• Smilla07

Brudskålen

Vad ska ni ha för mousserande/champagne till brudskålen? Ge gärna tips på mousserande under 100 kr som inte är så söta.

• Svar på tråden Brudskålen
  • Rebecka och Jens

Vi var nyligen och prata med dem på systemet.. Vilket bubbel man väljer beror på tillbehören. Vi ska ha snittar, medelhavsinspirerade, och ska därför ha ett ganska torrt vin. Vi köpte den flaskan hon rekommenderade och det blev stor succé vid provsmakningen. Det hette Sesto Senso, ett italienskt vitt mousserande vin, 69 kr/ flaskan. Helt suveränt!  

• Kicka

Jag skulle rekommendera Prosecco. Finns 3 olika varianter på systemet,tror alla kostar 79 kr. Riktigt gott och inte sliskigt sött. Köp en flaska och prova innan? Vi ska ha den extra dry till våran brudskål.

• ClaraH

Vi ska också ha en prosecco som heter Prosecco la Robinia. Till det har vi fruktspett (melon och jordgubbar) och osthjärtan. Jag tror den kostar 79:-.

Det är ett torrt (extra dry) mousserande vitt vin från Italien (därav Prosecco förstås). Trots att den är extra dry tycker jag att den har en viss sötma.

• Kicka

Jo en viss sötma har den men inte så det slår igenom tycker jag.

• Julibrud2011
    Algot 30 juli skrev 2011-06-15 19:00:21 följande:
    Testa den här!! Den är heeelt underbar!! (OBS!!! Många som inte gillar Rosévin annars tycker att den är supergod!)

De Vergy Prestige Rosé (nr 5557)

Det är nog den vi beställt också, 69 kr? Men den var slut på alla systembolag här i närheten, och hos leverantören, så de fick skicka efter från ett system längre bort.

Det har tydligen blivit våldsamt populärt sedan det släpptes i april, så det gäller att bestämma sig!!
  • ClaraH
    Kicka skrev 2011-06-15 22:56:05 följande:

• ClaraH
    Kicka skrev 2011-06-15 22:56:05 följande:
    Nej, den är definitivt inte söt. Men trots att den är extra dry så finns det en sötma i själva smaken om man jämför med t.ex. Chapell Hill (som jag f.ö. tycker är mycket prisvärd men har blivit lite trött på). Jag tillhör i och för sig den gruppen som tycker att Asti Cinzanno är sliskig som någon ovan inte tyckte. Jag gillar inte det som är för sött helt enkelt, gäller både tårta och choklad.
  • Algot 30 juli
    Julibrud2011 skrev 2011-06-15 23:28:18 följande:
    Det är nog den vi beställt också, 69 kr? Men den var slut på alla systembolag här i närheten, och hos leverantören, så de fick skicka efter från ett system längre bort.

Det har tydligen blivit våldsamt populärt sedan det släpptes i april, så det gäller att bestämma sig!!
    Japp! Det låter troligt! Den kom och tog oss med storm i april!
    Jag hoppas att den går att få tag i när restaurangen beställer den åt oss! Måste be dem kolla det snarast!!
  • MuBu
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-15 19:20:11 följande:
    Själv tycker jag inte om champange alls, men Asti Chinsano (tror att det stavs så) tycker jag är helt ok. Lite åt det sötare hållet men inte alls sliskig som de annars kan vara Glad Den kommer vi nog att ha, med en fusen jordgubbe i så att den hålls kall :)

Asti Cinzano är ju bland de sötaste och sliskigaste mousserade viner som finns.
    TS bad om ett torrt vin inte sött.

• Etnica

Vi hade André Clouet i magnumflaskor. Riktigt gott!!! Kostar 549:- på systembolaget.

• Nikkita
    MuBu skrev 2011-06-16 14:22:39 följande:

Asti Cinzano är ju bland de sötaste och sliskigaste mousserade viner som finns.
    TS bad om ett torrt vin inte sött.

Hahaha, ja smaken är ju som baken... Flört Jag tycker inte att den är sliskig, men det är ju olika vad man tycker såklart Glad Läste iofs inget om torrt vin, men men. Det var kanske underförstått.
  • labbalabba

Är det någon som har tips på något gott bubbel man kan köpa i tyskland? har sett att de har chapel hill på de flesta ställen men på något sätt känns det kanske lite väl budgetmässigt även om jag tycker att det är gott...

• Brud  vår 2012
    labbalabba skrev 2011-06-16 19:46:50 följande:
    Är det någon som har tips på något gott bubbel man kan köpa i tyskland? har sett att de har chapel hill på de flesta ställen men på något sätt känns det kanske lite väl budgetmässigt även om jag tycker att det är gott...
    såg att den kostade 30 kr flaskan på Calle, för er som ska åka till Tyskland!

Annars slår även jag ett slag för Prosecco, den ska vi nog ha! Om vi inte bestämmer oss för Fresita (79 kr på Bolaget) som består av handplockade jordgubbar o är ett mousserande vin - även perfekt som välkomstskål nu på Midsommar =)
  • Oberon

Jag drack en nyhet på systemet, Jaume Serra. Finns både som naturlig och som Rosé, 60 eller 65 kronor flaskan och riktigt god, sommarfräsch och med behaglig smak.

Spansk cava när den är som bäst

• baby freeze

Prosecco la Robinia är jättegod! Den och Chapel Hill är mina favoriter bland budgetbubbel. Montana från Nya Zeeland (79kr) tycker jag också om.

Bianchi Extra Brut är jag sugen på att testa, för den ska också vara bra som alternativ till dyr champagne.

• Nu tusan ska jag bli fru
    ClaraH skrev 2011-06-15 22:52:11 följande:
    Vi ska också ha en prosecco som heter Prosecco la Robinia. Till det har vi fruktspett (melon och jordgubbar) och osthjärtan. Jag tror den kostar 79:-.

Det är ett torrt (extra dry) mousserande vitt vin från Italien (därav Prosecco förstås). Trots att den är extra dry tycker jag att den har en viss sötma.
    Den är SÅÅ GOD!
  • BlackWIngedAngel
    Rebekka 2012 skrev 2011-06-16 19:25:04 följande:
    Hahaha, ja smaken är ju som baken... Flört Jag tycker inte att den är sliskig, men det är ju olika vad man tycker såklart Glad Läste iofs inget om torrt vin, men men. Det var kanske underförstått.
    Nej det står faktiskt inte torrt i trådstarten i alla fall, det håller jag med dig om. Men TS bad om tips på mousserande vin som inte är så söta. Och oavsett om man upplever det som sliskigt eller inte så är ju Asti Cinzano onekligen en av de riktigt söta sorterna.
  • EMMA81

Jag kan rekommendera Lambrusco dell'Emilia Bianco (nr 12434) kostar under 49kr. Vi dök på den på systemet och köpte den för att prova. Den har verkligen blivit omtyckt när vi har bjudit på den vid olika tillfällen och vi har ännu inte dykt på någon som tyckt att den har varit söt. Jag kan verkligen rekommendera att ni i alla fall köper den och provar Glad

Svar på tråden Brudskålen