• Andrea206

Bonus mammor!

Jag har blivit bonus mamma till två barn. Men vi bestämt att dom inte ska få kalla mej bonus mamma utan mitt namn. Vi tycker att dom redan har en mamma så räker det så. Vi vill som inte förvirra dom. Jag har som Inge problem med min sambos ex eller så. Vi accepterar varandra hälsar på varandra å det funkar fint mellan alla partner. Så man har inget att klaga på. Hon har hjälpt mej med barnen o sagt snälla saker så att dom ska trivas med mej. Men jag känner ändå ett obehag när jag vet att dom ska prata med varandra. Tycker bara inte om det. Men man får bara bita ihop å gilla läget. Jag är desutom ny inflyttad till Göteborg å känner ingen som man kan prata med om sådana här saker. Jag har inga egna barn å är rätt ung 25 år å barnen är 8 och 6 år. Dom är lätta att ha å jag gillar dom riktigt mycket. Jag saknar dom riktigt mycket när dom inte är här. Exet bor väldigt nära så dom behöver inte byta skola å så. Alla tänker verkligen på barnens bästa. Dom går i första hand verkligen för alla. Men i bland känner jag mej osäker om jag ska klara detta. Hur kände ni er i början å hur klarade ni er? Snälla berätta. Tack i förhand

• Svar på tråden Bonus mammor!
  • Anonym

Hej!

Jag har ett plastbarn som är tre år som bor hos oss lite mindre än varannan vecka. Jag känner igen mig i det du säger. Min inställning från början var att ta allt som det kommer och vara öppen och ärlig mot mig själv och min kille. Vi har alltid pratat om allt och är det något, minsta lilla, som jag varit orolig, ledsen eller arg för när det gäller relationen till mitt plastbarns mamma har vi alltid pratat om det hemma och kunnat lösa detta gemensamt. Vi har haft många meningsskiljaktigheter mellan oss och hans mamma men det viktigaste har varit att jag och min kille stöttat varandra och uppfostrat tillsammans och alltid gått på samma linje. Då löser sej allt!! Lycka till!!

• Sebastiána

Jag har två bonusbarn som nu är i ronåren. Jag träffade dem för första gången för 6 år sedan och var jättenervös, men allt gick bra. Jag tycker jättemycket om dem och vill inte vara utan dem. Jag har inga egna barn och kommer inte att få det heller.

• duochjagmotvärlden

Jag tycker du ska läsa boken plastpappor, gummimammor och bonusbarn.... den är till stor hjälp....

• Andrea206
    duochjagmotvärlden skrev 2011-06-17 23:57:52 följande:
    Jag tycker du ska läsa boken plastpappor, gummimammor och bonusbarn.... den är till stor hjälp....

Av vilken författare? fanns rätt många som har skrivit en sådan bok.
  • Willowfield

Plastbarn, extrabarn, eller vad man nu väljer att kalla dem. Livets gåva till oss är dem i vilket fall.

Jag har ju några år på nacken, upplevt ett par extra barn men aldrig förstått de problem många tampas med, visst inte har det varit en dans på rosor alla gånger men jag tror att det mesta blir vad man själv gör det till.

Ett enda råd har jag se till att inte ramla i fällan dina barn - mina barn har man köpt mannen/kvinnan så har man köpt hela paketet inkl allt.
    Se inte dig själv som utanför eller som inte helt och hållet hörande hemma...Du är en del av familjen nu och har då även lika ansvar och lika rättigheter.

Är familjehem och har varit i många år så jag vet man kan vara mamma utan att vara biologisk sådan inte behöver man bli kallad mamma heller, man bara är det Solig 

Lycka till och allt gott till er. 

• Willowfield
    Willowfield skrev 2011-06-19 13:22:15 följande:
    Plastbarn, extrabarn, eller vad man nu väljer att kalla dem. Livets gåva till oss är dem i vilket fall.

Jag har ju några år på nacken, upplevt ett par extra barn men aldrig förstått de problem många tampas med, visst inte har det varit en dans på rosor alla gånger men jag tror att det mesta blir vad man själv gör det till.

Ett enda råd har jag se till att inte ramla i fällan dina barn - mina barn har man köpt mannen/kvinnan så har man köpt hela paketet inkl allt.
    Se inte dig själv som utanför eller som inte helt och hållet hörande hemma...Du är en del av familjen nu och har då även lika ansvar och lika rättigheter.

Är familjehem och har varit i många år så jag vet man kan vara mamma utan att vara biologisk sådan inte behöver man bli kallad mamma heller, man bara är det Solig 

Lycka till och allt gott till er. 
    Dem- de*
  • Andrea206

Hej! Jag vill tacka för alla svar å råd jag har fått. Jag ska låna boken å läsa den å få mer råd å tips. Som den sista skrev så gör man det svårt om man själv vill det. Men även om man inte vill att det ska vara svårt. Mina bonusbarn är väldigt lätta å har väldigt mycket förståelse för mej så kan man ändå känna en viss svartsjuka över dom. I bland undrar man hur det kommer att bli när man vill ha gemensamt barn å skaffar sig det. Hur kommer hans barn bli på verkad av det hela? Det finns så många frågor som man ställer sig. Men jag kan tycka att det är skit svårt också även om jag älskar dom över allt annat så blir jag väldigt osäker hur mycket kan man säga till å hur mycket får man lägga sig i. Men man ska väl känna vad som känns bäst. I bland är jag å min partner oense om hur man. Ska uppfostra men då är det väl jag som får lägga mej för det är hans barn. Men ofta är vi överrens om den saken. Men tack åter

• Anonym

Om det ska funka när ni får egna barn måste hans barn bli dina först, dvs du måste i  Erat hem ha lika stor rätt att bestämma över dem och era  olikheter i uppfostran kommer ju tillbaka när era barn föds, det försvinner ju inte.

Så nu är tiden då ni  båda måste ge och ta när det gäller barn uppfostran eftersom detta sätter grunden för  era barns uppfostran och det viktigaste är att ALLA  barn i hemmet får samma  uppfostran annars blir det gräl mellan barnen.

Och svartsjukan är något du måste släppa,   han älskar ju dig för att du är en kvinna  och han är älskar dem för att de är hans barn,  det är två olika former av kärlek.  Så det finns inget att känna svartsjuka över.

Och att du inte mår bra när han pratar med mamma beror  mest på din egen osäkerhet, så  försök att bygga dig själv upp och  bli stabilare så kommer allt att funka.

Styvbarn är ett livets gåva, underbara människor man kan älska. 

• Anonym

I ert hem gäller ER regler och i barnens mors hem gäller hennes regler. Det är väl enda sättet att lösa det på...

Svar på tråden Bonus mammor!