• Äldre 6 Jun 08:55
    2131 visningar
    5 svar
    5
    2131

    Budjet dilemma, ge råd

    Detta har börjat störa mig enormt. Bröllopet är om knappt 2 mån.
    Karln ville ha bröllopet på herrgård/slott. Det är jätteromantiskt men dyrt.
    Vi måste begränsa gästar till max 60st.Då blir det ingen dricka och ingen tårta för det spräcker budgeten.
    Dock ingår allt med dukning, servering, blomster dekoration, stora ytor.
    För mig gör det inget om det är alkoholfritt.

    Det som är dilemmat är: På det billigare stället skulle vi kunna ta catering, ca 90gäster, ha tårta m.m.
    och spara minst 10000kr. Dock finns ingen plats för ens en bröllopsdans, vi måste skaffa dukar från någonstans och städa själv.

    Vi gillar första alternativet men då är budjeten max, hans kostymkostnad är inte ens inräknad (2500kr) och tårtan kostar minst 8000kr. Tar vi det utifrån tar herrgårn en dyr serveringskostnad och på så vis blir den billiga tårtan lika dyr, suck! Kostymen kan jag tala om att vi hinner spara till men ej 8000kr till.

    Råd!!!!

  • Svar på tråden Budjet dilemma, ge råd
  • Pinga
    Äldre 6 Jun 09:18
    #1

    Är det värt att ruinera sig bara för att gifta sig? Jag tycker det viktigaste är att man samlas med vänner och släkt och får fira sin stora dag. Det blir inte ett bättre äktenskap för att man gifter sig på herrgård. Men har man pengar att lägga så kan man ju betala hur mycket som helst för sin bröllopsdag.
    Vi valde att boka en lokal där man kunde ta med catering och fixa allt själv. Visst blir det lite trångt, men hellre det än att det blir tomt. Sedan har vi valt att betala 1000 kr extra för att få städning, vi får förstås plocka undan själva. Vi har också varit tvungna att begränsa oss till 70 personer för det är maxantalet som får plats i lokalen.
    Hoppas ni kommer fram till något som känns bra för er, men jag menar att man får begränsa sig till det man har råd med helt enkelt. Det finns ju dem som väljer att ta kuvertavgift, men det tycker jag personligen känns snålt!
    Lycka till! 

  • MrsT20­11
    Äldre 6 Jun 10:19
    #2

    Vi ville absolut inte fixa något själva med middagen, och hade heller ingen som helst lust att be våra gäster styra upp allt med dukning, köpa dricka etc. Alltså valde vi att ha bröllopet i en festvåning där restaurangen fixade allt från dukning och servering till städning. Det var ljuvligt att känna att alla kunde slappna av och bara njuta av den fantastiska middagen utan en massa extra fix för gästerna! Dessutom hade vi en enda kontaktperson (restaurangchefen) vilket också var guld värt. Annars blir det ju en som hyr ut lokalen, en som står för catering, en som ska städa, etc etc.

    Men varför måste det vara en supertjusig herrgård? Det finns enklare restauranger/festvåningar som kostar betydligt mindre men som erbjuder samma koncept. Allt är inte svart eller vitt, det finns mellanting mellan lokal/catering och slott/herrgård. För oss som valde ett litet bröllop (33 personer) låter det dessutom alldeles lagom med 60 gäster. 90 pers innebär att man knappt hinner hälsa på alla, att logistiken blir mer tungrodd och att det blir trångt. Vi fick till ett härligt dansgolv även med vårt lilla gäng!

    Vi hittade nog bland de bästa kuvertpriserna på restaurang i hela Göteborg,och då ligger ändå stället vackert i stans största park. I kuvertpriset 800 kr ingick följande:
    - Lokalhyra
    - Serveringspersonal
    - Dukning
    - Blomsterarrangemang (jag stod dock för "råvarorna", hade köpt buntar och krukväxter på ica maxi för 400 kr)
    - Städning
    - Trerätters middag med grillad kalv som huvudrätt.
    - Bröllopstårta
    - Fördrink, vin till varje rätt (två glas till varmrätten) samt kaffe & avec till tårtan.

    Lycka till vad ni än väljer!

  • Äldre 15 Jun 18:36
    #3

    Det blir nog det billigare alternativet dock har stora problem med att hitta lokal/festvåning där jag får städning m.m.
    För detta vill jag ha. Har ingen annan som hjälper mig med allt praktiskt och känns som det blir annars jag själv som får på min egna bröllopsdag servera alla. Man kan börja gråta för mindre!

    Funderar igen på att resa utomlands och gifta mig
    det är i och för sig trevligt men hade velat hellre ha familj o vänner med.

    Fick ett dyrt förslag men (inga namn nämnda vilket företag) men väldigt luddigt om vad som ingick och
    det tycker jag inte om. Bad om en fullständigt förslag men har ej fått. Tar jag detta alternativ får jag dessutom förskottsbet.

    Känns inte bra.

  • Semlor­na
    Äldre 15 Jun 19:15
    #4

    Vi bad en vän som har studerande vänner att fråga runt om några ville diska, servera och plocka fram saker på bröllopet. Kanske kan vara något för er? Annars kanske ni kan hitta någon här som kan hjälpa till?


     


    Fina dukar kan du få om du köper knoppalakan och spetsgardiner på ikea. Blir inte alls speciellt dyrt och kan sparas till andra tillfällen när man vill duka fint.

  • Äldre 15 Jun 19:21
    #5

    Tack för tipsen!

Svar på tråden Budjet dilemma, ge råd