• tesso77

Ska smälta ner våra ringar-vilket betalar bäst?

Vi ska smälta ner våra guld-ringar och istället ha vitgulds ringar. Har varit och pratat med en guldsmedsaffär och de kunde inte säga exakt vad vi får för våra guldringar mer än att guldsmeden tar 2000:- för jobbet.
    Men så fick jag ett reklam-bla på posten idag om nåt företag som köper in guld så får man kontanter. Vet nån vilket som lönar sig mest? Vi har tänkt att köpa nya vitguldsringar på samma smyckes affär som jag pratat med.

• Svar på tråden Ska smälta ner våra ringar-vilket betalar bäst?
  • Amejuli

Hej på dig. Så som jag har fått det förklarat av en smed så är det ofta dyrare att använda specifikt eget guld som man smält ner eftersom många smeder då först behöve rena och bearbeta guldet. Men att snävnde det egena guldet kanske inta alls var aktuellt för er.

Vi ska lämna in ganska mycket guld som delbetalning (Men då alltså inte använda just detta guldet till våra nya ringar.) Jag hade sådan tur att det bästa pris jag fick för guldet råkade vara på just den butiken där jag ville köpa min ring. Jag har inte kollat extremt nog men en hel del iaf.

Vart bor ni? Vilka priserbjudanden har ni fått för guldet? Vad erbjöd de i reklamen ni fick hemskickad och vilket företag var det?

Tycker det var lite konstigt att de inte kunde säga ett pris ni skulle få för ert guld. Var det för att ni ville smälta ner och använda just det guldet?

• tesso77

Nu har jag pratat med guldsmedsaffären igen, hon sa att de köper in vårat guld, sen får man antingen pengar för det eller, kan man välja att köpa de nya ringarna där och "betala av" med guldet vi hade plus få 30% på köpet. Det tyckte jag lät helt ok! Jag ska dit på måndag och väga guldet så får vi se vad det hamnar på.
    Tyvärr skrev dom inte ut i annonsbladet vad man de betalar, man måste åka dit och få det bedömt.

Svar på tråden Ska smälta ner våra ringar-vilket betalar bäst?