• Jag han

    Hur gör vi med min ring??

    Vi är inte förlovade. Vi köpte tre ringar till vår dag. En till honom och två till mig. Grejen är att han vill ha sin i kyrkan. Hur kan man göra med min "förlovningsring"? Ska han sätta på mig den på morgonen, medan han inte får någon? Känns lite oromantiskt och trist. Eller ska jag bara sätta på mig den själv? Dessutom köpte jag ju bara förlovningsringen för att det skulle vara snyggt till vigselringen! Hade gärna skippat den annars och bara tagit varsin vigselring.

  • Svar på tråden Hur gör vi med min ring??
  • Mace
    BrudInnan 30 skrev 2011-06-10 11:59:00 följande:
    Oki oki! Jag är väl per definition förlovad då

    Det är intressant att höra hur det var förr i tiden (ring som pant? det var lite kul) men idag tror många tänker förlovning=ring, ett steg innnan giftermålet, eller bara en commitment mer än att vara ihop. många är ju förlovade utan en tanke på nåt bröllop, eller förlovade i 20 år. eller så hoppar man förlovning och gifter sig direkt man KAN tycka o tänka lite olika i dagens läge
    Tycka och tänka olika kan man definitivt, men man kan inte ändra meningen i ord.

    Dock är jag lite intresserad av vad du menar att en förlovning skulle innebära? Om det inte är att man bestämmer sig för att gifta sig med varandra, vad är det då? Är det att man får en ring? För i så fall har jag varit förlovad sen tre veckor efter vi träffades eftersom jag fick en ring i present av min kille...  
  • BrudInnan 30

    Jag vet många som förlovar sig utan att ha bestämt om något bröllop. Måga yngre personer förlovar sig till höger och vänster och de är verkligen inte inne på något bröllop. Men jag förstår att det är en "speciell" typ av folk här. med det menar jag  bara att eftersom det här är ett bröllopsforum, så är man ju här om man planerar storslagna (ofta) bröllop som man har planerat ett år innan och kanske drömt om i hela sitt liv.

    ang ringen, att man bär en ring är ju ganska tydligt tecken på att man hör ihop med någon mer än bara dejta, nån mellanting mellan gift o ihop.

    jag tror att vi pratar om olika kretsar/åldrar helt enkelt

  • Smillr

    Bekanta till mig köpte inte förlovningsringar från början men kom på att de ville ha det sen. De bytte ringar på trappan utanför kyrkan på väg in till vigseln......Solig

  • Mace
    BrudInnan 30 skrev 2011-06-10 14:50:11 följande:
    Jag vet många som förlovar sig utan att ha bestämt om något bröllop. Måga yngre personer förlovar sig till höger och vänster och de är verkligen inte inne på något bröllop. Men jag förstår att det är en "speciell" typ av folk här. med det menar jag  bara att eftersom det här är ett bröllopsforum, så är man ju här om man planerar storslagna (ofta) bröllop som man har planerat ett år innan och kanske drömt om i hela sitt liv.

    ang ringen, att man bär en ring är ju ganska tydligt tecken på att man hör ihop med någon mer än bara dejta, nån mellanting mellan gift o ihop.

    jag tror att vi pratar om olika kretsar/åldrar helt enkelt
    Jo, jag vet att många gör det, men det ändrar fortfarande inte grejen. Förlovad betyder att man tänkt gifta sig. Sen vet jag att många förlovar sig utan att planera bröllop och att många unga förlovar sig för att de tänker att det skall hålla för evigt, men förlovning hänger ändå ihop med bröllop och är just tiden från det att man bestämt sig fram till dess att man gifter sig. Personligen tycker jag vuxna som "förlovar" sig utan att ha tänkt gifta sig bara är pinsamma - då har man liksom inte ens fattat vad man gör. (Att man gör det som tonåring när man är dödskär och tänker att allt kommer vara för evigt är lite en annan sak... )

    Det är klart att man kan göra sina egna grejor av allt. Det finns de som hävdar att de gift sig också, utan att staten anser det vara så, och eftersom förlovning just inte har någon juridiskt mening längre så kan man ju lätt lägga vilken innebörd man vill i det. Skall man däremot se till vad det faktiskt betyder så finns det faktiskt en definition. Och man är definitivt förlovad när man bestämt sig för att gifta sig.  
  • BrudInnan 30
    Mace skrev 2011-06-10 20:50:02 följande:
    Jo, jag vet att många gör det, men det ändrar fortfarande inte grejen. Förlovad betyder att man tänkt gifta sig. Sen vet jag att många förlovar sig utan att planera bröllop och att många unga förlovar sig för att de tänker att det skall hålla för evigt, men förlovning hänger ändå ihop med bröllop och är just tiden från det att man bestämt sig fram till dess att man gifter sig. Personligen tycker jag vuxna som "förlovar" sig utan att ha tänkt gifta sig bara är pinsamma - då har man liksom inte ens fattat vad man gör. (Att man gör det som tonåring när man är dödskär och tänker att allt kommer vara för evigt är lite en annan sak... )

    Det är klart att man kan göra sina egna grejor av allt. Det finns de som hävdar att de gift sig också, utan att staten anser det vara så, och eftersom förlovning just inte har någon juridiskt mening längre så kan man ju lätt lägga vilken innebörd man vill i det. Skall man däremot se till vad det faktiskt betyder så finns det faktiskt en definition. Och man är definitivt förlovad när man bestämt sig för att gifta sig.  
    ja du har helt rätt!
  • Loche

    Varför inte äta en romantisk middag ihop och sätta på varandra förlovningsringarna i samband med den? :)

  • BeccaBus
    Mace skrev 2011-06-10 14:25:57 följande:
    Tycka och tänka olika kan man definitivt, men man kan inte ändra meningen i ord.
    Mace skrev 2011-06-10 20:50:02 följande:
    Jo, jag vet att många gör det, men det ändrar fortfarande inte grejen. Förlovad betyder att man tänkt gifta sig. Sen vet jag att många förlovar sig utan att planera bröllop...
    NE definierar förlovning som: "tillkännagivande av en parrelation som avser att leda till äktenskap eller stadigvarande förhållande."

    Mig tycks det som om det måste ske en aktiv handling genom ett "tillkännagivande" för att man ska räknas som ingå en förlovning. Däremot är det ju skillnad på substantivet förlovning och adjektivet förlovad. 

    Definitionen betyder även att personer som förlovar sig och aldrig gifter sig är helt inom ramen för "förlovning". 
  • knyttan
    Jag han skrev 2011-06-10 05:38:01 följande:
    Vi är inte förlovade. Vi köpte tre ringar till vår dag. En till honom och två till mig. Grejen är att han vill ha sin i kyrkan. Hur kan man göra med min "förlovningsring"? Ska han sätta på mig den på morgonen, medan han inte får någon? Känns lite oromantiskt och trist. Eller ska jag bara sätta på mig den själv? Dessutom köpte jag ju bara förlovningsringen för att det skulle vara snyggt till vigselringen! Hade gärna skippat den annars och bara tagit varsin vigselring.
    Om ni inte vill använda den ena ringen som förlovningsring, kan den inte bli din morgongåva då? Alltså att du får en av ringarna på morgonen efter vigseln. Det finns ju många som har tre ringar, en förlovnings, en vigsel och en i morgongåva, men du kan ju skippa förlovningsringen istället.. Bara en tanke...
    Mace skrev 2011-06-10 10:27:25 följande:
    Men alltså - NEJ. Men förlovning gör man inte som man vill. Förlovning är inte något man bara definierar själv och lägger vilken betydelse man vill i. Förlovning är när man bestämt sig för att gifta sig, och eftersom du MÅSTE skicka in hindersprövningen i alla fall en månad innan så kommer du att vara förlovad i i alla fall en månad. Ringar och sådant är frivilligt, men förlovad blir du. Däremot har det ingen juridisk betydelse, som sagt, men du är fortfarande förlovad när du kommit överrens om att gifta dig med någon.

    Förlovning = överrenskomelse om att gifta sig. 

    Man kan välja att prata om det eller ej och man kan göra det till en grej eller bara strunta i det, men du är förlovad när du bestämt att du skall gifta dig. Det är inte en definitionsfråga. 
    Det finns en massa åsikter om förlovningar hit och dit och ska och måste och folk som vill tala om hur det går till. Man "måste" inte förlova sig innan man gifter sig, det finns massvis av människor som aldrig har varit förlovade och bara rätt upp och ned en dag gick och gifte sig, bl a. mina föräldrar. Att man lämnar in en hindersprövning innebär inte att man är förlovad. Så det är visst en definitionsfråga! Du definierar alla som har utalat att de ska gifta sig innom en viss tid som "förlovade" - även om de själva inte definierar sig som det... Varför gäller din definition över deras menar du? Förlovning är inte en juridisk term, i motsats till vigsel, (så man kan faktiskt inte säga att man är gift om man inte har blivit lagligt vigd och det är en jätteskillnad!) däremot finns det en tradition av att man förlovar sig. Traditioner kan man som bekant göra lite som man vill med - vissa måste ha dopp i grytan och lutfisk enligt farfars farmors gammelmosters recept varje julafton och andra drar till Thailand. Så precis som jul och studenten och midsommarfirande är det faktiskt en högst frivillig grej med förlovning, om, och hur man väljer att utforma den...
  • TerrorMorsan
    knyttan skrev 2011-06-10 23:21:45 följande:
    Om ni inte vill använda den ena ringen som förlovningsring, kan den inte bli din morgongåva då? Alltså att du får en av ringarna på morgonen efter vigseln. Det finns ju många som har tre ringar, en förlovnings, en vigsel och en i morgongåva, men du kan ju skippa förlovningsringen istället.. Bara en tanke...
    Mace skrev 2011-06-10 10:27:25 följande:
    Men alltså - NEJ. Men förlovning gör man inte som man vill. Förlovning är inte något man bara definierar själv och lägger vilken betydelse man vill i. Förlovning är när man bestämt sig för att gifta sig, och eftersom du MÅSTE skicka in hindersprövningen i alla fall en månad innan så kommer du att vara förlovad i i alla fall en månad. Ringar och sådant är frivilligt, men förlovad blir du. Däremot har det ingen juridisk betydelse, som sagt, men du är fortfarande förlovad när du kommit överrens om att gifta dig med någon.

    Förlovning = överrenskomelse om att gifta sig. 

    Man kan välja att prata om det eller ej och man kan göra det till en grej eller bara strunta i det, men du är förlovad när du bestämt att du skall gifta dig. Det är inte en definitionsfråga. 
    Det finns en massa åsikter om förlovningar hit och dit och ska och måste och folk som vill tala om hur det går till. Man "måste" inte förlova sig innan man gifter sig, det finns massvis av människor som aldrig har varit förlovade och bara rätt upp och ned en dag gick och gifte sig, bl a. mina föräldrar. Att man lämnar in en hindersprövning innebär inte att man är förlovad. Så det är visst en definitionsfråga! Du definierar alla som har utalat att de ska gifta sig innom en viss tid som "förlovade" - även om de själva inte definierar sig som det... Varför gäller din definition över deras menar du? Förlovning är inte en juridisk term, i motsats till vigsel, (så man kan faktiskt inte säga att man är gift om man inte har blivit lagligt vigd och det är en jätteskillnad!) däremot finns det en tradition av att man förlovar sig. Traditioner kan man som bekant göra lite som man vill med - vissa måste ha dopp i grytan och lutfisk enligt farfars farmors gammelmosters recept varje julafton och andra drar till Thailand. Så precis som jul och studenten och midsommarfirande är det faktiskt en högst frivillig grej med förlovning, om, och hur man väljer att utforma den...
    vi är en av dom som <INTE förlova oss innan utan gifter oss =) ring som ring vi älskar varann ändå =) 
  • Jag han

    Oj vad många inlägg!
    Har inte hunnit kika förrän nu.. :)

    Får nog bli så att sambon sätter på mig ringen på morgonen innan vigseln, eftersom vi satt  samma datum  i alla tre ringar.

    För mig var nog så att ringarna gör förlovningen, och då blev det lite tokigt eftersom han inte har en, och min är graverad tll vigseldagen.
    Köpte den mest för att det skulle passa så fint ihop med min vigselring. :)

    Tack snälla ni för alla svar!

  • teddy66

    NU vet jag inte när bröllopet ska stå och hur lång tid innan vigseln ni får ringarna. Men som någon tidigare skrev, avnjut en god middag och trä på ring 1 dagen innan tex eller på morgonen. Kanske inte så kul att ha ring 1 på sig för lång tid innan ooch den blir repig så men får lämna in den för puts puts innnan vigseln.

  • Kattpoet

    För  15 år sedan innan  så brukade mannen ha 1 ring, den var både vigselring och bröllopsring.  Jag blir så förvånad hur snabbt folk glömmer bort traditioner och hur vi i Sverige gör saker och ting.

    Lycka till med att  inte  lova i för väg att ni ska gifta er och sedan gifta er.  
    Man kan inte bara få för sig att gifta sig och göra det på en dag,  hindersprövning tar tid  allt i från 14 dagar upp till två månader.  Under den tiden lovar ni väl att ni ska gifta er med personen?  Eller velar ni enda tills ni står framför prästen / vigselförättaren?
    Även när kyrkan höll i den så var den inte direkt, det tog tid, snabbare om man var från samma by. 

  • BeccaBus

    Förlovningen är inget statisk ord. Det är inte samma sak som att lova någon att inte gifta sig med någon annan. Jag anser att det inte går att bestämma för andra vad ordet förlovningen innebär för som nämnt ovan är det numeta en tradition och inte någon laglig överenskommelse. Det är väl som ordet vuxen. Det finns en definition av Det men ingen kan bestämma åt någon annan när man är Det


  • Kattpoet

    Ords betydelse och definition är rätt så viktiga för samhället, utan dem har vi inget sätt att  komunicera.

Svar på tråden Hur gör vi med min ring??