• Ellis

Har redan varsin ring - hur gör vi vid vigseln?

Hej!

Jag insåg att vi har nog gjort lite "tvärtom", när vi förlovade oss så hade sambon köpt varsin ring till oss. (Vilket var det jag ville också för jag tyckte att det var orättvist att bara jag skulle få en ring) Så han har en ring och jag har en. Han vill inte ha två ringar sen men vi ska köpa en till till mig. Jag tyckte vi kunde köpa en snygg tumring eller något istället till honom så vi ändå får varsin men det tyckte han inte behövdes.

Nu är det visserligen inte aktuellt förrän nästa sommar men jag kom att tänka på det nu. Hur gör vi vid vigseln? Ska bara han trä den nya ringen över mitt finger och jag inte trä något av hans finger. Eller kan man ta av hans förlovningsring och trä på den igen under vigseln?

Det finns kanske inga direkta måsten, jag är väl mest ute efter att få era reflektioner kring det. Hur brukar man göra, någon som har gjort lika dant och tänkt hur de ska göra vid vigseln osv Glad

• Svar på tråden Har redan varsin ring - hur gör vi vid vigseln?
  • Kattpoet

I Sverige brukar killen få en ring vid förlovningen, den återanvänds sedan vi bröllopet.  När  jag gifte  mig  för  15 år sen  så skrev  man bara  in bröllops datumet i ringen  och tror att man  gör så fortfarande.

Jag har varit förlovad 3 gånger,  2 gånger i Sverige och en i Skottland och alla gånger har killen fått en ring.

• nötmix
    Ellis skrev 2011-06-10 11:02:20 följande:
    Hej!

Jag insåg att vi har nog gjort lite "tvärtom", när vi förlovade oss så hade sambon köpt varsin ring till oss. (Vilket var det jag ville också för jag tyckte att det var orättvist att bara jag skulle få en ring) Så han har en ring och jag har en. Han vill inte ha två ringar sen men vi ska köpa en till till mig. Jag tyckte vi kunde köpa en snygg tumring eller något istället till honom så vi ändå får varsin men det tyckte han inte behövdes.

Nu är det visserligen inte aktuellt förrän nästa sommar men jag kom att tänka på det nu. Hur gör vi vid vigseln? Ska bara han trä den nya ringen över mitt finger och jag inte trä något av hans finger. Eller kan man ta av hans förlovningsring och trä på den igen under vigseln?

Det finns kanske inga direkta måsten, jag är väl mest ute efter att få era reflektioner kring det. Hur brukar man göra, någon som har gjort lika dant och tänkt hur de ska göra vid vigseln osv Glad
    Ja men ni ska väl rodera ringarna innan bröllopet? då blir de fina och som "nya" vilket gör att du medfördel sätter på honom hans förlovningsring med som ovan nämts den nya gravyren också.
  • nötmix

Nu tog jag för givet att ni hade ringar i vitguld, men de ska ju ändå graveras om de är i röttguld och putsas upp, samma gäller vid silver ringar. (gravyren gäller ju även vid titanringar också)

• Lumys

Vi lägger till lite gravyr på våra ringar vid vigseln eftersom vigseldatum ska stå brevid förlovningsdatum. (vi ska ha samma ringar då vi bara vill ha en var) så vi har tagit av oss de ringarna nu tre månader innan bröllopet och skickat iväg dem. Tar inte på oss dem igen förrän vid vigseln. Känns som en bra lösning för oss :)

• BlomAnna

MAn graverar fortfarande bara in vigseldatumet i mannens förlovningsring och sätter sedan på den under vigseln. Om nu inte mannen vill ha två ringar för man får ju göra som man vill

• BlomAnna

Självklart putsar man ju upp bådas förlovningsringar innan vigseln

• Ellis
    Kattpoet skrev 2011-06-10 11:05:36 följande:
    I Sverige brukar killen få en ring vid förlovningen, den återanvänds sedan vi bröllopet.  När  jag gifte  mig  för  15 år sen  så skrev  man bara  in bröllops datumet i ringen  och tror att man  gör så fortfarande.

Jag har varit förlovad 3 gånger,  2 gånger i Sverige och en i Skottland och alla gånger har killen fått en ring.
    Okej då var det inte tvärtom då. Vi har redan text i våra ringar men det går kanske att klämma in datum också. Tack så mycket för svaret! Glad
  • Ellis
    BlomAnna skrev 2011-06-10 11:16:21 följande:
    Självklart putsar man ju upp bådas förlovningsringar innan vigseln
    Ah putsa upp dem också! Så mycket som jag inte har någon aning om, tack! Glad
  • Ellis

Ni är så snabba på att svara allihop! Tack så mycket! Glad

• brudflickan

Vi gör så att endast jag får en vigselring medans vi båda redan har varsin förlovningsring. Vid vår vigsel så säger min blivande man i sitt löfte att "bla bla bla som ett tecken på vårt äktenskap ger jag dig denna ring" medan jag svarar  "bla bla bla som ett tecken på vårt äktenskap tar jag emot denna ring"... 
    Problemet löst=) 

• BlomAnna
    brudflickan skrev 2011-06-10 11:23:15 följande:
    Vi gör så att endast jag får en vigselring medans vi båda redan har varsin förlovningsring. Vid vår vigsel så säger min blivande man i sitt löfte att "bla bla bla som ett tecken på vårt äktenskap ger jag dig denna ring" medan jag svarar  "bla bla bla som ett tecken på vårt äktenskap tar jag emot denna ring"... 
    Problemet löst=) 
    Fast det finns väl egentligen aldrig något problem för svenska vigslar är ju utformade för att mannen har en ring...jag har iaf aldrig sett ett problem med det. MEn det är ju fint som ni ska göra med.
  • brudflickan

Precis! Var väl mest att min blivande tyckte et kändes bakvänt o först ta av o sen ta på sig ringen igen...Så var vår vigselförättare som gav oss tipset=)

Svar på tråden Har redan varsin ring - hur gör vi vid vigseln?