• MrsT2011

Tårtan - bordsplacering eller fri placering??

Efter en lång trerätters middag med bordsplacering hade jag helst velat bryta E-bordet och skapa två långbord istället, där gästerna fritt kan placera sig under tårtan.

Men restaurangen vägrar bryta borden då det blir för mycket strul med dukar och dekorationer.

Då är min fråga: Ska toastmastern be alla placera sig på samma sätt som innan när tårtan serveras, eller ska hon erbjuda gästerna fri placering?

Som ni ser på ritningen så är vi inte särskilt många, tungorna är ganska korta och dessutom kommer det stå en barnvagn vid varje gavel, tre spädbarn kommer vara med på festen. Med så korta tungor känner jag att det finns en risk att någon stackare inte får plats vid sitt gäng, utan ändå måste ta en ledig stol nånstans.

Vi har försökt göra en "snäll" bordplacering där alla får sitta nära någon de känner. Alla äldre sitter redan vid honnörsbordet, endast familj & vänner är bjudna så tungorna består enbart av syskon & vänner.

Kan vi behålla bordsplaceringen även när vi serverar tårtan?? Hur hade ni reagerat som gäster??
  • Svar på tråden Tårtan - bordsplacering eller fri placering??
  • c4trin

Tror nästan att folk sätetr sig vid de platser de var placerade vid sedan innan om man inte säger någonting. Har alla dessutom någon de känner så e de nog inga problem alls..

Jag har inte ens funderat på detta utan utgår från att folk förstår att de går tillbaka till sina platser vid tårtan! Men de e kanske bara jag...

• himeko81

Jag som gifta mig igår fick svar på din fråga eftersom vi hade placering.
    Till att börja med var det ett par personer som bortföll från middagen och mellan maten och tårtan hade vi en aktivitet så när vi kom tillbaka så flyttade folk närmare varandra som hade haft mellanrum och det gav även brudparet en chans att få flytta runt och sitta med sina vänner, släkt och andra människor.
    För visst är det kul att sitta vid honnörsbord men vi bjöd ju in våra vänner för att de skulle få vara med och satte oss därför mitt i smeten vilket var väldigt uppskattat av många som kommit långväga.
    Vårt bord var dessutom väldigt likt det du har på din bild.

• himeko81

Ska även nämna att efter maten började de bli lite sent och några droppade av. Man ska ju inte räkna med att folk går hem tidigt men det skapar som sagt luckor och man vill ju inte sitta långt ifrån varandra :D

• MrsT2011

Tack snälla för era svar! Jag vet fortfarande varken ut eller in men det är värdefullt med andras input! =)

Får klura på detta helt enkelt. Fler erfarenheter mottages tacksamt!

Svar på tråden Tårtan - bordsplacering eller fri placering??