Ordna egen buffé? Billiagaste alternativet?
Hej!
Jag och min blivande håller på att disskutera lite kring mat på bröllopet.
Vad tror ni om att ordna egen buffé och bjuda på?
Hej!
Jag och min blivande håller på att disskutera lite kring mat på bröllopet.
Vad tror ni om att ordna egen buffé och bjuda på?
Tjälknöl är ju jättenkelt att göra och blir fantastiskt gott! Ett kött som verkligen smakar mycket bara av sig själv. Enkelt att frysa in också, så det går utmärkt att förbereda!
Och så kan man passa på att köpa köttet när det är billigt.
Vi kommer oxå fixa maten till bröllopet själva :D Vi kommer ha fläskfilè och kycklingfilè som serveras rumstempurerat och till kommer vi ha potatisgratäng och olika sallader :) Och sen bröd som vi kommer baka själva :D Tycker det ska bli jätte roligt att laga maten till bröllopet själv men man lär nog börja i god tid så det inte blir så stressigt :D
Lycka till! =)
Kom ih[g dock att fläskfile klarar sig max 2 månader i frysen rå och kyckling 1 år och nötkött 4-6 månader.
Tillagat så håller det sig 1 månad innan det börjar smaka unket.
Vi ska också ha buffé. Man kan bjuda mer för samma pengar som catering kostar och gästerna kan komponera sina egna tallrikar.
hej. vi gifter oss nu på lördag och ska ha buffe. jag har fixat allt själv utom rostbiffen som är beställd. tror att det stannar på ca 6000:- för 120personer. är riktigt nöjd med det=)
Jag har nu bestämt att jag tänker göra en moonblushed tomat sallad, jätte bra och jag kan göra den under natten till den stora dagen och sedan be någon annan hälla på dressing.
Moonblush sallad för 10 buffeportion
1 kilo små tomater ( pärl, cherry,cocktail) eller stora tomater
5 klyftor vitlök
2 tsk färsk timjan
4 msk olja
Sätt på ugnen på 220C. Skala vitlöken. Skär små tomater i halvor och stora i 4 eller 8 delar. Tag en långpanna, klä den i aluminum folie och olja in med 1½ msk olja. På med tomaterna, häll över olja och timjan och vitlöken.
Sätt in ugnen, lite högre upp än mitten, stäng luckan och stäng av värmen och gå och lägg dig.
Vad du än gör öppna inte luckan på 10 timmar.
Blanda ihop en god dressing och skål blanda ihop tomaterna och dressingen.
Får nog sno lite ideér här jag med ;)
va bra att ni finns o kan ge tips!! tack tack..
Nu ska jag in på länken du tipsade om "kattpoet", hittar säkert massor..
Jag kan tipsa om dubbelmarinerad fläskfilé www.ica.se/Recept/dubbelmarinerad-flaskfile-651584/
Det kan förberedas en eller två dagar innan och serveras kall, så slipper man stå på själva bröllopsdagen och fixa med att steka kött.
Trevligt att de har ändrat råden.
Dolly P, ja visst kan du ha den längre i frysen men det smakar inte gott.
Men två månader i standard svensson frys är normalt var den klarar, 3 om du har en frys som du inte öppnar så ofta .
Kan ni snälla dela med er om hur ni räknar med maten per person och vad som kostar vad? Jag har ingen aning om hur jag ska räkna!! Vi blir ca 50 personer