• Moster Stina

Överreagerande ragata?

Nu är det två dagar kvar tills vi gifter oss. Trots stress, och hets så tyckler jag mig ha hållit mig rätt lugn och cool under det hela.

Men nu undrar jag om jag ändå håller på att förvandlas till en bridzilla...

För ett par veckor sedan meddelade brudgummens systre att hon köt en vit klänning att ha på sig på bröllopet.

Hon pratade med honom, som sa att nejdå vi har INGA krav!

Jag sa ju ifrån till honom så fort jag fick veta det, men då tyckte han det var för sent att påtala det.(en minut senare) Och hon hade ju redan köpt in den...

Jag har väl gått och surat lite över detta men tänkt att den kanske är blommig eller något...

Och i går när hon och hennes familj flyttade in här fick jag se henne packa upp sin klänning.

Kritvit, med kritvita leggings. Absolut inte konkurerande med brudklänningen på något vis. Jag VET ju att jag kommer få stå i centrum ändå den dagen!

Men jag blev så HIMLA ledsen! Fick lov att åka hemifrån och gråta i tjugo minuter i går kväll. Kände mig så HIMLA överkörd och överreagerande. Det ÄR ju inget som på det stora hela spelar någon roll, men varför väljer människan just VITT? Till saken hör att hennes dotter och en massa andra syskonbarn kommer ha just vitt på sig när de skall vara näbbar och tärnor. Med rosa detaljer som bryter av då visserligen.

Men då fattar jag inte heller varför hon ska välja vitt själv? Känns så HIMMELENS respektlöst tycker jag. (och muttrar för mig själv att jag ALDRIG skulle göra så mot någon!)

Och jag känner mig som en överreagerande ragata, som gråter i smyg.

Varför , varför skall man bry sig så mycket över en tjej som bara liksom inte har så mycket koll på allmänt hyfs. jag borde inte förvänta mig mer!

Så, nu har jag skrivit av mig lite...

Vågade i alla fall gråta ut hos min blivande i går kväll, och tog faktiskt upp saken lite försiktigt med systern i morse, fast jag egentligen inte vågade...

Och nu är hon iväg och försöker hitta sig en scarf. Så allt löser sig ju...men varför blir saker plötsligt så JÄTTEstora och kränkande för en när det börjar närma sig.

Typiskt! Känner mig som en överreagerande idiot! För det är klart att det inte betyder så mycket egentligen...

Hoppas ni andra slipper känna som jag! Största sorgen i hela världen, när man skall gifta sig om två dagar. (Kan ju tillägga att jag varit sjuk och eländig i två dagar, också...det påverkar ju humöret starkt!) (Tog mig dock en hårdtur pågymmet under gårdagskvällen och jag tror det hjälpte mig lite också...)

• Svar på tråden Överreagerande ragata?
  • SnartFruSir

Moster Stina, allting blir större, värre och eländigare när det närmar sig bröllopsdagen! Så känner jag med, som suttiti och gråtit över att släkten är sura över att vi bett dem osa till vår toastmadame. 

Även om du inte hade gråtit över detta annars, så är dina känslor äkta och jag tycker det är bra att du säger ifrån. Hade du gift dig i en svart brudklänning så hade du förmodligen inte brytt dig, men det finns väl ändå ingen som kan missa att helvitt inte lämpar sig på någon annan än bruden?

Styrkekram till dig! Och visa gärna lite hur bröllopet blev. Har allt sett dina pysseltips lite här och var så nu väntar jag med stormsteg på din stora dag :)

• Smuppra

Du vet ju att du överreagerar, för jorden går ju liksom inte under för att hon har vitt på sig. Men jag håller med om att det var klumpigt att välja helvitt på ett bröllop. Även om nu brudgummen säger att det skulle vara ok så hade jag brytit av med en sjal åtminstone, utan att någon behöver påtala det. Bra att du vågade, fast du inte vågade, prata med henne om det och att hon nu köper en sjal. Hur var hon när ni pratade om det? Förstod hon dig?
    Jag förstår att det känns jobbigt, även om det är en relativt obetydlig detalj. Men jag tror också att hon kan besparas lite "skitsnack bakom ryggen" då också. Jag kan nämligen tänka mig att folk säger "Oj, har HON helvitt?! Men hur tänkte hon där?!" :-P
    Kram till dig och hoppas ni får ett underbart bröllop!

• Jag han

Klart att det är mycket för er nu när det bara är några dagar kvar. Konstigt vore väl om man var kolugn!
     Kanske din reaktion är blandning av all annan stress. Att detta var den utlösande faktorn..
    Gråt ut du, det tror jag är skönt! Den värsta stressen kanske släpper.
    Ingen kommer bry som om något annat än er när dagen kommer.

Jag hade en kritvit klänning på ett bröllop en gång. Hade ingen aning om att man inte bör ha det på ett bröllop. Nu när jag vet bättre så skäms jag så in i bomben!!

Hoppas att allt känns bra för dig snart och att tjejen hittar en snygg färgglad scarf!

Stor kram!

• Chicita

Du har ju perspektiv på saken så jag tror inte att det är någon risk att du blir en ragata Flört

Vet att det blir krisigt med tid på slutet men försök unna dig lite "MEJ-tid" och bara vara... Inte göra något, inga måsten, ingen klocka...
    Lägg dig i badkaret (om du har något, annars kanske du kan låna av nån kompis / förälder eller liknande). Ta ett glas vin och se till att ha massa härligt skum i badkaret så du doftar så där underbart gott och är babymjuk. (ha gärna i en skvätt vetegroddsolja eller liknande i badvattnet också)...
    Passa på att göra en ansiktsmask, pedikyr mm

• Iseika

Jo, du var väl lite överreagerande ragata, men  hej, vem blir inte det med nerverna en halvmeter från kroppen . Däremot bör man välja sina strider. Svär du för dig själv med le mot svägerskan. 

Själv skällde jag ut min bror efter noter dagen innan bröllopet när vi dekorerade lokalen. Allt han gjorde var fel och fult och så kunde man minsann inte göra. Att han avsatt hela dagen för att hjälpa sin syster fanns liksom inte i min sinnesvärld. Nåväl, en ursäkt och kram senare var vi vänner och han sjöng och talade fint under både vigsel och fest! 

• Moster Stina

Tack snälla för alla era svar!

Ja, jag ÄR en ragata, men jag väljer verkligen mina strider, så de flesta ser mig nog som mesigt snäll.

Jag sa faktiskt helt neutralt till henne att när hon ändå skulle iväg och köpa sig och sin dotter skor så kunde hon väl titta på något annat än vitt till sig själv också. För JAG hade aldrig tillåtit henne ha det om det hade varit mig hon hade pratat med på telefon. Och det är ju varken hennes bror fel eller hennes.

Hon verkade inget sur alls, utan gav sig iväg och letade en scarf. vet inte hur det gick, men jag har också erbjudit henne att låna ett par fina av mig, och det kunde hon absolut tänka sig om hon behövde det.

Och jag bryr mig ju inte mer om det nu. Det känns ju bara så dumt när man blir ledsen över något som på det stora hela inte spelar någon roll. och inte vill man göra ens fästman ledsen heller, eller starta familjekonflikter över småsaker.

Men det har jag alltså inte gjort! Jag är JÄTTEglad att jag sa något till henne. Så där i förbifarten...men i alla fall...

Hade min fästman varit där då hade jag väl aldrig vågat, av rädsla av att behöva visa mig jätteledsen över en sån skitsak.

Kan förresten tillägga att hennes föräldrar ju påpekat för henne att man inte skall ha vitt på sig.Så att hon egentligen visste det VET jag. Att hon sen alltid skiter i etikettsregler, ja det är väl en sak man får ta med henne.

Men hon köpte väl sin favoritfärg, och talade med sin bror om saken sen, och han visste ju inte att jag skulle ta så pass illa vid mig.

Nu är allt frid och fröjd igen!

Förlåt för att jag skrev av mig här!

• Salat

En klar regel är ju att man som gäst INTE har vit klänning på ett bröllop så jag hade nog reagerat som du! Lycka till!!

• Jag han

Vad skönt att det känns bättre nu! :)

• flying

Oh, jag känner igen mig. Jag reagerar oxå över små dumma ting, som plötsligt blir jätte STORA i min värld.

• Mirjami

Det är en mycket gammal och än gällande sed att INTE ha helvitt på sig på ett bröllop om man inte är brud själv! Så hon kommer nog få många frågande blickar och säkert en del kommentarer av övriga gäster under dagen. Bra att du iaf hade styrka nog att ta upp detta med henne.

Och såklart blir man extra känslig, detta är ju som en pms-tripp! Jag får humörsvängningar och man skulle kunna tro att man är gravid ist för bröllopsplanerare! Ena stunden är man lugn och lycklig, andra asförbannad på alla som inte hjälper till och tredje ledsen och gråter för att en liten skitsak för ihop sig! Jag grät igår för att gubben just igår inte ringde till ägarna till en sååå fin, vit Mercedes av gammal stil med soft-top för att se om de ville köra på bröllopet. Vi har redan bokat limousine, men jag blev så kär i mercan! Vi MÅSTE inte ha den, har som sagt redan transport, men ändå lipade jag!

Jag lipade när provuppsättningen (ska sätta upp själv) inte blev som jag ville, trots att jag hade bråttom och slarvade!

Jag får cp-spel på gubben om och om igen när han inte- provar kostymen när jag vill, inte köpt nya skor, kollar på sport ist för att välja musik med mig osv. Saker som är så stora nu, men så obetydliga i det stora hela.

Vi måste lära oss att tagga ner *pust*

• Humlan

Jag får också Cp-spel , men det är ju att det mesta inte alls gått som vi velat. INGET går smidigt för oss  som vi trodde att det skulle göra i början. En VÄÄLDIGT tjafande släkt ( mest hans , men även min)

En bror som inte bryr sig om att skaffa barnvakt och igår fick jag veta att han ska åka till en djurpark för att föreningen på gården fixat detta.Å inte kan han säga nej till sin dotter inte. Hellre skapar han konflikt med sin syster.

Vi hittar ingen bil. Ingen buss.. ingen syhjälp till brudklänningen.. sitter och syr ALLA 50 stolsöverdragen själv samtidigt som allt annat ska fixas.. Jag kan inte blogga längre i min bröllopsblogg för svärmor å resten i m2b's släkt analyserar varje ord och ringer och klagar.. Nää  Jag tror jag är berättigad att få cp-spel eller vad tror ni Flört

Men jag skulle aldrig bära helvitt på bröllop.. och vi fick en förfrågan om det va okej från en tjej, men då sa vi att hon måste bryta av med någon annan färg.

Svar på tråden Överreagerande ragata?