• Mace

    Hur skall man gå fram till altaret?

    Vi har fyra tärnor och fyra marskalkar (alla strax över 30, så inga barn alltså). Inga brudnäbbar.

    Hur går man bäst fram till altaret?

    Är det möjligt att skicka tärnor och marskalkar INNAN brudparet, eller blir det helknäppt då?  

  • Svar på tråden Hur skall man gå fram till altaret?
  • MickeAngelica2011

    Hej!

    Min kille ville stå där framme för aatt han tycker det är jobbigt att gå fram i gången men efter ett bröllop vi var på i helgen så kände han att det blir jobbigare att stå där framme och vänta på mig.

    Så nu har vi bestämt detta:

    Först går min blivande med sina två döttrar på varsin sida

    sedan går brudtärna och bestman

    sedan går jag tillsammans med min pappa

    Det känns underbart bra för oss och det är ju det viktigaste.

    Gillar speciellt  ideen med att min kille går med båda sina döttrar

  • Mace

    Har varit och kollat med vår präst och det var helt okej. Vår ingångsordning blir alltså:

    Spelmän, tärnor och marskalker, prästen (eller om hon gick först, minns inte) och sist vi.

    Tror det blir toppen. 

  • Willowfield

    Tänk vad olika prästerna säger,, vår präst sa han går in först, enligt tradition...Solig Undrar jag om det inte finns lika många traditioner som präster och brudpar..

  • Linn89

    Vi har inte pratat med våran präst än, ska göra det på tisdag. Men tanken är:

    Tärna-Bestman
    Tärna-Marskalk
    Tärna-Marskalk
    Tärna-Marskalk
    Brudgum-Vår 1åriga son
    -ingångsmarchen börjar-
    Brud-Brudens far

    Nu har dock min far gjort något som gör att jag inte vill ha honom där vid min sida längre. Så jag funderar på om jag på något smidigt sätt kan byta ut honom till min mamma istället (som jag inte förstår varför jag inte frågade från början). Jag tänkte att jag skulle vänta tills efter bröllopet med att ta upp detta med pappa för att slippa spänningen på bröllopet. det kanske slutar med att jag går in själv.

  • zandri
    Linn89 skrev 2011-07-10 10:08:46 följande:
    Vi har inte pratat med våran präst än, ska göra det på tisdag. Men tanken är:

    Tärna-Bestman
    Tärna-Marskalk
    Tärna-Marskalk
    Tärna-Marskalk
    Brudgum-Vår 1åriga son
    -ingångsmarchen börjar-
    Brud-Brudens far

    Nu har dock min far gjort något som gör att jag inte vill ha honom där vid min sida längre. Så jag funderar på om jag på något smidigt sätt kan byta ut honom till min mamma istället (som jag inte förstår varför jag inte frågade från början). Jag tänkte att jag skulle vänta tills efter bröllopet med att ta upp detta med pappa för att slippa spänningen på bröllopet. det kanske slutar med att jag går in själv.

    Så din blivande make kommer stå där framme utan bestmen när allt börjar?


    Tråkit med din pappa, men vist kan du gå med din mamma in om du vill det! :)

  • Linn89
    zandri skrev 2011-07-10 13:32:43 följande:

    Så din blivande make kommer stå där framme utan bestmen när allt börjar?


    Tråkit med din pappa, men vist kan du gå med din mamma in om du vill det! :)


    Nej, han kommer efter tärnorna och marskalkerna tillsammans med våran son.
    Tack, jag ska se vad prästen säger på tisdag sedan ska jag nog prata med pappa.
  • Iseika

    Vår präst stod redan inne i kyrkan och hälsade alla välkomna. Maken och jag sågs första gången i vapenhuset innan vi gick in i kyrkan så vi hade inte heller sett varandra.

    Först gick en marskalk in (han spelade och sjöng ingångslåten). Efter det kom vi och efter oss gick tärnorna. Alldeles utmärkt och fint! 

  • Sebastiána
    elingillberg skrev 2011-05-30 23:57:52 följande:

    Jag undrar om det låter knasigt att göra såhär:

    Min blivande och hans marskalk står framme och väntar vid altaret.
    Musiken börjar spela och brudnäbbarna går in framför mig och bakom mig har jag mina två tärnor.

    Det blir alltså en brudöverlämning" utan överlämning om ni fattar..? :P
    Jag och min man vill nämligen inte se varandra innan vigseln och tycker det är spännande att han ska vänta på mig innan jag kommer in. Dessutom är han så nervös så han tycker det känns skönt att inte gå in i sakta mak medan alla tittar på, utan bara stå där innan istället.

    Låter detta ok?


    Sån tur att du inte är nervös eller har problem med att stå i centrum.

    - - -

    Vi gjorde så att vi gick först och sedan marskalk och tärna. Min tärna rättade till mitt lilla släp innan vi började gå och när vi kommit fram till altaret.

    Vi sågs före vigseln. Vi hade nämligen fotografering innan. Det var en härlig stund när bara han och jag var tillsammans... och fotografen, men han var väldigt diskret
  • Sebastiána

    Hmmm... undrar om det finns några brudar som inte gillar att stå i centrum och helst slipper gå längs altargången. Det hade jag velat veta!

  • Sebastiána
    Vi2alltid skrev 2011-06-12 21:58:52 följande:
    Vi gjorde också så, men vissa präster är emot detta också tydligen...
    Jo en del präster gillar inte detta. De tycker att vigseln är bådas och att ingen ska få mer uppmärksamhet än den andre (det blir allt ljus på bruden när hon går in själv) plus att man ska visa att det är något man gör gemensamt.
  • Sebastiána
    zandri skrev 2011-07-04 22:43:45 följande:
    våran kantor är också med på noterna.
    Hihi
  • Vi2alltid
    Sebastiána skrev 2011-07-10 18:14:28 följande:
    Jo en del präster gillar inte detta. De tycker att vigseln är bådas och att ingen ska få mer uppmärksamhet än den andre (det blir allt ljus på bruden när hon går in själv) plus att man ska visa att det är något man gör gemensamt.
    Precis. Men alla präster är inte emot det, så bäst är att fråga helt enkelt. Jag har full respekt för vad prästen tycker, men alla ser det inte på samma sätt.
Svar på tråden Hur skall man gå fram till altaret?