• Stepha­nie88
    Äldre 7 Jun 13:01
    3984 visningar
    10 svar
    10
    3984

    Blivande makens efternamn som mellan namn?

    Hejsan!

    Vi ska gifta oss i år i december. Och jag funderar nu över det här med efternamn och mellanamn.
    Varken jag eller sambon vill byta efternamn. Inte sist jag pratade med honom iaf.

    Och jag funderar nu därför på om jag ska lägga till hans efternamn som mellannamn? Men frågan är får jag göra det? Eller får jag bara ta hela efternamnet rakt av?

    Vore ytterst tacksam för svar.

  • Svar på tråden Blivande makens efternamn som mellan namn?
  • majfli­cka
    Äldre 7 Jun 16:15
    #1

    Hej!
    Det är ett vanligt förfarande att den ena parten lägger till den andres efternamn som mellannamn. Det är bara att fylla i på namnblanketten ni skickar in. Finns på skatteverkets hemsida. Lycka till!

  • Äldre 7 Jun 19:29
    #2
  • Stepha­nie88
    Äldre 7 Jun 22:32
    #3

    Tack för era svar. Vad glad jag blir att man kan göra så. :)


  • Äldre 8 Jun 01:35
    #4

    Vi kommer ta mitt som efternamn men fästmannen kommer behålla sitt nuvarande efternamn som mellannamn... Men jag kan inte förstå varför?!?!?!  ;)

  • Stepha­nie88
    Äldre 9 Jun 01:27
    #5
    TheD skrev 2011-06-08 01:35:08 följande:
    Vi kommer ta mitt som efternamn men fästmannen kommer behålla sitt nuvarande efternamn som mellannamn... Men jag kan inte förstå varför?!?!?!  ;)
    Vill du inte? Gillar du det inte? Eller vill du att ni helt sonika bara ska ha ett?

    Jag har redan gjort klart för min blivande att jag inte byter för något i världen. Jag har ett annorlunda och väldigt sällsynt efternamn. Så våra barn har mitt efternamn som ja efternamn och sedan deras pappas som mellannamn. Så det blir endå båda. Det är så jag vill ha det med. Så att jag heter som barnen.
  • Mirjam­i
    Äldre 9 Jun 11:12
    #6

    Jag tog släktnamnet mitt i god tid före vigseln så jag heter det nu trots att bröllopet inte ägt rum än. Efter vigseln tar jag hans namn som mellannamn men behåller släktnamnet som mitt "riktiga". Barnen kommer heta som mig och han behåller sitt eget. Eller mellannamn blir det inte, hans namn blir sist, mellannamnet bärs nämligen sist berättade Skatteverket (mysko!). De påpekade tydligt vikten av att skriva rätt i papperen, annars mister mina barn möjligheten att ta mitt släktnamn som efternamn!

  • Äldre 9 Jun 18:42
    #7
    TheD skrev 2011-06-08 01:35:08 följande:
    Vi kommer ta mitt som efternamn men fästmannen kommer behålla sitt nuvarande efternamn som mellannamn... Men jag kan inte förstå varför?!?!?!  ;)
    det är ju svårt att ha synpunkter på vad någon annan vill heta...
  • Äldre 19 Jun 02:00
    #8
    anne på grönkulla skrev 2011-06-09 18:42:36 följande:
    det är ju svårt att ha synpunkter på vad någon annan vill heta...
    Synpunkter kan man ha :) Men när ett efternamn är fult alt. att man har chansen att komma ett steg längre från en person så....

    Det är lite där jag snurrar runt haha
  • Äldre 19 Jun 02:02
    #9
    Stephanie88 skrev 2011-06-09 01:27:12 följande:
    Vill du inte? Gillar du det inte? Eller vill du att ni helt sonika bara ska ha ett?

    Jag har redan gjort klart för min blivande att jag inte byter för något i världen. Jag har ett annorlunda och väldigt sällsynt efternamn. Så våra barn har mitt efternamn som ja efternamn och sedan deras pappas som mellannamn. Så det blir endå båda. Det är så jag vill ha det med. Så att jag heter som barnen.
    Vi kommer ha ett ha mitt som efternamn. För jag gjorde som du; klart förmin blivande att jag byter ALDRIGmitt efternamn och han vill ju att vi ska heta lika så då får han byta. Mitt efternamn är det inte många som har, tack &lov ;).... Han har ett mer vanligt namn...och jag gillar det INTE!! Men det viktiga är att vi heter lika och han hade inga synpunkter på det :)
  • Äldre 19 Jun 11:55
    #10

    Sant, synpunkter kan man ha, men man kan inte bestämma vad nån annan ska heta mot dens vilja, tänkte jag. Är man oense brukar mitt tips vara att den som tycker det är viktigast att heta samma får också tänka sig att byta. Men ni tycks ju ha enats om motsatsen - good for you!

Svar på tråden Blivande makens efternamn som mellan namn?