• NoworNever1

Ordna egen buffé? Billiagaste alternativet?

Hej!

Jag och min blivande håller på att disskutera lite kring mat på bröllopet.

Vad tror ni om att ordna egen buffé och bjuda på?

• Svar på tråden Ordna egen buffé? Billiagaste alternativet?
  • Moster Stina

Tjälknöl är ju jättenkelt att göra och blir fantastiskt gott! Ett kött som verkligen smakar mycket bara av sig själv. Enkelt att frysa in också, så det går utmärkt att förbereda!

Och så kan man passa på att köpa köttet när det är billigt.

• helena86

Vi kommer oxå fixa maten till bröllopet själva :D Vi kommer ha fläskfilè och kycklingfilè som serveras rumstempurerat och till kommer vi ha potatisgratäng och olika sallader :) Och sen bröd som vi kommer baka själva :D Tycker det ska bli jätte roligt att laga maten till bröllopet själv men man lär nog börja i god tid så det inte blir så stressigt :D

Lycka till! =)

• Kattpoet

Kom ih[g dock att  fläskfile  klarar sig max 2 månader i frysen rå och   kyckling 1 år  och nötkött  4-6 månader.
    Tillagat så  håller det  sig 1 månad innan  det börjar smaka unket. 

• Tårtsmula

Vi ska också ha buffé. Man kan bjuda mer för samma pengar som catering kostar och gästerna kan komponera sina egna tallrikar.

• mysan33

hej. vi gifter oss nu på lördag och ska ha buffe. jag har fixat allt själv utom rostbiffen som är beställd. tror att det stannar på ca 6000:- för 120personer. är riktigt nöjd med det=)

• Tinzi
    wiii skrev 2011-05-28 21:04:42 följande:
    javisst kan du det Linn89, det kommer vi göra. skulle väl möjligtvis vara om man har skurna grönsaker i salladen, typ tomat och gurka, att de kan bli lite tråkiga under natten. Men vi tänkte lösa det genom att ha hela cocktailtomater i. 
    Smart m. tomaterna, det tipset tar jag till mig :)
  • Kattpoet

Jag har nu bestämt att jag tänker göra en moonblushed tomat sallad,  jätte bra och jag kan göra den under  natten till den stora dagen och sedan be någon annan hälla på  dressing.

Moonblush sallad för  10 buffeportion

1 kilo små tomater ( pärl, cherry,cocktail) eller stora tomater
    5 klyftor vitlök
    2 tsk färsk timjan
    4 msk olja

Sätt på ugnen på 220C.  Skala vitlöken.  Skär små tomater i halvor och stora  i 4 eller 8 delar.  Tag en långpanna, klä den i  aluminum folie och olja in med  1½ msk olja. På med tomaterna, häll över  olja och  timjan och vitlöken.
    Sätt in ugnen, lite högre upp än mitten, stäng luckan och stäng av värmen och  gå och lägg dig.
    Vad du än gör öppna inte luckan på 10 timmar.

Blanda ihop en god dressing och  skål blanda ihop tomaterna och  dressingen.

• NoworNever1

Får nog sno lite ideér här jag med ;)

va bra att ni finns o kan ge tips!! tack tack..

Nu ska jag in på länken du tipsade om "kattpoet", hittar säkert massor..

• höstlöv
    mysan33 skrev 2011-05-29 18:47:59 följande:
    hej. vi gifter oss nu på lördag och ska ha buffe. jag har fixat allt själv utom rostbiffen som är beställd. tror att det stannar på ca 6000:- för 120personer. är riktigt nöjd med det=)
    Det låter ju jättebra! Vi har också tänkt göra det mesta av maten själva och budgeterat 3000 kr (ca 45-50 personer). Så dela gärna med dig av vad ni hade på er meny och hur du tyckte att det blev såhär efteråt.
  • izredam
    Kattpoet skrev 2011-05-29 09:49:33 följande:
    Kom ih[g dock att  fläskfile  klarar sig max 2 månader i frysen rå och   kyckling 1 år  och nötkött  4-6 månader.
    Svenskt kött säger annorlunda. www.svensktkott.se/forvara-kott/
  • Kattpoet

Trevligt att de har ändrat råden.

• Dolly P
    mysan33 skrev 2011-05-29 18:47:59 följande:
    Jag är är också lite nyfiken på erat upplägg. Skrattande Tips och ideér gärnaSkrattande
  • Dolly P
    Kattpoet skrev 2011-05-29 09:49:33 följande:
    Jag har hört att det klarar sig betydligt längre.
  • Kattpoet

Dolly P,  ja visst kan du ha den längre i frysen men det smakar inte gott.  

Men två  månader i standard svensson frys är  normalt var den klarar,  3 om du har en frys som du inte öppnar så ofta . 

• Linn89

Kan ni snälla dela med er om hur ni räknar med maten per person och vad som kostar vad? Jag har ingen aning om hur jag ska räkna!! Vi blir ca 50 personer

• Dolly P
    Linn89 skrev 2011-07-01 10:53:44 följande:
    Kan ni snälla dela med er om hur ni räknar med maten per person och vad som kostar vad? Jag har ingen aning om hur jag ska räkna!! Vi blir ca 50 personer
    Här är en länk där det står hur mkt man ska räkan med. Har själv funderat mkt på hur man ska räkna

www.svensktkott.se/aktuellt/berakna-befria-dig-fran-buffe-bryderi/
Svar på tråden Ordna egen buffé? Billiagaste alternativet?