• Cattadefea

Fest utan dans? Är det möjligt?

Jag står i startgroparna för planeringen och funderar på festen.Varken jag eller min blivande man tycker om att dansa. Måste det finnas dans/disco på en fest eller finns det andra roliga saker att göra?Har ni några idéer ellererfarenheter av detta?

• Svar på tråden Fest utan dans? Är det möjligt?
  • prinsessanogrodan
    förlovadflicka skrev 2011-06-06 19:47:31 följande:
    Sedan beror det ju på gästerna, man har ju faktiskt inte roligare än man gör sig. :) 
  • prinsessanogrodan

Vi hade bröllopsmiddag dvs fest utan dans och det var väldigt lyckat. Vi hade skrivit bröllopsmiddag i inbjudan så alla var införstådda med upplägget och alla hade jättetrevligt med tvårätters middag,tårta och kaffe med avec, roliga sånger och tal och tipspromenad och prisutdelning och lekar. Vi hade en fantastisk dag och efter vad alla sagt så hade de jättetrevligt. Vi avslutade kvällen med att dricka bubbel i bubbelpoolen,basta och bada i havet med de gäster som sov över på hotellet tillsammans med oss.

• förlovadflicka
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-06 20:23:30 följande:
    Vi hade bröllopsmiddag dvs fest utan dans och det var väldigt lyckat. Vi hade skrivit bröllopsmiddag i inbjudan så alla var införstådda med upplägget och alla hade jättetrevligt med tvårätters middag,tårta och kaffe med avec, roliga sånger och tal och tipspromenad och prisutdelning och lekar. Vi hade en fantastisk dag och efter vad alla sagt så hade de jättetrevligt. Vi avslutade kvällen med att dricka bubbel i bubbelpoolen,basta och bada i havet med de gäster som sov över på hotellet tillsammans med oss.
    Låter ju rätt likt vårt upplägg :) Har du några roligheter att dela med dig av? :) 
  • Kattpoet

Vi hade kanon bra dj, folk älskade musiken men ingen av oss dansar.  Jag kan inte pga sjukdom och folk älskar att lyssna och snacka skit eller sjunga med...

Så det finns inga måsten  när det gäller bröllopsfesten. 

• prinsessanogrodan
    förlovadflicka skrev 2011-06-06 20:36:18 följande:
    Låter ju rätt likt vårt upplägg :) Har du några roligheter att dela med dig av? :) 
    Mina tips:
    -Ha toastmaster eller flera gäster som delar upp det mellan sig. Våra mammor och min moster hade knåpat ihop ett eget festhäfte (vi visste ingenting, det var en väldigt trevlig överraskning ) med sånger och de höll tal, väldigt roliga tal med mycket skämt
    - Ha akutväska, se den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m3998182.html
    -Tipspromenad mellan rätterna är bra för då får gästerna komma ut och gå och röra på sig, smälta maten och prata och det blir en bra naturlig paus för de som vill gå på toa eller röka om det finns rökare i sällskapet, det är även bra för de ev barn som finns i sällskapet - de "får" då springa av sig lite och de kan få en chokladmedalj och diplom eller liknande för sitt deltagande
    -Prisutdelning och lite lekar efter kaffe och tårta
    -Sitt ute till kaffet och tårtan om det är möjligt
    -Ge gästerna en bra utförlig vägbeskrivning till kyrka och festlokal
    - Om det är möjligt: sov gärna över i närheten av festlokalen (eller på hotellet om ni har middagen på hotell)
    Jättetrevligt att ses dagen efter vid frukosten och prata om bröllopet och runda av med hotellfrukost och vi avslutade som sagt med bubbelpool,bastu och bad i havet - väldigt uppskattat av de gäster som sov över
    -Bli inte generad om du och/eller m2b gråter i kyrkan, det visar bara hur rörd och lycklig du är och hur mycket kärlek ni har och att ni vågar visa varandra och omgivningen hur kära ni är
    Jag grät när vi skulle säga våra löften och mannen strök bort mina tårar och klappade min kind och det gick sus genom kyrkan av: "ååååhhhh"...alla blev om möjligt ännu mer rörda när de såg mina tårar och mannens ömma smekning
    -Leta efter klänning,skor,underkläder och smycken och ev slöja och tiara tidigt så du kan prova i lugn och ro, kanske kan du som jag köpa klänningen på rea...
    Jag fick min för halva priset
    -Dubbelkolla alla bokningar
    -Ta foton utomhus om det är möjligt, vi tog foton vid havet och efter vad vi sett så blev det otroligt bra bilder
  • förlovadflicka
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-06 21:14:27 följande:
    Mina tips:
    -Ha toastmaster eller flera gäster som delar upp det mellan sig. Våra mammor och min moster hade knåpat ihop ett eget festhäfte (vi visste ingenting, det var en väldigt trevlig överraskning ) med sånger och de höll tal, väldigt roliga tal med mycket skämt
    - Ha akutväska, se den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-88/m3998182.htm...
    -Tipspromenad mellan rätterna är bra för då får gästerna komma ut och gå och röra på sig, smälta maten och prata och det blir en bra naturlig paus för de som vill gå på toa eller röka om det finns rökare i sällskapet, det är även bra för de ev barn som finns i sällskapet - de "får" då springa av sig lite och de kan få en chokladmedalj och diplom eller liknande för sitt deltagande
    -Prisutdelning och lite lekar efter kaffe och tårta
    -Sitt ute till kaffet och tårtan om det är möjligt
    -Ge gästerna en bra utförlig vägbeskrivning till kyrka och festlokal
    - Om det är möjligt: sov gärna över i närheten av festlokalen (eller på hotellet om ni har middagen på hotell)
    Jättetrevligt att ses dagen efter vid frukosten och prata om bröllopet och runda av med hotellfrukost och vi avslutade som sagt med bubbelpool,bastu och bad i havet - väldigt uppskattat av de gäster som sov över
    -Bli inte generad om du och/eller m2b gråter i kyrkan, det visar bara hur rörd och lycklig du är och hur mycket kärlek ni har och att ni vågar visa varandra och omgivningen hur kära ni är
    Jag grät när vi skulle säga våra löften och mannen strök bort mina tårar och klappade min kind och det gick sus genom kyrkan av: "ååååhhhh"...alla blev om möjligt ännu mer rörda när de såg mina tårar och mannens ömma smekning
    -Leta efter klänning,skor,underkläder och smycken och ev slöja och tiara tidigt så du kan prova i lugn och ro, kanske kan du som jag köpa klänningen på rea...
    Jag fick min för halva priset
    -Dubbelkolla alla bokningar
    -Ta foton utomhus om det är möjligt, vi tog foton vid havet och efter vad vi sett så blev det otroligt bra bilder
    Vilka bra tips! Åh, blev superrörd bara av att läsa om gråtandet ;) Prisutdelning kanske skulle vara något... Det låter som en bra sak för att få något att hända... Men hm, man kanske kan göra någon lek eller tipsrunda som är jättesvår på något komiskt sätt och sedan vid prisutdelningen bara dela ut till alla barn, så får de känna sig viktiga också... Det tål att tänkas på :)
  • marimekko86

Det är ER dag och ERT bröllop så ni ska ju göra precis som ni vill Jag däremot skulle aldrig kunna tänka mig att inte ha dans på en bröllopsfest...

Min bästa vän och hennes sambo var på bröllop nu i helgen,de hade ingen dans där och festen dog strax efter 23-tiden...Hon tyckte det var jättetrist,hennes sambo med så de längtade till vårt bröllop för det skulle nog bli mycket roligare sa dem till oss idag

Men om Ni och era gäster inte är så för dans så kommer ni ha jättekul utan dansen. Men försök hitta på några andra aktiviteter...nåt shownummer kanske,liveband eller nåt liknande, roliga lekar mm.

• Chicita

Middag utan dans?

Tja vi kommer att följa temat en stund (medeltidsdans) och dansa en par/gruppdans som "bröllopsvals" så att säga. Och så får gästerna prova på själva också...
    Men sen är det så att jag inte kan dansa så mycket eftersom min fot säger ifrån. Och jag vill inte tillbringa bröllopsdagen på lasarettet eller svimma av pga smärtan. Så vi kommer ha en spellista med blandad musik, både styrdans, modernare musik och lite 80-talsdisco. Så får gästerna dansa om dom vill och till det som passar dom.
    Vi kommer inte att ha skivor, eller att gästerna har tillgång till datorn så dom kan byta musik. Annars kommer det bara bli spring där några ska höra "sina favoriter" hela tiden bara...

• prinsessanogrodan
    marimekko86 skrev 2011-06-07 00:31:03 följande:
    Det är ER dag och ERT bröllop så ni ska ju göra precis som ni vill Jag däremot skulle aldrig kunna tänka mig att inte ha dans på en bröllopsfest...

Min bästa vän och hennes sambo var på bröllop nu i helgen,de hade ingen dans där och festen dog strax efter 23-tiden...Hon tyckte det var jättetrist,hennes sambo med så de längtade till vårt bröllop för det skulle nog bli mycket roligare sa dem till oss idag

Men om Ni och era gäster inte är så för dans så kommer ni ha jättekul utan dansen. Men försök hitta på några andra aktiviteter...nåt shownummer kanske,liveband eller nåt liknande, roliga lekar mm.
    Fast det är ju så att alla vill inte ha fest hela natten.......Vi ville verkligen inte ha bröllopsfest hela natten, alla är ju inte festmänniskor på det sättet.
    Jag och mannen gick och lade oss vid midnatt och då hade vi hunnit bada bubbelpool,basta och bada i havet och dricka bubbel med dom som sov över...och så hade vi hunnit hrrmmm ehhh  "fullborda äktenskapet" så de flesta gästerna åkte hem vid 21-tiden.
    Alltså om man vill ha FEST som ska pågå hela natten eller helst så länge som möjligt - kanske under något märkligt motto om att " ju längre festen håller på desto bättre fest och desto bättre och mer lyckat är bröllopet", då måste man nästan ha dans, men om man som vi vill ha MIDDAG....Då är det inte ett dugg relevant att försöka ha en fest som ska pågå så länge som möjligt......det är inte en del av målet helt enkelt.
  • Emsie

Man kan ju faktiskt köra på både och också. Ha en del av lokalen där de som vill kan dansa och en "lounge del" där folk kan mingla eller leka lekar eller vad man nu vill göra så kan alla hänga där de trivs bäst :)

• förlovadflicka
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-07 09:47:07 följande:
    Fast det är ju så att alla vill inte ha fest hela natten.......Vi ville verkligen inte ha bröllopsfest hela natten, alla är ju inte festmänniskor på det sättet.
    Jag och mannen gick och lade oss vid midnatt och då hade vi hunnit bada bubbelpool,basta och bada i havet och dricka bubbel med dom som sov över...och så hade vi hunnit hrrmmm ehhh "fullborda äktenskapet" så de flesta gästerna åkte hem vid 21-tiden.
    Alltså om man vill ha FEST som ska pågå hela natten eller helst så länge som möjligt - kanske under något märkligt motto om att " ju längre festen håller på desto bättre fest och desto bättre och mer lyckat är bröllopet", då måste man nästan ha dans, men om man som vi vill ha MIDDAG....Då är det inte ett dugg relevant att försöka ha en fest som ska pågå så länge som möjligt......det är inte en del av målet helt enkelt.
    Håller med, vi har många barn och äldre bland våra gäster+ att vi ska åka 1,5 timmar hem igen efteråt så vi vill inte ha det längre än till 11-12. Och ingen av oss är nattugglor, vi blir bara trötta så sent och kan inte njuta riktigt ändå :)
  • prinsessanogrodan
    förlovadflicka skrev 2011-06-07 16:57:09 följande:
    Håller med, vi har många barn och äldre bland våra gäster+ att vi ska åka 1,5 timmar hem igen efteråt så vi vill inte ha det längre än till 11-12. Och ingen av oss är nattugglor, vi blir bara trötta så sent och kan inte njuta riktigt ändå :)
  • marimekko86
    prinsessanogrodan skrev 2011-06-07 09:47:07 följande:
    Jag och mannen gick och lade oss vid midnatt och då hade vi hunnit bada bubbelpool,basta och bada i havet och dricka bubbel med dom som sov över...och så hade vi hunnit hrrmmm ehhh  "fullborda äktenskapet" så de flesta gästerna åkte hem vid 21-tiden.
    Näää som jag skrev, man ska ju ha det bröllop man vill ha. Vissa vill ha fest andra inte. Och jag skulle helt klart tycka brudparet och bröllopet jag blev bjuden på var underbart vackert, men eftersom jag själv är en person som gillar att dansa och parta med mina nära och kära så skulle inte jag vilja vara utan dansen på mitt bröllop Våra vänner och familjer/släkter är turligt nog också "dansfolk" som gillar att parta på längre på nätterna.!

Er bröllopsfest och kvällen efter festen verkar också hur underbart som helst, men så kommer inte vi kunna ha det eftersom vår vigsel börjar 16...vi hinner inte bli "klara" till 21
  • förlovadflicka

Började tänka lite på aktiviteter för gästerna... Vi kommer ju ha lite underhållning som mina syskon bla står för som jag vet kommer bli jättebra eftersom de är vana vid att stå på scen... Men man vill ju engagera alla på något sätt. Så jag funderar på om man kan dela upp alla i lag om fem, sex pers eller något, och så får man olika uppgifter man ska lösa tillsammans. Till exempel på en station ska man lösa en deckargåta, på en annan skriva en sång efter given text och annat. Så gör folk saker istället för dans, så blir det inte så tomt liksom.

Men är det någon som kan komma på något att göra på stationerna? Och passar det på bröllop? Fast det beror väl på vad man gör också...

• Mace

Man kan göra helt som man vill, men man bör tänka på några saker för att få det bra:

- Informera folk så att de vet. Det är jättetråkigt när man gått halva kvällen och väntat på att dansen skall börja och sen inser att det inte blir någon. Då känns det bara misslyckat, men om man redan från början vet att det är middag som gäller och inte dans/party så är det helt okej. (Precis som marimekko var inne på)

- Räkna med att festen kan ta slut tidigare. Folk blir tröttare när de inte rör på sig.

- Ett alternativ är annars att ni helt enkelt åker innan de flesta gästerna. I vissa kretsar är det jättevanligt att brudparet ger sig av relativt tidigt och sen fortsätter festen för alla andra. 

Det är förstås er dag, men både ni och gästerna kommer ha trevligare om alla vet vad som är tänkt och har rätt förväntningar. 

• Nephele

Vi vill inte heller ha dans... vi kommer troligtvis ha en tidigare vigsel (ca kl 13) med efterföljande middag/grillning. Sen om det är möjligt tänkte vi be de som kan och vill att möta upp oss på nåt uteställe på kvällen, då finns där både musik och dryck utan att vi behöver engagera oss så mycket i det ;).
    Vi kommer bara bjuda ca 30 personer sammanlagt, med flera äldre/handikappade/småbarnsföräldrar o dyl., så tror inte det är så många som vill/kan parta loss.

• Cattadefea
    TheJohanna skrev 2011-05-31 08:19:43 följande:

Vi ska inte ha någon dans, varken brudvals eller annan. Helt enkelt för att vi inte tycker om det. Jag tycker om att dansa ensam hemma i vardagsrummet men inte bland eller inför folk och varför ska man då behöva utsätta sig för det på sin bröllopsdag? Helt ärligt så har vi nog inte löst det hela än och vi har inte bestämt riktigt vad vi ska göra istället.. Kan hända att vårt värdpar har hittat på något men annars tänker jag att man kanske kan ordna lite lekar eller att folk får mingla runt lite och prata.

Om någon har idéer på sådant man kan ersätta dansen med så tas det tacksamt emot! =)

Tack för ditt inlägg. Vi gifter oss den 14/7-12 Vi ska ordna lekar istället och kommer inte att bjuda in andra är släkten. Kan tyckas lite tråkigt men vi vill ha det lugnt och kärleksfullt. Med våra familjer vet jag att de kan hålla låda hela natten om de vill, med elelr utan dans.

Du har helt rätt och jag håller med dig om att man inte ska behöva utsätta sig för dans nar man inte tycker om det.

• Cattadefea
    Mace skrev 2011-06-09 17:04:05 följande:
    - Ett alternativ är annars att ni helt enkelt åker innan de flesta gästerna. I vissa kretsar är det jättevanligt att brudparet ger sig av relativt tidigt och sen fortsätter festen för alla andra.

Det är förstås er dag, men både ni och gästerna kommer ha trevligare om alla vet vad som är tänkt och har rätt förväntningar.

Det tyckte jag var en bra idé. Att åka tidigare och avsluta bröllopet med något för två.... hhmmmm!!!

Tack!

• Cattadefea

Jag vill passa på och tacka alla för bra inlägg. Ni har alla gett mig insperation för den kommande festen. Vi kommer att vigas först 17.00 men vi kommer att ordna med roligheter för gästerna från lunch. Sedan vigs vi (vid havet på en hälla där jag batat alla somrar av mitt liv) och återsamlas vid en sommarstuga i närheten. Champagne och en brudskål för att sedan invänta den första rätten. Efter middagen blir det mingel och småsurr. Tänker också som Mace skrev tror jag att jag och min blivande kommer att dra oss tillbaka efter det till ett hotellrum med underbar frukostbuffé dagen efter.

Tack än en gång!

/ C

Svar på tråden Fest utan dans? Är det möjligt?