• Cicci90

Antal sånger i kyrkan?

Hur många solo-/duettsånger har ni haft/ska ha i kyrkan?
    När vi räknar bort in-/utgångsmarsch samt psalmer..

För tillfället har vi fyra sånger som vi väldigt gärna vill ha i kyrkan (iofs har vi ett år på oss att ändra endel ;)).
    Och visst, det är våran dag och vi får ha precis hur många sånger som helst, men jag vill inte att gästerna ska tycka att vigseln tar lång tid och blir tråkig.
    Jag vill inte heller att jag och min blivande ska tycka att det tar lång tid.

Så, tillbaka till frågan,
    hur många sånger har ni haft/ska ha?

• Svar på tråden Antal sånger i kyrkan?
  • Cantaton
    Cicci90 skrev 2011-06-17 11:50:33 följande:
    Jag har redan pratat med prästen om detta och där var det inget hinder. Jag frågade honom om det var vanligt att det var så många sånger och han svarade att tre är vanligast, men att han har varit med på flera bröllop där de har haft fyra sånger.

Det är så svårt att välja ut vilka sånger vi ska ha, tycker att alla våra fyra är så fina!
    Va, är det sant? Jag sjunger ändå på ett 20-tal vigslar om året (dvs varje vecka under säsong) och jag skulle säga att två sånger är absolut, absolut vanligast och det IBLAND är tre sånger (eller en). De gånger jag sjungit fyra sånger har det varit borgerliga bröllop då jag sjungit vid både inmarsch och utmarsch så att två sånger liksom har varit "marscher" och två varit riktiga solon...
  • Pinkgrape

Vår präst sa att det vanligaste är TVÅ sånger (solon) och att ett fåtal har en, ingen eller tre. Vi har valt att hålla det så, med två, då jag tror det finns risk för att vigseln känns för lång annars. Det vill jag inte, varken för skull eller gästernas eller prästens för den delen.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Cantaton
    Pinkgrape skrev 2011-06-16 00:47:30 följande:
    Eftersom vi kommer ha allt det du nämner ovan, såhär kommer vi ha det.

Ingångsmarsch
    Psalm
    Solosång
    Solosång
    Psalm
    Utgångsmarsch

Vi valde att bara ha två solosånger och två psalmer, då vi tycker att det kan bli lite väl mycket annars. Både för gästerna att sitta och lyssna på, men också för oss att stå där framme och lyssna på. Lite för långrandigt med fler kan jag tycka. Speciellt då vi kommer ha barn med också, hur länge orkar de sitta still? Men även utan barn hade vi förmodligen valt samma upplägg. Vigseln får gärna ta lite tid, men inte för lång tid.
    Det är ett fint upplägg. Det är det jag alltid rekommenderar om jag får ha ett finger med i spelet ;) Har ni lagt solosångerna innan och efter själva vigselakten då?
  • Cicci90
    Cantaton skrev 2011-06-17 12:40:43 följande:
    Va, är det sant? Jag sjunger ändå på ett 20-tal vigslar om året (dvs varje vecka under säsong) och jag skulle säga att två sånger är absolut, absolut vanligast och det IBLAND är tre sånger (eller en). De gånger jag sjungit fyra sånger har det varit borgerliga bröllop då jag sjungit vid både inmarsch och utmarsch så att två sånger liksom har varit "marscher" och två varit riktiga solon...
    Jag kan tänka mig att det har att göra lite med var man bor någonstans och att det kan skilja endel mellan olika kyrkor. För här var det vanligt med tre sånger, han visade lite exempel på vad folk hade valt också, så han ljög inte iaf.. ;)
  • Å och D
    Cantaton skrev 2011-06-17 12:46:08 följande:
    Det är ett fint upplägg. Det är det jag alltid rekommenderar om jag får ha ett finger med i spelet ;) Har ni lagt solosångerna innan och efter själva vigselakten då?
    Hej

Vi filar på vårt upplägg och tänkte ta vigselakten i två delar och sång efter varje del (vi gifter oss borgeligt) Vi tänkte alltså ta en del då vigselförättaren berättar om oss, sång efter det, vigselakt o ny sång... Synpunkt?
  • Cantaton
    Å och D skrev 2011-06-17 14:36:29 följande:
    Hej

Vi filar på vårt upplägg och tänkte ta vigselakten i två delar och sång efter varje del (vi gifter oss borgeligt) Vi tänkte alltså ta en del då vigselförättaren berättar om oss, sång efter det, vigselakt o ny sång... Synpunkt?
    Det är väl perfekt?
  • Å och D
    Cantaton skrev 2011-06-17 14:58:43 följande:
    Det är väl perfekt?
    Mm, jag hoppas det, jag vill bara få ett "flow" i det hela så det bli trevligt för våra gäster :)
  • moom
    Pinkgrape skrev 2011-06-16 00:47:30 följande:
    Eftersom vi kommer ha allt det du nämner ovan, såhär kommer vi ha det.

Ingångsmarsch
    Psalm
    Solosång
    Solosång
    Psalm
    Utgångsmarsch

Vi valde att bara ha två solosånger och två psalmer, då vi tycker att det kan bli lite väl mycket annars. Både för gästerna att sitta och lyssna på, men också för oss att stå där framme och lyssna på. Lite för långrandigt med fler kan jag tycka. Speciellt då vi kommer ha barn med också, hur länge orkar de sitta still? Men även utan barn hade vi förmodligen valt samma upplägg. Vigseln får gärna ta lite tid, men inte för lång tid.
    Precis så hade vi med Skrattande
  • Pinkgrape
    Cantaton skrev 2011-06-17 12:46:08 följande:
    Ja, precis, så har vi valt att ha det. Vi kommer ha en psalm ganska direkt efter vi gått in i kyrkan, sedan första solosången efter bibelläsningen, andra solosången före förbönen och sedan en psalm till just innan vi går ut :) Vi ville inte ta för mycket fokus från själva vigselakten, då den trots allt är det viktigaste för oss, men vi ville ju blanda upp "pratet" med lite musik, så det inte blir för långrandigt :P hehe
  • marimekko86

Som det ser ut nu kommer vi inte ha mer än 2-3 psalmer. Eventuellt EN solosång. Min blivandes kusin har en gudomlig röst och sjunger alltid på sånna här släktgrejjer som bröllop, dop, begravningar mm. Men vi vill inte hon ska känna sig tvingad. Min bästa väns kille är musiker så han kanske klinkar piano till i sånna fall. Kommer inte hyra in nån solosångare i alla fall.

• Syrinx

Vi vill ha fyra psalmer och två solosånger Båda är musiker och från musikersläkter så det kan nog bli ett härligt tryck i psalmsången. Däremot hade vi absolut inte velat ha det omvända, med två psalmer och fyra solosånger, eftersom det då hade känts mer som en konsert. I psalmerna är ju alla delaktiga på ett annat sätt.

• Gwennie

Vi är båda tokiga i musik och har många musikintresserade släktingar och vänner, så för oss är det självklart att ha mycket musik under vigseln. För mig är det musiken som sätter hela stämningen och känns därför som ett viktigt inslag. För att det inte ska bli långtråkigt för de som kanske inte delar vårt intresse, har vi olika musiker som levererar ganska olika framträdanden och vi kommer antagligen också korta ner en del av låtarna.
    Så här ser det ut just nu (har dock inte träffat kantor och präst än, så det kan ändras):

ingångslåt - pianostycke psalm musik - vokalgrupp musik (kort inslag) - solist med gitarrkomp (här rullar vår son in på sin trehjuling för att lämna över vigselringen :) musik - solist med pianokomp psalm utgångslåt - vokalgrupp
  • bruden

Två psalmer och tre solosånger. Vi har även våra löften till varandra så däremellan spelas en av solosångerna. Lagom med "prat" emellan för vi vill inte ha två sånger efter varandra.

• HoPPsanSa sÅ gLad

Vi har tre:
    En sång som är till Han från Mej ( han har inte en aning om vad det är för sång)
    En från Mej till Han (Jag har inte en aning om vad det är för sång)
    och En gemensam (Denna har vi bestämt båda två)

Vdetta koncept känns jättespännande!!!

• Flotten

Där jag jobbar är det max 2 solosånger, annars kan man inte hålla tiderna till bröllopet som kommer efter ( populär kyrka där det inte är ovanligt att vi har både 2 o 3 vigslar på en lördag). Trevligt med "konsertbröllop" men det får vara på hösten o vintern då vigslar inte är lika vanliga som under "säsongen".

• Cicci90

Det verkar ändå vara ett par här som har tre solosånger, så helt ovanligt kan det inte vara :P
    Vi kommer nog att ha fyra sånger ändå, och två psalmer.
    Sångerna är både på engelska och svenska och de är ganska olika. Blandat både "vanliga vackra" och lite mer rockiga låtar.

Som det ser ut nu så kommer våran vigsel se ut ungefär såhär:

Ingångsmusik:  Just the way you are, B. Mars – instrumental på piano

*Solosång

*Psalm

Ord om äktenskapet och bibelläsning

*Duettsång

Vigselakt

*Solosång

Bön

*Psalm

*Solosång

Utgångsmusik: Underbart, K. Moraeus - Instrumental på orgel

• Cicci90

HoPPsanSa sÅ gLad skrev 2011-06-18 22:38:25 följande:

Vi har tre:
    En sång som är till Han från Mej ( han har inte en aning om vad det är för sång)
    En från Mej till Han (Jag har inte en aning om vad det är för sång)
    och En gemensam (Denna har vi bestämt båda två)

Vdetta koncept känns jättespännande!!!
    Vi har gjort likadant!
    Fast vi har en från honom till mig, en från mig till honom och två som vi har valt gemensamt!
Svar på tråden Antal sånger i kyrkan?