• wiii

    text om äktenskapet

    Vi ska gifta oss borgerligt och kommer att ha den "långa" verisonen av vigseltext, vi har också valt ut en dikt som ska läsas upp men det känns fortfarande för kort!
    Så nu undrar jag om ni har några bra tips på texter som kan passa in (helst inte dikter), och då gärna om äktenskapet, men även annat som kan vara passsande :)

  • Svar på tråden text om äktenskapet
  • Freakie

    Denna är ganska vanlig vid borgerliga vigslar:


    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.

  • wiii

    Den har vi faktiskt redan med, den och Den vardagliga kärleken :)
    Men tack för försöket! 

  • Jennika
    Freakie skrev 2011-05-29 20:01:50 följande:

    Denna är ganska vanlig vid borgerliga vigslar:


    Måhända är han den ende i världen som tycker sig veta att hon är den underbaraste kvinnan på jorden.
    Måhända är hon den ende som uppskattar hur fantastisk han är i varje liten sak han gör och i varje liten tanke.
    De tycker sig höra en underton av godhet i allt vad den andre säger och de förstår inte hur man kan passera den andre utan att förstå att man just passerat den finaste människan i världen.
    Han har förstått, hon har förstått - därför är vi här idag.


     Va heter den? Och vad menas med långa versionen/cermonin som folk nämner ang borgerlig vigsel?
  • wiii
    Jennika skrev 2011-06-06 01:07:59 följande:
     Va heter den? Och vad menas med långa versionen/cermonin som folk nämner ang borgerlig vigsel?
    tror att den heter måhända.

    Det finns en riktigt kort och en lite längre text som måste vara med i en borgerlig vigsel, sen kan man väva in den i ceremonin lite hur man vill, man måste inte ta hela texten på en gång utan kan ta en mening lite här och där om man vill

    Kort version, vigselmemorial 4 §:


    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man? (Ja)
    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man? (Ja)
    (Paret kan växla ringar.)


    Jag förklarar er nu för äkta makar. 


    Lång version, vigselmemorial 5 §:


    Ni vill ingå äktenskap med varandra.


    Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. 
    Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.


    Eftersom ni har förklarat att ni ill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:


    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (Ja)
    Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust? (Ja)
    (Paret kan växla ringar)


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    När ni nu går ut í livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. (Text Per Anders Fogelström). 


    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap. 

  • Jennika

    Okej, jag har inte ens ringt och bokat än för jag trodde inte de va så här svårt med bröllop helt ärligt, e HELT lost i denna värld :) men tack så mkt. Just nu vet jag ingenting. De stog att de skulle ta 5-10 minuter bara, kanske e den korta då? Eller? Jag vill också ha dikt :D

  • anne på grönkulla

    den korta tar 30 sek, den långa ca 2 min. Om man inte väljer tillägg såsom diktlläsning eller så.

    En annan fin text som är rätt vanlig att läsa på bröllop är denna:

    "Sedan talade Almitra igen och sade, Och vad kan du säga oss om Äktenskapet, mästare? 

    Ni föddes tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara. Ni skall vara tillsammans när dödens vita vingar skingrar era dagar. Ja, ni skall vara tillsammans även i det tysta minnet av Gud. Men låt det finnas rymd i er samvaro, Och låt himlens vindar dansa mellan er. 

    Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja; Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare. Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd. Sjung och dansa tillsammans och var glada. men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik. 

    Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar. Ty endast Livets hand förmår rymma era hjärtan. Och stå vid varandras sida, men inte för nära; Ty templets pelare står åtskilda, Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga. "

    Den är skriven av Gibran Khalil Gibran, en kristen libanesisk-amerikansk författare, ur hans bok Profeten,

     

  • wiii
    Jennika skrev 2011-06-06 12:04:45 följande:
    Okej, jag har inte ens ringt och bokat än för jag trodde inte de va så här svårt med bröllop helt ärligt, e HELT lost i denna värld :) men tack så mkt. Just nu vet jag ingenting. De stog att de skulle ta 5-10 minuter bara, kanske e den korta då? Eller? Jag vill också ha dikt :D
    Nej det är då inte lätt, eller tja, allt är ju vad man gör det till, behöver ju inte vara stort och superplanerat och svårt.
    Faktum är att det nog är den "långa" dom menar då, den korta tar typ en halv till en minut bara. Vill man ha en lång borgerlig vigsel får man allt tänka till själva, är inte mycket som ingår. Prova att själv läsa igenom texterna ovan och ta tid på det så ser du hur snabbt det går.
     
    Vi har till sist bestämt oss nu, skulle egentligen vilja ha ytterligare lite längre, men kommer inte på nåt mer jag vill lägga till.

     Vi ska ha "måhända"texten och dikten "den vardagliga kärleken" av Maria Vine invävt i den långa vigseltexten.
  • wiii
    anne på grönkulla skrev 2011-06-06 12:38:18 följande:
    den korta tar 30 sek, den långa ca 2 min. Om man inte väljer tillägg såsom diktlläsning eller så.

    En annan fin text som är rätt vanlig att läsa på bröllop är denna:

    "Sedan talade Almitra igen och sade, Och vad kan du säga oss om Äktenskapet, mästare? 

    Ni föddes tillsammans och tillsammans skall ni alltid vara. Ni skall vara tillsammans när dödens vita vingar skingrar era dagar. Ja, ni skall vara tillsammans även i det tysta minnet av Gud. Men låt det finnas rymd i er samvaro, Och låt himlens vindar dansa mellan er. 

    Älska varandra, men gör inte kärleken till en boja; Låt den hellre vara likt ett öppet hav mellan era själars stränder. Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare. Ge varandra av ert bröd, men ät inte av samma stycke bröd. Sjung och dansa tillsammans och var glada. men låt var och en av er få vara ensam, Liksom strängarna på en luta är ensamma även när de vibrerar av samma musik. 

    Ge era hjärtan, men inte i varandras förvar. Ty endast Livets hand förmår rymma era hjärtan. Och stå vid varandras sida, men inte för nära; Ty templets pelare står åtskilda, Och eken och cypressen växer inte i varandras skugga. "

    Den är skriven av Gibran Khalil Gibran, en kristen libanesisk-amerikansk författare, ur hans bok Profeten,

     
    Det är en fin text, men då vi valt borgerlig vigsel just för att vi inte tror på Gud och inte vill ha med något åt det hållet alls i vår vigsel passar den inte riktigt just för oss.
  • anne på grönkulla

    Vill ni ändå ha den, stryk första stycket där Gud nämns enda gången.  

    Jag tror faktiskt den är rätt vanlig både på kyrkliga och borgerliga bröllop (och detta säger jag som information, inte för att övertala just TS/dig om ni redan  vet att ni inte vill ha den). Till skillnad från i många länder finns i Sverige inget förbud mot andliga innehåll eller omnämnande av Gud i en borgerlig vigsel. Vi valde också borgerligt väldigt medvetet, men denna kändes inte kyrklig, även om den nämner Gud. Författaren är kristen men texten är det inte. 

    Men vill man inte ha den så ska man såklart inte. 

Svar på tråden text om äktenskapet