• Fru Lundmark

Vad tjänar man på att göra?

Jag och min sambo kommer inte riktig överrens över vilket som är billigast av att åka till tyskland och handla eller att köpa allt från systemet.

Vad har ni andra för erfarenheter och är d någon som räknat och vet vad som är billigast?

För om man åker till tyskland så kostar ju inte bara spriten utan resan dit och hem + mat OCH att det tar massa tid att åka dit.
    och om man åker till systemet är d ju bara resan dit som inte alls är långt.

• Svar på tråden Vad tjänar man på att göra?
  • EmmaStina

En fördel med systemet är att ma får lämna tillbaka flaskor som inte gått åt inom två veckor efter köpedatum.

Tror lite att det beror på hur mycket dricka man beräknar att det ska gå åt. Det finns ganska många sidor på nätet med priser för jämförelse. Vi räknade på det, och insåg att det inte skulle bli billigare förr oss. Vi bor ca två timmar från malmö så det är inte jätte jätte långt att köra för oss, men det skulle inte löna sig ändå. Dessutom hade inte någon av hemsidorna de viner vi ville ha.

• Fru Lundmark
    EmmaStina skrev 2011-06-03 16:05:33 följande:
    En fördel med systemet är att ma får lämna tillbaka flaskor som inte gått åt inom två veckor efter köpedatum.

Tror lite att det beror på hur mycket dricka man beräknar att det ska gå åt. Det finns ganska många sidor på nätet med priser för jämförelse. Vi räknade på det, och insåg att det inte skulle bli billigare förr oss. Vi bor ca två timmar från malmö så det är inte jätte jätte långt att köra för oss, men det skulle inte löna sig ändå. Dessutom hade inte någon av hemsidorna de viner vi ville ha.
    Ok. ja vi bor ju i stockholm och har ca 60 mil till malmö så de blir bara i sthlm ca 120mil sen tillkommer ju massa mil i tyskland. =/
  • EmmaStina
    Fru Lundmark skrev 2011-06-03 16:19:34 följande:
    Ok. ja vi bor ju i stockholm och har ca 60 mil till malmö så de blir bara i sthlm ca 120mil sen tillkommer ju massa mil i tyskland. =/
    Det blir ju lite mer köra då ja. Det finns billiga affärer i Danmark också. Ska finnas nån i Köpenhamn inte så långt från bron, men jag vet inte vad den heter eller nått. Men googla lite så hittar du säkert en hel del sidor så du kan jämföra priser.
  • Linda1987

Vi beställde hem alkohol på nätet från Tyskland, det sparade vi mellan 2000-3000 kr på, trots frakten. Helt klart värt det för vår del iaf:) vi hade inte tiden eller lusten att själva åka ner, då man säkert kommer undan ännu billigare.

Något att fundera på kanske? :)

• tweety

Hejsan!

Man kan åka stenaline båtar från Göteborg till Kiel  med bilden då och i Kiel finns det en cittipark man kan handla massor jättebilligt som man kan fylla upp bilen med och åka hem med hemvändande båt på kvällen igen.

Man åker från Gbg 19:30 kommer till kiel 9:00 och åker hem igen 19;30 är i gbg kl 9:00  sparat massor av körande.
    eller åka till puttgarden med buss och handla massor och slippa köra själv. 

• Fru Lundmark
    Linda1987 skrev 2011-06-03 16:41:58 följande:
    Vi beställde hem alkohol på nätet från Tyskland, det sparade vi mellan 2000-3000 kr på, trots frakten. Helt klart värt det för vår del iaf:) vi hade inte tiden eller lusten att själva åka ner, då man säkert kommer undan ännu billigare.

Ja det va ju väldigt smart!
    Fungerade allt med betalning och frakten hem? Fick ni allt som ni beställ.
    Hur lång leveranstid va det?
  • Fru Lundmark
    tweety skrev 2011-06-03 16:42:47 följande:
    Hejsan!

Man kan åka stenaline båtar från Göteborg till Kiel  med bilden då och i Kiel finns det en cittipark man kan handla massor jättebilligt som man kan fylla upp bilen med och åka hem med hemvändande båt på kvällen igen.

Man åker från Gbg 19:30 kommer till kiel 9:00 och åker hem igen 19;30 är i gbg kl 9:00  sparat massor av körande.
    eller åka till puttgarden med buss och handla massor och slippa köra själv. 
    Är det dyrt att åka den båten eller är det ungefär samma som att ta den anrda vägen? =)
  • Linda1987
    Fru Lundmark skrev 2011-06-03 16:48:06 följande:
    Ja det va ju väldigt smart!
    Fungerade allt med betalning och frakten hem? Fick ni allt som ni beställ.
    Hur lång leveranstid va det?
    Väldigt effektivt! Vi beställde från spritovin.se, därför jag tyckte de hade smidigast upplägg, man betalade deras företag för själva alkoholen, sen bokade man frakten i samma veva och betalade direkt efter. Med paypal. Jättesmidigt och snabbt faktiskt. Bara att kika på deras sida vilket närmst bussgodsombud ni har, det kommer nämligen med buss:P

Leveransen var för oss drygt 2 veckor tror ja, vi var ute i väääldigt god tid ifall det skulle ta tid. Vad jag förstod så skickar de iväg två dagar i veckan.

Jag rekommenderar det verkligen! snabbt och smidigt:)
  • Fru Lundmark
    Linda1987 skrev 2011-06-03 16:53:15 följande:
    Väldigt effektivt! Vi beställde från spritovin.se, därför jag tyckte de hade smidigast upplägg, man betalade deras företag för själva alkoholen, sen bokade man frakten i samma veva och betalade direkt efter. Med paypal. Jättesmidigt och snabbt faktiskt. Bara att kika på deras sida vilket närmst bussgodsombud ni har, det kommer nämligen med buss:P

Leveransen var för oss drygt 2 veckor tror ja, vi var ute i väääldigt god tid ifall det skulle ta tid. Vad jag förstod så skickar de iväg två dagar i veckan.

Jag rekommenderar det verkligen! snabbt och smidigt:)
    Tack! =) Jag ska gå in och se vad dom har. Hoppas att min blivande går med på det men är lite tveksam på det eftersom han tror att vi har all tid i världen. =/
  • Chicita
    Linda1987 skrev 2011-06-03 16:41:58 följande:

Kom ni ihåg att betala alkoholskatten då också? Flört
    Om man inte hämtar spriten själv utan får den fraktad till sig så ska man betala svensk alkoholskatt.
    Visst kan man chansa och strunta i det, men eftersom den ska vara betald i förväg så kan man åka på dryga böter om lasten åker fast i tullen...

Till TS
    Som redan nämts så får man ju lämna tillbaka alkohol som köpts på systemet så då tar man ju inga risker med att få massa över. Man kan handla på sig mer än man tror att det ska gå åt, utan att stå där med 20 plattor öl som inte gick åt sen... *typ*
    Dessutom får man inte ha betalbar över huvud taget om man köper alkohol från utlandet.
    Och betalbar (även om det är så lite som 10:- glaset) kan vara ett bra sätt att få folk att hålla koll på sina glas och inte lämna slattar överallt. Dvs mindre slöseri... Det betyder alltså inte att man ska vinna något på det eller kanske ens gå +-0. Utan att man ska ha lite koll på gästernas drickande... 
  • ClaraH

Vi funderade på Tyskland, men dels så orkar vi inte riktigt åka dit bara för att handla (finns roligare saker att göra), lite för långt till Stockholm. Sen har vi redan bestämt vin och jag vill verkligen ha de vinerna och sen gammalt vet jag att jag inte fått tag i precis det jag vill på Boardershop fast de hade det på hemsidan, så det vill jag inte riskera.

• JustMeAndMyLove
    Chicita skrev 2011-06-03 18:59:03 följande:
    Kom ni ihåg att betala alkoholskatten då också? Flört
    Om man inte hämtar spriten själv utan får den fraktad till sig så ska man betala svensk alkoholskatt.
    Visst kan man chansa och strunta i det, men eftersom den ska vara betald i förväg så kan man åka på dryga böter om lasten åker fast i tullen...

Till TS
    Som redan nämts så får man ju lämna tillbaka alkohol som köpts på systemet så då tar man ju inga risker med att få massa över. Man kan handla på sig mer än man tror att det ska gå åt, utan att stå där med 20 plattor öl som inte gick åt sen... *typ*
    Dessutom får man inte ha betalbar över huvud taget om man köper alkohol från utlandet.
    Och betalbar (även om det är så lite som 10:- glaset) kan vara ett bra sätt att få folk att hålla koll på sina glas och inte lämna slattar överallt. Dvs mindre slöseri... Det betyder alltså inte att man ska vinna något på det eller kanske ens gå +-0. Utan att man ska ha lite koll på gästernas drickande... 
    Dessutom beslartar de gärna spriten och berättar om det 2 år senare.
    Vet en som fick ett brev där han fick välja mellan att betala skatten på ca 8000kr och hämta spriten i tullen eller att de skulle hälla ut den.
    Spriten beställde han 2005 :/ 

Jag funderar på att beställa från typ sprit&vin och åka och hämta allt där på deras lager :)

Till alla som ska hämta, kontrollera hur mycket last er bil tar, de är jäkla snabb på att dela ut dryga böter för överlast om det överstiger 100kg (ibland mindre beroende på humör ;) ) 
Svar på tråden Vad tjänar man på att göra?