Tårtan - bordsplacering eller fri placering??
Efter en lång trerätters middag med bordsplacering hade jag helst velat bryta E-bordet och skapa två långbord istället, där gästerna fritt kan placera sig under tårtan.
Men restaurangen vägrar bryta borden då det blir för mycket strul med dukar och dekorationer.
Då är min fråga: Ska toastmastern be alla placera sig på samma sätt som innan när tårtan serveras, eller ska hon erbjuda gästerna fri placering?
Som ni ser på ritningen så är vi inte särskilt många, tungorna är ganska korta och dessutom kommer det stå en barnvagn vid varje gavel, tre spädbarn kommer vara med på festen. Med så korta tungor känner jag att det finns en risk att någon stackare inte får plats vid sitt gäng, utan ändå måste ta en ledig stol nånstans.
Vi har försökt göra en "snäll" bordplacering där alla får sitta nära någon de känner. Alla äldre sitter redan vid honnörsbordet, endast familj & vänner är bjudna så tungorna består enbart av syskon & vänner.
Kan vi behålla bordsplaceringen även när vi serverar tårtan?? Hur hade ni reagerat som gäster??