• vivvikka

Festen på 1 årsdagen - tips?

Vi gifte oss i höstas, långt borta från släkt och vänner, själva med vittnen. Nu vill vi ha bröllopsfest och funderar på årsdagen. Jag känner att jag saknar en del av vad jag tänkt mig mitt bröllop skulle vara i och med att ingen var med utom vi. 
    Vad tycker ni, har någon gjort liknande?
    Kanske borde vi haft ett stort traditionellt bröllop med en gång, men nu blev det inte så. Vårt barn var bara 10 dagar och vi bodde långt bort. Min man gillar inte att stå i centrum. Det var borgligt, så jag tänkte att denna gång kan vi vara i kyrkan. Tänkte annars också att eftersom vi vill ha ett till barn så kan vi ha festen ihop med det dopet. detta dop till första barnet vara bara våra föräldrar och syskon. 

• Svar på tråden Festen på 1 årsdagen - tips?
  • lilla jag

Flera i min sambos familj har gjort på det sättet som ni gör. Detta var även våran tanke men vi gjorde en annan variant av det hela istället. Men dom som har haft festen separat från vigseln har varit mycket nöjda med detta och flera har även haft festen som en temafest. Vi harde tänkt att köra temat "Personer/karaktärer i filmer" men dom andra har haft Bondtema mm. Dom har haft som en bröllopsfest "ska vara" med middag, presenter, tal, vals och dans hela natten lång. Det finns ingenting som säger att man måste ha ett stort bröllop, jag tycker att ni ska göra precis så stort som ni känner att ni trivs med. Lycka till!

• vivvikka

Tack för svaret! Nu verkar det som att min man gått med på att ha bröllopsfest i samband med ett årsdagen. Och jag själv blir glad vid tanken att vi inte "missat något" genom att inte ha någon fest. Skulle gärna ha fest med middag, dans, och sedan åka på bröllopsresa. Då är ju vårt barn också ett år, så då kan han kanske vara hos mormor/farmor några dagar själv? Vart åker man på bröllopsresa i 4-5 dagar i oktober där det är lite varmt? Vill inte resa långt... Ska det vara dans behöver vi hyra lokal. Eftersom det är exakt ett år senare kan jag ju ha samma kläder också, hade vita stövlar och jacka eftersom vi gifte oss ute. vita strumpbyxor, stickade, och en diskret klänning som inte syntes speciellt. den var bra för att jag ammade då men nu tänkte jag att jag kunde ja en finare, vit, brudklänning fast också till knäna då så den passar med resten. fast vi gifte oss ute på stranden, och nu är vi inne så då lär jag ju ändå inte ha tjocka stövlar inne hela kvällen.
    usch, det blir ju lite dyrt och jobbigt också :) fast jag så gärna vill ha ett fint drömbröllopsfest som många andra...  

Svar på tråden Festen på 1 årsdagen - tips?