29:06 följande:
    Visst är det en konstig känsla när man inser att man bara måste ha bukett trots allt? Men en bra känsla :)
    Ja mycket märkligt är det...Får nog skriva in bukett som en budgetpost iaf nu då...
  • Moster Stina

    Vi körde budgetbukett!


    Fast det syntes visserligen inte! 30 rosor i olika rosa nyanser från en handelsträdgård, som jag sen band ihop enligt instruktioner från internet. Blev superfint, och verkligen pricken över i:t på våra bröllopsfoton! Hade verkligen inte velat vara utan min bukett, som fick oss bägge två att lysa!


    Hade velat sätta in en bild nu såklart, men jag kan tyvärr inte utan makens hjälp...

Svar på tråden Strunta i brudbukett?