• thejon

Vad betalade ni för maten?

Skulle vilja veta vad ni betalade för bröllopsmiddagen, om ni hade egen buffé, två/trerätters, catering eller något annat.. Funderar själva över att välja catering för att slippa fixa allt själva och låta de närmaste slippa också, skulle va skönt med en sak mindre att tänka på =) Frågan är bara vad det kostar.. beror så klart på firma och vilka tjänster man väljer att nyttja men dela gärna med er av era erfarenheter!

• Svar på tråden Vad betalade ni för maten?
  • Pinkgrape

Vi har valt att ha middagen i en festvåning på ett hotell här. De ordnar ju såklart maten då. Vi har valt 3-rätters och det kostar 350kr/person. Utöver det tillkommer då all dryck, tårta och kaffe.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • blivandefruAson

Vi har "räknat ut" att det kommer kosta ungefär 20000 :- för vår middag och då har vi endast räknat med ett glas vin till en trerätters-middag. Så det kommer kosta mera, men det känns det värt.
    Det är klart att vi skulle kunna göra det ännu billigare med catering och buffé men då vi har sett ut ett ställe där vi vill vara och som ligger i anslutning till det hotell som vi och våra gäster ska övernatta på så har vi valt att lägga lite extra pengar på det.

• Amejuli

hej. Ja det är svårt det där. jag hade tänkt att fixa mycket själv först då det ju kostar så mycket annars. Men mina föräldrar och svärföräldrarna bestämde sig för att bidra med pengar till detta på villkor att vi inte gjorde något själva och då var det ju inte så mycket att snacka om. Men jag har fortfarande inte hittat någon catering som passar oss så det känns lite jobbigt.

Det vi tittat på hittills lutar iaf åt att det blir någonstans runt 300/pers för buffé men sen tillkommer tårtan. Har sett bra mycket billigare också men då har de varit upptagna eller inte verkat bra.

Men det är nog bra om man har lite tid på sig att kolla upp många alternativ.

• blivandefruAson

Vi kommer bli ca 30 personer på middagen.

• Amejuli

Kan tillägga att det även ingår efterrätt i de 300...

• bride to be

Vi har valt 2-rätters och tårta. Det går på 27000 till 55 personer och dricka till blir 30000 till.

• SnartFruSir

Vi har valt 3-rätters som min pappas företag fixar. Sedan är det fri bar, så det ingår kanske inte helt i middagspriset. Men med serveringspersonal, mat, tårta och alla alkohol så räknar vi med ca 50 000 kr på 92 gäster, totalt för hela kvällen.

• Sebastiána

För bara maten, dvs förrätt, varmrättsbuffé och tårta + spettekaka betalade vi sammanlagt 11271:- till 34 personer. Då beställde vi 8 portioner extra av allt utom förrätten. I den ursprungliga budgeten hade vi räknat med det dubbla

• S2011

Vi har valt att ha bröllopsmiddagen i festvåningen på ett hotell. Kostar oss  24700 kr.
    I priset ingår: lokalhyra, städning, dekorationer, dukning, serveringspersonal, 1 glas bubbel, 2 glas vin (alt öl), 2 kaffe, buffé inkl 2 efterrätter samt tårta.

Om vi bestämmer oss för att lägga på avec också (velar ännu om det..) så landar det istället på 27313 kr.

När vi började räkna på budgeten var min blivande man väldigt inne på att hyra "tom lokal", catera på sidan om, hyra in personal, köpa alkohol i tyskland osv osv. Men efter vi hade räknat på detta och jämfört alternativen så visade det sig att det inte kostade så himla mycket mer att satsa på festvåningen, så så fick det bli :)

• snartfru

Vi kommer ha 3-rätters meny med vin och efterföljande tårta. I vårat kuvertpris ingår även serveringspersonal, lokalhyra samt blomsterarrangemang. 2000 kronor per person betalar vi. 50-60 gäster bjudna.

• TheD

Vi kommer ha medelhavsbuffé som hotellet fixar. Det ska ändras lite med maten nu snart... Men priset är 189:- per person :)

• Lillskoj
    S2011 skrev 2011-06-10 12:33:29 följande:
    Vi har valt att ha bröllopsmiddagen i festvåningen på ett hotell. Kostar oss  24700 kr.
    I priset ingår: lokalhyra, städning, dekorationer, dukning, serveringspersonal, 1 glas bubbel, 2 glas vin (alt öl), 2 kaffe, buffé inkl 2 efterrätter samt tårta.

Om vi bestämmer oss för att lägga på avec också (velar ännu om det..) så landar det istället på 27313 kr.

När vi började räkna på budgeten var min blivande man väldigt inne på att hyra "tom lokal", catera på sidan om, hyra in personal, köpa alkohol i tyskland osv osv. Men efter vi hade räknat på detta och jämfört alternativen så visade det sig att det inte kostade så himla mycket mer att satsa på festvåningen, så så fick det bli :)
    Vi räknade också på "tom lokal" och allt vad det innebär (catering, alkohol, personal, porslin, göra mkt själv m. m.) VS festvåning då allt ingår. Tror t.om. att det nästan blev billigare med festvåning i slutändan. och det enda du behöver göra är att provsmaka menyn innan

I vårt ingick:
    Lokal (i princip hela hotellet. Middag ute i ett partytält och fest inne)
    Dukning
    Personal
    Brudskål
    2-rätters + cupcake
    3 glas vin (varav ett dessertvin)
    Kaffe
    Chokladpralin
    Avecc
    1 drink/ vin/ öl i baren
    Vickning (korv m bröd)

Kommer inte ihåg exakt summa, men runt 800 kr/ pers och vi var 80 personer. Allt var super!
  • S2011
    Lillskoj skrev 2011-06-10 13:33:14 följande:
    Vi räknade också på "tom lokal" och allt vad det innebär (catering, alkohol, personal, porslin, göra mkt själv m. m.) VS festvåning då allt ingår. Tror t.om. att det nästan blev billigare med festvåning i slutändan. och det enda du behöver göra är att provsmaka menyn innan

I vårt ingick:
    Lokal (i princip hela hotellet. Middag ute i ett partytält och fest inne)
    Dukning
    Personal
    Brudskål
    2-rätters + cupcake
    3 glas vin (varav ett dessertvin)
    Kaffe
    Chokladpralin
    Avecc
    1 drink/ vin/ öl i baren
    Vickning (korv m bröd)

Kommer inte ihåg exakt summa, men runt 800 kr/ pers och vi var 80 personer. Allt var super!
    Ja, jag är verkligen för festvåningsalternativ, där man slipper få magsår av en att-göra-lista som är längre än tomtens julklappslista. Så himla skönt att "bara" boka, prova och prata önskemål och förväntningar!
  • thejon

Tack för svaren, ja det verkar ju nästan som att det inte är någon större prisskillnad på att hyra typ allt :) eller att fixa allt själv :) Ska absolut kolla in några festvåningar

• Tårtsmula

Vi kommer att betala ungefär 20 000 kr för 55 gäster, utan tårta och dryck.

• Kattpoet

Bröllops middagen  gick på 100 kr per person, det var buffë med catering och då ingick ett glas vin eller vatten.
    Tårtan gjorde jag själv och jag vet inte hur mycket  den kostade. 
    Löftesförnyelsen  gick på 60 kr  per person, då var det buffe, fikabord och  kladdkaka och allt var hemgjort.

• marimekko86

Tror vi kommer betala omkring 25 000 för förätt och antingen buffé eller varmrätt (inte bestämt oss än) och bröllopstårta. Då ingår kaffe, personal, dukning och servering osv.

Lokalen kostar 10 000 inklusive städ,ljud,ljus,scen mm. Sedan tillkommer drycken som vi köper själva och bjuder på under hela kvällen Antar att det kommer kosta endel. Vi kommer vara ca 75-80 gäster.

• mikita

Vi hade buffé, catering. Vi hyrde porslin från samma ställe. Ingen personal. Mat + porslin gick på 145 kr/pers. Sedan tillkom dryck och tårta. Tårtan kostade 42 kr/pers. Drycken har vi inte räknat ut än, vi kommer lämna tillbaka en del som inte gick åt.

• dreams come true

Vi ska vara i restaurangskolans lokaler, har hyrt in kock och serveringspersonal och har trerätters.

Mat, inkl. personal men exkl. dricka har vi räknat går på ca 15 000:- för 60 personer..

• smidefors

Jättebra tråd, jag funderar också på hur mycket man kommer behöva lägga.... Vi ska ha 50 gäster ungefär o tänkte bjuda på skaldjursbuffe.... För maten har jag räknat typ 11.000 o lika mycket för spriten, som jag beställer från Tyskland.... Vet inte om vi vill ha tårta eller ngt också, men i så fall får det bli hembakat. 

Svar på tråden Vad betalade ni för maten?